- خبرنگار اجتماعی - http://socialreporter.ir -

آیا مردم از عملکرد مسئولان رضایت دارند؟!

«اگر مسئولان بتوانند دل‌های مردم را باحضور و عملکرد خود آسوده و امن نگه دارند، رضایت الهی را نیز جلب خواهند کرد، این اصل مهمی است که همه باید به آن توجه داشته باشند» این جمله بخشی از صحبت ها رهبری است که مدتی پیش در یکی از دیدار های خود ایراد کردند.

رهبر انقلاب در سخنان خود به اصل مهمی(جلب رضایت مردم) تأکید کردند که نه تنها در سال‌های گذشته به عنوان دغدغه اصلی کارشناسان و جامعه‌شناسان اجتماعی مطرح بوده است، بلکه اگر کمی به گذشته برگردیم و تاریخ را ورق بزنیم، متوجه تأکیدات امام خمینی (ره) در این باره هم خواهیم شد. موضوع با اهمیتی که این روزها به دلیل برخی اهمال‌ها نیازمند توجهی ویژه از سوی مسئولان و مدیران است.

جالب اینجاست که برخی از مسئولان نه تنها به این موضوع مهم توجه نداشته و ندارد، بلکه این روزها با صعود نمودار مشکلات مردم در بخش های گوناگون به جای رفع و رجوع و رسیدگی به این مشکلات، اولویت های خود را موارد دیگری قرار داده اند که دود این آتش افروزی ها تنها متوجه مردم و سنگین تر شدن بار مشکلات مردم است.

در این نوشتار به برخی عوامل که زمینه ایجاد نارضایتی در جامعه را فراهم کرده است، اشاره کوتاهی می‌شود شاید تلنگری باشد برای برخی مدیران.

*نارضایتی مردم از گرانی

اگر این روزها در سطح شهر تردد کنید و برای چند دقیقه کوتاه با تعدادی از شهروندان درباره دغدغه این روزهایشان گپ و گفتی داشته باشید، متوجه می‌شوید که در وهله اول پدیده‌ای به نام «گرانی» مهمترین عاملی است که باعث ایجاد نارضایتی از مدیران در جامعه شده است. پدیده‌ای که روز و ماه و سال نمی‌شناسد و با سرعتی باور نکردنی در جامعه افزایش می‌یابد.

*آسیب‌های اجتماعی

هرچه هنجارها در جامعه به سمت ناهنجاری رفته و آسیب‌ها بیشتر شود، به تبع آن میزان رضایت‌مندی مردم از جامعه و دستگاه‌های مسئول هم کاهش پیدا می‌کند. برای مثال اگر در آسیب مهمی همچون اعتیاد، سازمان‌های مسئول آنطور که باید وظیفه خود را انجام ندهند و آمار دسترسی به مواد مخدر روز به روز سریعتر و قابل دسترس‌‌تر شود، نتیجه آن نگرانی خانواده‌هایی است که فرزندانشان ساعتی از روز را در مدارس، دانشگاه‌ها و محل کار می‌گذرانند.

آسیب [1]خانواده باید این دغدغه را داشته باشد که فرزندش در محیط مدرسه و دانشگاه آن هم در جامعه‌ای که اعتیاد در کمین جوانان است، با چه افرادی معاشرت دارد. سرانجام این نگرانی‌ها ایجاد نارضایتی از مدیران مسئول در حوزه مبارزه با مواد مخدر است.

*فضای مجازی و آسیب‌های تازه وارد

علاوه بر این، این روزها با گسترش فضای مجازی اعتیاد خطرناک‌تری بسیاری از خانواده‌ها را نگران کرده است. نگرانی که با اعلام خبرهایی درباره کلاهبرداری‌های اینترنتی، جولان افراد شیاد در فضای مجازی و در دام افتادن دختران و پسران جوان چندین برابر شده است.

در این شرایط امید اصلی خانواده‌ها در جامعه سازمان‌های مسئول هستند که با طراحی برنامه‌های اثرگذار تا حد امکان از آثار و پیامد‌های منفی فضای مجازی پیشگیری کنند.

