- خبرنگار اجتماعی - http://socialreporter.ir -

کلاهبرداران مسکن نقش خط و مار می کشند!

*نکته مهم: مقصود نویسنده از  اشاره به بنگاه های معاملات ملکی و دفاتر مهندسی ، در بخش هایی از گزارش، تنها دفاتر و بنگاه های غیر مجاز است./

گزارش از علی البرزی

این روز‌ها همزمان با وضعیت نابه سامان بازار ارز و سکه ومتعاقب آن افزایش قیمت ها در کشور، بازار خرید و فروش مسکن هم کساد است و در این شرایط سود‌جویان برای کسب در آمد و کلاهبرداری از اندک شهروندان متقاضی خرید مسکن به شگرد‌های تازه‌ای متوسل شده‌اند؛ شگرد‌هایی که به دلیل ناآگاهی مردم باعث جولان و تاخت و تاز شیادان مسکن در بنگاه‌های معاملات ملکی غیر‌مجاز شده است.

«محاسبه متراژ کمتر از متراژ ساختمان، ارائه متراژ‌های ساختگی برای املاک پیش‌فروش و شمار‌ه‌های مشاوره هوشمند» سه شگرد کلاهبرداری خطر‌ناک در بازار مسکن است.

کلاهبرداری [1]شرایط حاکم بر اقتصاد کشور و به ویژه بازار خرید و فروش مسکن این روز‌ها به صورتی شده است که به دلیل قیمت‌های بالا، نبود مراجعه کننده‌ برای خرید مسکن و در نهایت کسادی بازار، بنگاه‌های معاملات مسکن غیر‌مجاز برای کسب در‌آمد به شگرد‌های تازه‌ای متوسل شده‌اند. چالش اصلی که در بازار مسکن دامنگیر شهر‌وندان متقاضی واحد‌های مسکونی شده است، پنهان‌کاری برخی از مالکان و املاکی‌ها برای اعلام متراژ‌های واقعی یک مسکن است.

 در این شگرد دفاتر معاملات ملکی قبل از انعقاد قرار‌داد با خریدار به بهانه‌های گوناگون از ارائه سند مالکیت خودداری می‌کنند و از این طریق موفق به اخذ مبالغ بیشتر در ازای متراژ‌های کاذب از متقاضیان می‌شوند.

 *متراژ‌های کاذب در ازای قیمت بیشتر

 در این شگرد مشاوران املاک غیر‌مجاز از ناآگاهی خریداران از مقررات خرید و فروش ملک، معامله‌نامه‌ها، قرار‌داد‌ها و متراژ‌های مسکن سو‌ءاستفاده می‌کنند و مبالغ بیشتر را به جیب می‌زنند. برای مثال، زمانی که خریداری برای خرید مسکن مراجعه می‌کند، مشاوران املاک خریدار را متقاعد به انعقاد قرار‌داد مسکن قبل از مشاهده سند محضری می‌کنند.

این در حالی است که در سند محضری، متراژ ساختمان ۵۹ متر درج شده است، اما در زمان انعقاد قرا‌ر‌داد متراژ ۶۲ متر با خریدار توافق می‌شود و در حقیقت خریدار در این پروسه کلاهبر‌داری مبالغ اضافه‌ای را به مشاوران املاک پرداخت کرده است، متأسفانه زمانی که خریدار با سند محضری مواجه می‌شود، متوجه می‌شود که فروشنده در حساب متراژ واحد مسکونی کم‌فروشی کرده است.

*املاک پیش‌فروش و متراژ‌های غیر‌واقعی

اما روش دیگر کلاهبر‌داران در بازار مسکن برای کسب در‌آمد، پیش‌فروش املاک قبل از بهره‌بر‌داری با متراژ‌های غیر‌‌واقعی است. به باور کارشناسان این روش یکی از خطرناک‌ترین شگرد‌های کلاهبر‌داری در بازار مسکن است. متقاضیان مسکن به ویژه جوانان که برای پیش‌فروش املاک مراجعه می‌کنند، باید نسبت به آن هوشیار باشند.

در این روش مشاوران املاک غیر‌مجاز که بیشتر به صورت سازمان‌یافته فعالیت می‌کنند، در زمان عقد قرا‌ر‌داد با متقاضیان، متراژ‌های غیر‌واقعی ارائه می‌دهند. برای مثال چنانچه در آینده قرار باشد ساختمانی با متراژ ۱۰۰ متر به بهره‌بر‌داری برسد، مشاوران املاک در قرار‌داد‌های خود از مالکان متراژ ۱۱۰ متر را محاسبه می‌کنند.

