- خبرنگار اجتماعی - http://socialreporter.ir -

جوانان عراقی پای برهنه پای ماهواره می نشینند

علی البرزی / جوانان عراقی کفش برای پوشیدن ندارند و با دمپایی در شهر تردد می‌کنند، اما همین جوانان تمام مشخصات بازیگران و خوانندگان امریکایی و اروپایی را به یاد دارند و آنچنان در این مقوله قهارند که به قول خودشان اصلاً کم نمی‌آورند.

با عمومیت یافتن استفاده از دستگاه‌های گیرنده ماهواره و همچنین ابزار ارتباطی نظیر تلفن همراه و اینترنت، اپیدمی‌فرهنگ غربی ‌با سرعت بیشتری در حال خشکاندن ریشه‌های اعتقادی، فرهنگی و اجتماعی مردم مسلمان عراق است.

این روزها شواهد موجود در کشور عراق و به ویژه شهرهای مذهبی‌ این کشور نشان می‌دهد که جامعه عراق در آستانه تهاجم تفکرات غربی ‌و غربزدگی کامل در اثر سه عامل «حضور نیروهای اشغالگر، بی‌قانونی کشور و ناآشنایی مردم و دولتمردان عراق با خطرات فرهنگ تحمیل شده» قرار داد. این در حالی است که نفوذ و سلطه سازمان یافته غرب بر نظام‌های ارتباطی، نهادهای آموزشی، سازمان‌های مذهبی، عادات و شیوه زندگی مردم در عراق متمرکز شده است.

اگردر چند ماه گذشته توفیق زیارت عتبات عالیات را داشته‌اید و یا به هر بهانه به کشور عراق سفر کرده باشید، بدون شک با تصاویر و صحنه‌های غیرمعقول در کشور مسلمان و مذهبی‌ عراق مواجه شده‌اید. تصاویر و صحنه‌هایی که تا پیش از این کمتر خودنمایی می‌کرد.

«ژست سربازان عراقی با لباس‌ها و تجهیزات امریکایی، خرید و فروش فیلم‌های مبتذل و مستهجن در فروشگاه‌های نجف و بغداد، عشق بازی جوانان عراقی با تلفن همراه، تیشرت، شلوار، خودروها و سیگارهای برگ امریکایی و گرایش زنان و دختران به فرهنگ زنان غربی، استفاده از لباس‌های بدن‌نما و دسترسی آسان به دستگاه‌های گیرنده ماهواره در این کشور» از جمله موضوعات و صحنه‌هایی است که در سفر به عراق با آن مواجه می‌شوید.

عکس های اختصاصی از علی البرزی 

*سربازان عراقی، لباس‌های امریکایی!

بعد از گذشتن از ایست بازرسی شهر کربلا زمانی که وارد شهر می‌شوی، اولین تصویری که از مقابل چشمانت عبور می‌کند، سربازانی امریکایی با عینک‌های دودی هستند که با تجهیزات کامل در گوشه و کنار شهر ایستاده‌اند و یا در ایست بازرسی‌های شهری که به آن «سیطره» گفته می‌شود، سرگرم بازرسی خودروهای عبوری هستند، اما کمی‌که دقت می‌کنی متوجه لهجه غلیظ عربی ‌سربازان و چهره سوخته آنها می‌شوی. اینها همان سربازان عراقی و جوانان عرب زبان کشورعراق هستند که ژست امریکایی گرفته‌اند!

«محمد الاحمد صابر»، فرمانده تیپ حراست از شهر کربلا در گپ و گفتی»، درباره دلایل استفاده از لباس‌های امریکایی توسط سربازان عراقی می‌گوید: از زمانی که امنیت شهرهای کربلا و نجف به پلیس عراق واگذار شد، طبق توافقات انجام شده قرار بر این شد تا لباس‌ها و تجهیزات سربازان عراقی را امریکایی‌ها تامین کنند و برهمین اساس به صورت سالانه سربازان عراقی سهمیه لباس و تجهیزات دریافت می‌کنند. فرمانده تیپ حراست از شهر کربلا در پاسخ به این پرسش که چرا از لباس‌ها و تجهیزات عراقی استفاده نمی‌کنید، می‌افزاید: بخش زیادی از سربازان یگان حراست از کربلا را جوانان تشکیل می‌دهند و این جوانان لباس‌های امریکایی را بیشتر می‌پسندد و ما هم دوست داریم تا آنها با اشتیاق بیشتری به انجام وظیفه مشغول باشند.

 *فیلم‌های مبتذل غربی، نقل و نبات عراقی‌ها!

