- خبرنگار اجتماعی - http://socialreporter.ir -

آیا فیس بوک برای «تصاویرخصوصی» است؟!

علی البرزی/

درماه‌های گذشته تعداد زیادی از کاربران شبکه اینترنتی فیس‌بوک تصاویر مجالس خصوصی، محافل خانوادگی و جشن‌های عروسی خود را با ژست‌های مختلف در این سایت به اشتراک گذاشته‌اند، این درحالی است که این تصاویر به راحتی قابل دریافت و انتشار از طریق اینترنت است!

 اگر اهل جست‌وجو در سایت‌های اینترنتی و به ویژه شبکه‌های اجتماعی باشید، بدون شک با تصاویر خانوادگی برخی افراد و کاربران اینترنتی مواجه شده‌اید که به راحتی در دسترس عموم کاربران قرارگرفته است. درماه‌های گذشته تعداد زیادی از کاربران شبکه اینترنتی فیس‌بوک تصاویر مجالس خصوصی، محافل خانوادگی و جشن‌های عروسی خود را با ژست‌های مختلف در این سایت به اشتراک گذاشته‌اند، این درحالی است که این تصاویر به راحتی قابل دریافت و انتشار از طریق اینترنت است!

فیس بوک [1]

فیس بوک

این روزها کاربران شبکه اجتماعی فیس‌بوک در لینک‌های مرتبط درصفحه شخصی خود با تصاویر عجیبی مواجه می‌شوند. تصاویرشخصی و خانوادگی افراد که به یک‌باره از درون آلبوم‏های سنتی و پوشه‌های رایانه‌های خانگی وارد عرصه بی‏حد و مرز شبکه‌های اجتماعی شده است، اما این بار، این خود افراد هستند که تصاویر خصوصی خود را منتشر می‌کنند!

علاوه براین تصاویر، فیلم‌هایی هم درصفحات شخصی برخی از کاربران قرار گرفته که نه تنها با کارکرد اصلی یک شبکه اجتماعی سنخیتی ندارد، بلکه به نظرمی رسد برخی کاربران صفحه فیس‌بوک را با رایانه شخصی اشتباه گرفته و تمامی تصاویر و فیلم‌های شخصی خود را دراختیار میلیون‌ها کاربر اینترنتی قرارداده‌اند.

جالب اینجاست که برخی از کاربران هم برای جلب توجه و وارد شدن کاربران دیگر به صفحه شخصی خود از کیفیت و کمیت عکس‌ اصلی و پروفایل صفحه فیس‌بوک استفاده می‌کنند و از این طریق تصاویر خصوصی خود را درفضای مجازی به اشتراک می‌گذارند.

*کاربرانی که خودشیفته می‌شوند!

نکته قابل توجه در این حرکت، خود شیفتگی برخی کاربران در قرار دادن تصاویراست. تبلیغات شخصی کاربران ازطریق عکس‌ها، گاهی تا جایی پیش می‌رود که خودشیفتگی افراطی آنان را به نمایش می‌گذارد. برای مثال می‌توان به تغییر دادن تصاویر شخصی کاربران در فواصل زمانی کوتاه اشاره کرد. این دسته از کاربران خودشیفته برای جلب توجه دیگران هر از چند گاهی تمام تصاویر شخصی خود را تغییر می‌دهند و عکس‌هایی با ژست‌های متفاوت در سایت قرار می‌دهند.

 *گرگ‌ها در کمین کاربران خودشیفته

 اما این تمام ماجرا نیست و خودشیفتگی برخی از کاربران و رواج اشتراک‌گذاری تصاویرخصوصی و خانوادگی در برخی موارد مشکلاتی را هم برای تعدادی از کاربران به وجود آورده است. در یکی ازهمین موارد، چندی پیش انتشارخبری مبنی بر قراردادن تصاویرشخصی یک فعال سیاسی ، یک روزنامه نگار و حتی یکی از مدیران  سازمانی  درصفحه فیس‌بوک، واکنش‌های مختلفی را در سایت‌ها و رسانه‌های مختلف در پی داشته است.

این مسئله هز از چند گاهی با انتشار تصاویر خصوصی چهر های شناخته شده در سایت ها و وبلاگ های اینترنتی به سوژه بحث‌برانگیز رسانه‌های گوناگون تبدیل می شود.

*تسهیل در فعالیت شارلاتان‌های اینترنتی در فیس‌بوک!

