- خبرنگار اجتماعی - http://socialreporter.ir -

۶ شگرد کلاهبرداری به بهانه معافیت ازسربازی!

علی البرزی

درماه‌های گذشته کلاهبرداران و سودجویان برای اخاذی از متقاضیان معافیت از سربازی و اغفال جوانان مشتاق به دریافت کارت معافیت به شگرد تازه‌ای متوسل شده‌اند و با روش‌های مختلف از جمله توزیع جزوات آموزشی به دنبال کسب درآمد و کلاهبرداری از مشمولین سربازی هستند.

حتماً تا به حال دیده‌اید بعد از اینکه خبرهای تازه‌ای درباره معافیت از سربازی از طرف مراجع رسمی اعلام می‌شود، چه جمعیت عظیمی ازجوانان برای مشخص شدن وضعیت خود پشت در‌های ادارات وظیفه عمومی صف می‌کشند و به دنبال استفاده از یکی از انواع معافیت‌های سربازی هستند..

همین جمعیت عظیم این روزها زمانی که از کنار برخی کیوسک‌های روزنامه فروشی عبورمی کند، جزوات و کتابچه‌های کوچکی را در کنار انبوهی از مجلات و روزنامه‌ها مشاهده می‌کنند که تا پیش از این کمتر به چشم می‌آمد؛ جزواتی که در عین کوچکی از اهمیت ویژه‌ای برای قشرعظیمی از افراد این جامعه برخوردار است.

*آموزش روش‌های معافیت از سربازی در دکه‌های روزنامه فروشی!

این جزوات همگی یک ویژگی اصلی دارند و آن هم تیتر بزرگی است که با فونت‌های درشت روی آنها درج شده است. این تیتر نظرهر جوان خدمت نرفته‌ای را به خود جلب می‌کند: «آموزش روش‌های معافیت از سربازی!»

این جزوات غالباً در چهار برگ روزنامه‌ای یا ۱۰ برگ کوچک روی کیوسک‌ها قرارمی گیرد و به قیمت‌های ۴۰۰ تا ۶۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

 *یک جزوه بخرید، مشتاق جزوات بعدی می‌شوید!

برای آشنایی با محتویات این جخدمت سربازی [1]زوات یکی از آنها را درمدت یک هفته خریداری می‌کنیم، از صفحه اول تا سوم این جزوه تمام مقررات سربازی که بارها ازسوی مراجع رسمی اعلام می‌شود برای چندمین بارمنتشرشده که نه تنها شباهتی به تیتر روی جلد ندارد بلکه تکرارهمان مطالب قبلی است.

اما درصفحه آخر این جزوه فرم اشتراکی قرار گرفته که توضیحات پیرامون این فرم قابل توجه است. دراین فرم ازمخاطب خواسته می‌شود که برای دریافت جزوه تکمیلی آموزش روش‌های معافیت مبلغ ۴ هزار تومان را به شماره حساب مشخصی واریز کند تا از طریق پست این جزوه به در منزل ارسال شود.

نکته جالب توجه اینجاست که گردانندگان و سرشاخه‌های این نوع از کلاهبرداری‌ها برای تحریک جوانان از هیچ اقدامی فرو گذار نکرده‌اند و با جملات تحریک‌آمیز و اشتیاق‌آوری همچون«آخرین روش‌های معافیت از سربازی، روش‌های جدیدی برای معافیت از سربازی و آخرین خبرها از مقررات سربازی» به دنبال جذب جوانان و کسب درآمد برای خود هستند.

*«معافیت» گزینه اول پسرها، استفاده کلاهبرداران از این گزینه!

اما سرهنگ بهرام اسفندیاری، کارشناس انتظامی درباره این نوع از شگرد کلاهبرداری  می‌گوید: نتایج تحقیقات به عمل آمده توسط اداره تحقیقات نیروی انتظامی نشان می‌دهد که درحال حاضر معافیت از خدمت گزینه اول پسرها در زمان مشمولیت است و پسرهای ۱۸ سال به بالا که درآستانه سربازی قراردارند، به هرشیوه و روشی به دنبال معاف شدن ازخدمت هستند. به باور اسفندیاری این افراد با توجه به شرایط ویژه‌ای که در آن قرار دارند، با دقت اخبار و رویداد‌های سربازی را دنبال می‌کنند و سرشاخه‌های باندهای کلاهبردار هم از این موضوع به سود خود استفاده می‌کنند.

 این کارشناس انتظامی، می افزاید:  دلایل گرایش جوانان به سمت این جزوات و خرید آنها در وهله اول ضعف اطلاع رسانی درباره شرایط جدید سربازی و درمرحله دوم نبود ساز و کارنظارتی درکیوسک‌های مطبوعاتی است، به صورتی که در حال حاضر شرکت‌های تبلیغاتی جزوات خود را به راحتی با ارائه مبلغ اندکی در کیوسک‌های مطبوعاتی توزیع می‌کنند.

 *۱۰ میلیون تومان در یک روز، درآمد یکی از شرکت‌های کلاهبردار!

سرهنگ اسفندیاری، در ادامه این گفت و گو با بیان جزئیات یکی از پرونده‌های کلاهبرداری درقالب معافیت سربازی می‌گوید: دراین پرونده چهار نفر با راه‌اندازی یک شرکت تبلیغاتی، چندین نوبت اقدام به انتشارجزواتی با عناوین«روش‌های معافیت ازسربازی» داشته‌اند که این جزوات به صورت گسترده در دانشگاه‌ها و کیوسک‌های روزنامه فروشی توزیع شده است.

به گفته وی بنابر اعترافات یکی از متهمان این پرونده درآمد روزانه این باند خلافکار از محل فروش این جزوات روزی ۱۰ میلیون تومان بوده است.

*این جزوات قابل اطمینان نیستند، از دفترچه‌های راهنما استفاده کنید

اما محمد تدین، بازپرس ویژه اداره رسیدگی به تخلفات نظام وظیفه با بیان اینکه هیچ کدام از این جزوات قابل اطمینان نیستند،  می‌گوید: مشمولان و جوانان برای آگاهی از آخرین تغییرات معافیت‌ها تنها از دفترچه‌های رسمی سازمان نظام وظیفه استفاده کنند.

به گفته وی در حال حاضر برای معافیت از سربازی تنها شرایط اعلام شده از سوی ستاد کل نیروی‌های مسلح و سازمان وظیفه عمومی قابل قبول است و هیچ کدام از روش‌ها و فعالیت‌های زیر نه تنها قانونی نیست بلکه با متخلفان طبق ضوابط قانونی برخورد خواهد شد:

۱ ـ سی دی‌های آموزش معافیت از خدمت سربازی

۲ ـ دفترچه‌های آموزش معافیت از سربازی

۳ ـ دفترچه‌های آموزش استفاده از سرباز صنعت

۴ ـ روش‌های مجازی برای معافیت از خدمت از جمله ایمیل‌های تبلیغاتی برای معاف شدن از سربازی

۵ جزواتی که در دانشگاه‌ها و در بین دانشجویان توزیع می‌شود

و در نهایت پخش هرگونه شایعه در محیط‌های آموزشی درباره روش‌های جدید معافیت.

منبع: جوان 

Share [2]