در عراق و به ویژه در شهرهای مذهبی ‌کربلا و نجف، محلاتی است که به محله شادی معرف شده ودر این محلات، جوانان در مناسبت‌های مذهبی‌گرد هم می‌آیند تا به شادی و پایکوبی ‌بپردازند، اما درهمین محلات در حالی که جوانان عراقی به جشن و پایکوبی‌ مشغول هستند، مغازه‌هایی وجود دارد که جوانان در آن سرگرم خرید و فروش فیلم‌های مبتذل و مستهجن غربی ‌هستند. نکته قابل توجه اینجاست که خرید و فروش این فیلم‌ها آنقدر بدون ضابطه و راحت انجام می‌شود که پوسترهای فیلم‌ها هم بر در و دیوار مغاره‌ها خودنمایی می‌کند.!

*دوگانگی حجاب در یک کشور مذهبی

این روزها دوگانگی رفتار و پوشش در بین زنان و دختران جوان در کشور عراق به وضوح مشخص است. در شهرهای ثروتمندتر عراق از جمله بغداد و کاظمین درچند سال گذشته به ویژه از زمان ورود اشغالگران، زنان و دختران عرب‌زبانی مشاهده می‌شوند که بدون حجاب و با یک کت و دامن در شهر تردد می‌کنند. این در حالی است که بسیاری از زنان و دختران در شهرهای مذهبی‌عراق هنوز هم با پوشش کامل در انظار عمومی‌ ظاهر می‌شوند.

هر چند برخی از کارشناسان دلیل این دوگانگی حجاب را حضور افراد سنی در این کشور می‌دانند، اما شواهد موجود نشان می‌دهد که علت اصلی این موضوع، رخنه تدریجی فرهنگ غرب در کشور عراق است. برای مثال در حال حاضر در فرودگاه بغداد تمامی‌ کارکنان زن چه کارمندان شیعه و چه کارمندان سنی بدون حجاب و با کت و دامن مشغول فعالیت هستند. جالب اینجاست که عروسک‌های باربی‌در مدل‌های مختلف در فروشگاه‌های شهرهای نجف و بغداد به وفور یافت می‌شود و یکی ازعلایق اصلی دختران نوجوان در این کشور داشتن عروسک‌های باربی‌ و تقلید از این عروسک‌ها در پوشیدن لباس و آرایش صورت است.

*جوانان عراقی با پای برهنه ماهواره می‌بینند!

اما یکی از موارد قابل توجه در کشور عراق، استفاده گسترده و عمومی ‌مردم از گیرنده‌های ماهواره‌ای است؛ گیرنده‌هایی که با توجه به موقعیت جغرافیایی کشور عراق تمامی‌ شبکه‌های عربی، امریکایی و انگلیسی را دریافت می‌کند.

بسیاری از خانواده‌های عراقی به ویژه در شهرهای کربلا و نجف به سختی و در خانه‌های کوچک زندگی می‌کند، اما عضو ثابت خانه آنها دستگاه گیرنده ماهواره است. جوانان عراقی با اینکه کفش برای پوشیدن ندارند و با پیاده یا دمپایی در شهر تردد می‌کنند، اما همین جوانان بیشترین مشخصات بازیگران امریکایی و اروپایی را به یاد دارند و آنچنان در این مقوله قهارند که به قول خودشان اصلاً کم نمی‌آورند.

با عمومیت یافتن استفاده از دستگاه‌های گیرنده ماهواره و همچنین ابزار ارتباطی نظیر تلفن همراه و اینترنت، اپیدمی‌فرهنگ غربی ‌با سرعت بیشتری در حال خشکاندن ریشه‌های اعتقادی، فرهنگی و اجتماعی مردم مسلمان عراق است.

*دولتمردان غافل، مردم ناآگاه، غربی‌های زیرک

به هر روی آنچه این روزها در کشور عراق مشاهده می‌شود، دولتمردانی هستند که جز سیاست و برقراری امنیت، دغدغه دیگری ندارند، مردمی‌که از این تهاجم خاموش غرب به ارزش‌ها و اعتقاداتشان ناآگاه هستند و در نهایت غربی‌که زیرک است و با برنامه برای رسیدن به اهداف خود پیش می‌رود.

البته در این بین سیاستمداران دولت عراق با این نوع تهدیدات بیگانه‌اند و غافل از اینکه این تهدیدات ارزشی و اعتقادی به آنها هم رحم نخواهد کرد و روزی ریشه خودشان را هم خواهد خشکاند.

*منبع: روزنامه جوان

این گزارش سال ۹۰ در روزنامه جوان منتشر شده است.

Share [4]