جالب اینجاست که پس از اتمام ساختمان و ارائه پایان کار و صورت مجلس به خریداران با بهانه‌های گوناگون از جمله اینکه متراژ اضافه ساختمان در ازای پارکینگ، انباری و مواردی از این نمونه ساخته شده است، متقاضی و مالک مسکن را متقاعد می‌کنند با همان سند متراژ ۱۱۰ متری و در حقیقت متراژ ۱۰۰ متری کنار بیایند و ملک را تحویل بگیرند. متأسفانه بسیاری از مالکان هم به دلیل اشتیاق فراوان برای خانه‌دار شدن پس از چند سال زیر بار این موضوع می‌روند و از شکایت خود صرف نظر می‌کنند.

*بازار کلاهبر‌داری‌های هوشمند هم داغ است!

اما در کنار این دو روش، همچنان بازار کلاهبر‌داری‌های هوشمند هم داغ است، در این روش تعدادی از املاکی‌ها با استفاده‌ از شماره تلفن هوشمند ۹۰۹ به راحتی از نیاز شهر‌وندان برای کسب اطلاعات درباره قیمت مسکن استفاده کرده و مبالغ هنگفتی را به جیب می‌زنند!

این پروسه کلاهبرداری به صورتی انجام می‌شود که تماس شهر‌وندان با این شماره‌ها دقیقه‌ای ۵۰۰ تومان حساب می‌شود؛ هزینه‌ای که در نهایت به حساب املاک و مشاوران مسکن واریز می‌شود، هر چند که حساب دقیقه‌ای ۵۰۰ تومان زیانی را متوجه شخصی تماس گیرنده نمی‌کند، اما اگر ۵۰۰ تومان‌ها را ضرب در تعداد متقاضیان مسکن و مخاطبان کنیم برای مشاوران مسکن، مبلغ قابل توجهی می‌شود.

*کار‌شناسان: متقاضیان مسکن هوشیار باشند

به باور بسیاری از کارشناسان در شرایطی که از یک سو بازار مسکن کساد است و از طرف دیگر یکی از نیاز‌های اصلی مردم به ویژه جوانان خرید مسکن است، باید بیشتر از گذشته هوشیار بود، چرا که در این فضای حاکم بر بازار مسکن کلاهبر‌داران برای کسب درآمد به شگرد‌های گوناگونی متوسل می‌شوند.

محمد معتمدی، کارشناس بازار مسکن درباره این موضوع به «جوان» می‌گوید: افرادی که پس از سال‌ها برای خرید مسکن اقدام می‌کنند، شور و اشتیاق خاصی دارند به همین دلیل در زمان معامله و عقد قرار‌داد به جزئیات ریز و درشت قرا‌ر‌داد‌های مسکن کمتر توجه دارند.

این کارشناس بازار مسکن می‌افزاید: برخی از مشاوران مسکن از هوش بسیار بالایی بر‌خور‌دار هستند، به گونه‌ای که با زیرکی و چرب‌زبانی متقاضی خرید مسکن را به سمتی که می‌خواهند سوق می‌دهند برای مثال در برخی موارد بنگاه‌‌داران مسکن با یک طرف قرار‌داد تبانی می‌کنند تا پورسانت بیشتری دریافت کنند.

زمانی که خریدار به مشاوران املاک مراجعه می‌کند، مشاوران املاک با تبانی فروشنده از نشان دادن سند محضری خودداری می‌کنند و در ازای این کار هم از خریدار پول متراژ بیشتری دریافت می‌کنند و هم از حق مشاوره خود پور‌سانتی را از فروشنده می‌گیرند. در حقیقت برخی از مشاوران املاک در این ماجرا برای خریدار نقش خط و مار می کشند!

معتمدی در پایان تأکید می‌کند: فضای حاکم بر بازار خرید و فروش مسکن فضایی است که برای وارد شدن به آن باید به سه نکته مهم توجه داشت: ۱- با اطلاعات کامل از قوانین برای خرید یا فروش ملک اقدام کنیم. ۲- با هوشیاری کامل و آگاهی از شگرد‌های کلاهبر‌داری وارد بازار مسکن شویم و در نهایت برای هر گونه معامله ملک و مسکن تنها به مراکز مجاز و مشاوران املاک‌ دارای مجوز مراجعه کنیم و مواظب چرب‌زبانی و زیر‌کی برخی املاکی‌ها باشیم.

منبع: جوان

Share [2]