 به راستی چرا و به چه دلیل برخی کاربران اینترنتی تصاویر و فیلم‌های شخصی خود را درفیس‌بوک و در دسترس همگان قرارمی دهند، آیا این افراد عفت عمومی را فراموش کرده‌اند یا دچارمرض بی‌غیرتی و خودشیفتگی بیش ازاندازه شده‌اند؟ و آیا این اقدام تعارض‌عرفی و قانونی آشکاری میان فرهنگ جامعه مجازی و زندگی واقعی نیست ؟!

بعضی کاربران با این توجیه که مشاهده صفحه فیس‌بوک آنها برای غریبه‌ها محدود شده و تنها اعضای لیست دوستان آنها می‌توانند تصاویر را ببینند، از توجه به این هشدار طفره می‌روند اما این در حالی است که هکرها توان هک کردن پسورد و نام کاربری و سرقت تصاویر را دارند.

شبکه اجتماعی [2]

شبکه اجتماعی

 درهمین باره، سرهنگ محمد محبی، استاد دانشگاه و کارشناس انتظامی با بیان اینکه یکی از شگردهای سود‌جویان برای اخاذی، استفاده ازهمین تصاویر شخصی درفیس‌بوک است، می‌گوید: درچند سال گذشته به ویژه از زمان روی کار آمدن شبکه‌های اجتماعی، پرونده‌های مربوط به کلاهبرداری و اخاذی با موضوع تصاویرخصوصی هم افزایش یافته است.

 این کارشناس انتظامی، می افزاید : قبل ازفعالیت سایت‌هایی اجتماعی همچون فیس‌بوک، بیشتر اخاذی‌ها ازطریق تصاویر خصوصی و شخصی افراد در تلفن‌های همراه و رایانه‌های شخصی بود که سودجویان با دسترسی به این تصاویر از افراد و صاحبان تلفن همراه اخاذی می‌کردند یا تصاویر و فیلم‌های شخصی را درسایت‌های اینترنتی منتشر می‌ساختند.

 به باورمحبی، در حال حاضرکار اخاذان و شارلاتان‌های فضای مجازی بسیار راحت شده است، زیرا دیگر نیازی به برداشتن تصاویر از روی حافظه تلفن‌های همراه یا رایانه‌های شخصی ندارند و برای این کار خودشان را به زحمت نمی‌اندازند، بلکه به راحتی با جست‌وجو درسایت‌های اجتماعی به ویژه فیس‌بوک، تصاویر پروفایل زنان و دختران جوان و فیلم‌ها و عکس‌های خانوادگی را دریافت می‌کنند.

* خودشیفته‌ها ابراز وجود می‌کنند!

 اما دکتر احمد برجعلی، روانشناس و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی درباره کاربرانی که تصاویرخصوصی خود را در شبکه‌های اجتماعی منتشرمی کنند،  می‌گوید: این دسته ازکاربران با این کار می‌خواهند بین افراد دیگر و اعضای شبکه‌های اجتماعی نوعی ابراز وجود داشته باشند.

برجعلی، می افزاید: کاربران شبکه‌های اجتماعی مجازی، درعکس‌های خود به ویژه عکس پروفایل‌ها، با تامل آگاهانه تکه‌های خاصی از شخصیت خودشان را برجسته می‌کنند تا تصویری بر‌تر و جذاب‌تر ارائه بدهند و از این طریق ابراز وجود کنند.

به باور این روانشناس، یکی ازدلایل گرایش افراد به شبکه اجتماعی مانند فیس‌بوک کیفیت بالای عکس‌های فیس‌بوک است که باعث می‌شود کاربر به‌ویژه دختران جوان اشتیاق خاصی به اشتراک‌گذاری تصاویرخود داشته باشند.

وی درادامه می‌افزاید: زمانی که فرصت‌های لازم برای ابراز وجود اقشارمختلف در جامعه وجود نداشته باشد، شبکه اجتماعی به نام فیس‌بوک بهترین فرصت برای ابراز وجود برخی ازکاربران است. به باور عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، یکی دیگر ازدلایل مبتلا شدن کاربران به اشتیاق کاذب برای اشتراک‌گذاری عکس‌های خود درفضای مجازی، نبود اطلاع رسانی کافی و آگاه نبودن کاربران ازعواقب چنین اقداماتی است. نبود کنترل بر نحوه انتشارعکس‌های شخصی درشبکه‌های اجتماعی و تابوشکنی چنین موضوعاتی، به تدریج بحران‌ و تنش‌های خانوادگی و اجتماعی را درپی خواهد داشت.

برجعلی در پایان تأکید می‌کند که ارائه فرصت‌های لازم به اقشارمختلف جامعه برای ابراز وجود می‌تواند تا حد زیادی آسیب‌های ناشی از فعالیت شبکه‌های اجتماعی را کاهش دهد./ انتهای پیام

منبع : جوان

Share [3]