- خبرنگار اجتماعی - http://socialreporter.ir -

شبیخون مشکلات به اردوگاه نسل جنگ زده

علی البرزی

شواهد و آمار موجود نشان می‌دهد که در حال حاضر کشور با جمعیتی بالغ بر ۱۶ میلیون متولد دهه ۶۰ مواجه است که در بهترین و خوش‌بینانه‌ترین نگاه حداقل نیمی از این جمعیت در دل این مشکلات قرار دارند. حال چه باید کرد؟ پرسشی است که کارشناسان، متولیان امور جوانان و سازمان‌های مسئول باید پاسخ دهند.

 این روزها متولدین دهه ۶۰ با مشکلات گوناگونی مواجه هستند. هجوم فارغ‌التحصیلان دهه ۶۰ به بازار کار، تطابق نداشتن آموزش‌ها با نیازهای این افراد، نیاز به تشکیل زندگی و بالا رفتن سن ازدواج، تنها بخشی از مشکلات متولدین دهه ۶۰ است.

دهه 60 [1]این درحالی است که به باور کارشناسان هرچه سریع‌تر باید برنامه‌ای جامع و همه جانبه برای حل مشکلات این قشر از جامعه در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

این روزها بیش از ۱۶ میلیون متولد دهه ۶۰ در آستانه بحرانی از آسیب‌های اجتماعی و روحی قرار دارند، نسلی که در دوران جنگ و موشک باران به دنیا آمد و صدای گریه‌اش در صدای مهیب رگبار و موشک گم شد. جوانان متولد این دهه به نسل«جنگزده» ایران شهرت دارد. این جوانان ، نسل شیرخشکهای کوپنی، نسل تحریمها و تبعیضهاهستند.

کمتر از سه ماه پیش بود که معاون وزیر کار از هجوم فارغ‌التحصیلان دهه ۶۰ به بازار کار خبر داد و خواستار برنامه‌ریزی بهتر برای اشتغال این افراد شد.

در آن زمان با اعلام این آمار برای چند هفته بحث و گفت‌وگو درباره مشکلات متولدین دهه ۶۰ نقل محافل و رسانه‌ها شد و کارشناسان حوزه اجتماعی نسبت به مشکلات پیش روی این قشر از جامعه اظهار نگرانی کردند.

اما این نگرانی‌ها و هشدارها با گذشت زمان کمرنگ شد و مشکلات متولدین دهه ۶۰ که در بین افکار عمومی به دهه نسل «جنگزده» شهرت دارند، باز هم به فراموشی سپرده شد.

 فراموش شده‌اند!؟

در حال حاضر مشکلات متولدین دهه ۶۰ به دو گروه مشکلات اجتماعی و مشکلات شخصی تبدیل می‌شود. محمد نظری، کارشناس اجتماعی درباره این مشکلات به «مشرق» می گوید:در وهله اول در بحث مشکلات اجتماعی هجوم فارغ‌التحصیلان دانشگاهی این دهه به بازار کار و تقاضای کسب و کار مناسب از جمله مهم‌ترین مشکلات پیش روی این افراد است.

وی می افزاید : ازدواج و تشکیل زندگی در اولویت دوم مشکلات نسل متولد دهه ۶۰ است. بسیاری از این افراد درحال حاضر با قرار گرفتن در سن ازدواج، برای تشکیل زندگی اقدام می‌کنند، اما مشکلاتی که این روزها برای ازدواج بر سر راه آنها قرار دارد، باعث بالا رفتن سن ازدواج این افراد شده است.

این درحالی است که طبق تحقیقات سازمان ملی جوانان وقت، در حال حاضر بیش از ۱۲ میلیون نفر از جمعیت جوان کشور در سن ازدواج قرار دارند که بیشتر این افراد را متولدین دهه ۶۰ تشکیل می‌دهند.

بنا براظهارات نظری، یکی دیگر از مشکلات متولدین دهه ۶۰، این است که بسیاری از این افراد در سنین کودکی به دلیل درگیر بودن کشور با جنگ تحمیلی و تحریم‌ها به همراه خانواده خود به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند و به همین دلیل با توجه به ویژگی‌های کشورهای خارجی و غربت بزرگ شده‌اند و با فضای کشورهای خارجی خو گرفته‌اند.

این افراد پس از بازگشت به وطن با مشکلات فرهنگی و ارتباطی گوناگونی مواجه می‌شوند.

 مشکلاتی که کمتر به آن توجه می‌شود

اما  محمد اعتمادی پزشک و استاد دانشگاه در این باره به «مشرق» می گوید:  بخشی از مشکلات اصلی متولدین دهه ۶۰ که کمتر به آن توجه شده است، مشکلات روحی و روانی برخی از این افراد است. این مشکلات شامل پرخاشگری، گوشه‌گیری، لکنت‌زبان، مهارت نداشتن در ارتباط و حسادت نسبت به نسل‌های بعد از خود می‌شود.

 این روانشناس می افزاید: دوران موشک‌باران و در زمانی که جنگ در سال‌های ۶۰ تا ۶۵ به اوج خود رسیده بود، تعدادی از کودکان متولد این سال‌ها با ترس و اضطراب ناشی از موشکباران و جنگ تحمیلی دست و پنجه نرم کردند و علاوه براین در اثر موشکباران و صداهای مهیب انفجار، استرس بالایی به مادران باردار درآن دروان وارد شد که این استرس به طور طبیعی بر فرزندان آنها هم اثرگذار بوده است.

یک مادر دوران بارداری نیازمند آرامش های روحی و روانی است. این در حالی است که بسیاری از مادران در آن دوران بر اثر التهاب های جنگ ، موشک باران ها و اعلام خطر ها ، دچار استرس شدید می شدند.

 علاوه بر این، بسیاری از متولدین دهه ۶۰ نسبت به نسل بعدی خود یعنی متولدین دهه۷۰ حسادت ویژه‌ای دارند. این افراد به دلیل اینکه از امکانات کمتر، شرایط سخت‌تر و در نهایت فضای ناملایم‌تری نسبت به متولدین دهه ۷۰ برخوردار بوده اند، به طورطبیعی نسبت به آنها حسادت دارند.

برای مثال در حال حاضر شرایط ورود به دانشگاه و ادامه تحصیل برای متولدین دهه ۷۰ بسیار آسان تر از متولدین دهه ۶۰ است و نوجوانان امروزی به راحتی می توانند وارد دانشگاه شوند و امکانات بیشتری برای تحصیل و زندگی در اختیار آنها است.

شواهد و آمار موجود نشان می‌دهد که در حال حاضر کشور با جمعیتی بالغ بر ۱۶ میلیون متولد دهه ۶۰ مواجه است که در بهترین و خوش‌بینانه‌ترین نگاه حداقل نیمی از این جمعیت در دل این مشکلات قرار دارند. حال چه باید کرد؟ پرسشی است که کارشناسان، متولیان امور جوانان و سازمان‌های مسئول باید پاسخ دهند.

******************************************************

*جدول مشکلات و آسیب های متولدین دهه ۶۰

ردیف         مشکلات اجتماعی و روانشناختی                 درصد فراوانی

۱ –               هجوم بیکاران به بازار کار                         درصد بالا و رو به رشد

۲-                بالا رفتن سن ازدواج                              درصد بالا و رو به رشد

۳-                  مهاجرت                                          درصد نسبی و رو به ردش

۴-                مشکلات عاطفی                                 درصد نسبی

۵-          مشکلات روحی و روانی                               درصد نسبی

******************************************************

منبع: مشرق

این مطلب سال ۹۱ در سایت مشرق منتشر شده است.

Share [2]