البته حوزه آسیب‌های اجتماعی آنقدر گسترده است که برای هر کدام باید چند مطلب و گزارش نگارش شود، اما در مجموع عواملی مانند انحرافات جنسی، فقر، سرقت و دزدی، خودکشی، مهاجرت و بی‌خانمانی هر کدام چنانچه برنامه مشخصی برای مهار آنها تدوین و اجرایی نشود، عامل مؤثری در ایجاد نارضایتی از سازمان‌های مسئول خواهد بود.

*بیکاری و دغدغه میلیون‌ها جوان ایرانی

«بیکاری» دغدغه بسیاری از جوانان است، شاید تا چند سال پیش کشور با موجی از افراد بیکار و جوانان تحصیلکرده مواجه نبود، اما این روزها بیکاری نه تنها به دغدغه اصلی خانواده‌ها تبدیل شده است، بلکه جوانان بسیاری چشم انتظار همت مدیران برای ایجاد فضاهای اشتغال و فرصت‌های ایده‌آل کار در کشور هستند.

بیکار [2]بیکاری موضوع با اهمیتی است که چنانچه به آن توجه نشود، موجی از نارضایتی را در جامعه به وجود می‌آورد. مجموع این شرایط دو اصل مهم در جامعه را روی لبه تیغ قرار می‌دهد:« شادی و نشاط اجتماعی و رضایت مردم از مدیران».

*ماجرای قدیمی تکریم ارباب رجوع

تکریم ارباب رجوع و ماجرای تلف شدن وقت مردم یکی از عوامل اصلی است که در چند سال گذشته همواره باعث ایجاد نارضایتی مردمی از سازمان‌های خدماتی شده است. صف‌های طولانی، انتظار چند ساعته مردم برای یک کار ساده اداری، رفت و آمد‌های بی‌تأثیر مردم، ادارات و در نهایت بوروکراسی ناتوان اداری زمینه ساز این نارضایتی‌ها شده است.

*درد سنگین هزینه‌های درمانی

مردم این روزها حتی برای هزینه‌های درمان خود هم با مشکل مواجه هستند، هزینه‌هایی که در برخی موارد با تورم جامعه افزایش می‌یابد و مشخص نیست چرا برنامه جامعی برای مهار این تورم و افزایش تعرفه‌های درمانی اجرایی نمی‌شود.

علاوه بر این، طبق آمار رسمی وزارت بهداشت سالانه حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار بیمار جدید در ایران به جمع مبتلایان به سرطان افزوده می‌شوند که مشکلات این بیماران بر هیچ کس پوشیده نیست؛ نبود نهاد کافی در زمینه سرطان، هزینه‌های بالای درمان و نبود پوشش دهی بیمه‌ای آنها و غیره، تنها مواردی هستند که بیماران در هر نقطه‌ای از ایران از آن گله‌مند و ناراضی هستند.

هزینه های درمانی [3]البته بخش دیگری از هزینه‌های درمان مربوط به ارتقای خدمات در حوزه تأمین اجتماعی است، این روزها بسیاری از مردم برای یک درمان ساده ساعت‌ها در مراکز تأمین اجتماعی در انتظار هستند و از ساعات اول صبح برای گرفتن نوبت در پشت درهای بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های سازمان تأمین اجتماعی در صف‌های طولانی در نوبت می‌مانند.

مشکلات مراجعه‌کنندگان در مراکز درمانی تنها گوشه‌ای از مشکلات سازمان تأمین اجتماعی و سازمان‌های تابعه است. در آن سوی ماجرا نبود ساز و کار لازم برای ارائه سابقه بیمه به بیمه‌شدگان و رفت‌و‌آمدهای ناشی از این موضوع به این مراکز، مشکلات و دردسر‌های مردم و افراد تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی را دو چندان کرده است.

مواردی که به آن اشاره شد، تنها گوشه‌ای از عواملی است که باعث ایجاد گله مندی در بین مردم می‌شود و به طور طبیعی عوامل دیگری هم وجود دارند که مدیران بهتر نسبت به آنها آگاه هستند.

منبع: جوان

Share [4]