- خبرنگار اجتماعی - http://socialreporter.ir -

چشمک شرکت های خصوصی به دختران جوان!

علی البرزی
این روزها بازار کار و شغل‌یابی کساد است و هر شهروندی برای پیدا کردن کار حتی در حد خدماتی و آبدارچی باید روزها و ماه‌ها دوندگی کند اما آنچه مشهود و عیان خودنمایی می‌کند این است که در این ‌بازار کساد، ‌شرکت‌ها و محیط‌های تجاری خصوصی، ‌علاقه وافری به استخدام دختران جوان و خانم‌ها دارند!
اگر کسی نداند فکر می‌کند که این شرکت‌ها حامی سرسخت استخدام زنان هستند اما زهی خیال باطل!
در ورای این استخدام‌ها، ‌نوعی اندیشه ماتریالیستی و فمنیستی حاکم است که با نگاهی استثمارگرانه به زن، ‌عموماً رعایت اخلاق، ‌قانون و چارچوب‌ها را در قبال زنان و دختران نادیده می‌گیرد. ‌در این نگاه ماتریالیستی، ‌دختران و زنان به این دلیل به کار گرفته می‌شوند که: ‌ ـ فرمانبرداری‌شان از مردان بیشتر است – با حقوق و دستمزد پایین کنار آمده و اهل اعتراض به شرایط موجود نیستند – از گفتن دلایل دیگر معذوریم.
دختران [1]
‌بسیاری از شرکت‌ها و محیط‌های تجاری خصوصی در برهه کنونی با تأثیرپذیری  عموما ناخودآگاه از اندیشه‌های اروپایی- آمریکایی نسبت به طبقه زنان و دختران، ‌پا در وادی خطرناکی گذاشته‌‌اند که گسترش و تداوم آن، ‌کرامت و شخصیت اجتماعی زنان ایرانی را که همواره در طول تاریخ زبانزد خاص و عام بوده، ‌خدشه‌دار می‌کند. ‌نباید از این نکته مهم غافل بود که اتاق فکر جنگ نرم علیه ایران و کشورهای در حال توسعه- به‌ویژه کشورهای شرقی- برای کشاندن یک جامعه به سمت انحطاط، ‌در نخستین شلیک نرم خود، ‌زنان و دختران آن جامعه را هدف قرار می‌دهند. ‌جنگ نرم را اگر جدی نگیریم، ‌جنگ نرم ما را جدی می‌گیرد!

‌*اعتماد آسان نمود اول ولی افتاد مشکل‌ها

اعتماد زودهنگام دختران جوان عامل بروز مشکلات بعدی است، زهرا همتی کارشناس مرکزمشاوره سازمان بهزیستی معتقد است: ‌یکی از عوامل اصلی آسیب دیدن دختران در محیط‌های کاری به ویژه شرکت‌های خصوصی اعتماد زودهنگام به همکاران و دوستان است. ‌این کارشناس سازمان بهزیستی در ادامه با بیان این مطلب که خانواده به ویژه پدر و مادر نقش بسزایی در آموزش دختران جوان برای برقراری ارتباط بهتر با دیگران دارند، می گوید: ‌شهرهای بزرگی همچون تهران ‌شاهرگ حیاتی رشد آسیب‌های اجتماعی است.

*صدا و سیما متهم ردیف اول!

صدا و سیما یکی از عوامل اصلی رشد این نوع از آسیب‌های اجتماعی است، چرا که با پخش تصاویری از روابط ‌بدون ضابطه دختران و پسران در سریال‌ها و شرکت‌های خصوصی زمینه را برای رشد این نوع از آسیب‌ها فراهم می‌کند. همتی با اشاره به این مطلب گفت: ‌متأسفانه در چند سال اخیر روند برنامه‌های صدا و سیما به سمتی رفته که بدونه ضابطه روابط دختر و پسر را به اشکال مختلف نشان می‌دهد.

‌برخورد با خاطیان و مزاحمان اولین و آخرین راهکار است دختران جوان برای استخدام در شرکت‌های خصوصی هوشیار باشند چشمانی شیطانی در کمین آنهاست. ‌فرهاد تجری کارشناس قضائی با بیان این مطلب می گوید:  ‌متأسفانه در چند وقت اخیر آزار و اذیت زنان در برخی ازمراکز و شرکت‌های خصوصی افزایش پیدا کرده که این موضوع لزوم هوشیاری زنان و دختران جوان را دوچندان افزایش می‌دهد. برخورد با خاطیان و مزاحمان اولین و آخرین راهکار است. ‌نماینده  سابق مجلس با بیان این مطلب می افزاید: ‌در زمینه این نوع جرائم در کشور قوانین کافی و کاملی وجود دارد اما با توجه به نوع خاص این جرائم قوانین در بیشتر موارد اجرا نمی‌شود. ‌

تجری علت اصلی اجرا نشدن کامل این نوع قوانین را حفظ آبروی افراد و عدم مراجعه در بیشتر موارد می‌داند و می‌افزاید: ‌چنانچه مراکز ویژه‌ای برای مراجعه زنان و دختران جوان تأسیس شود، بسیاری از مشکلات ناشی از مزاحمت‌ها و تجاوزات برطرف خواهد شد.

 *کلانتری و مراکز مشاوره

راه‌اندازی کلانتری ویژه بانوان و گسترش آن اقدامی مؤثر از طرف نیروی انتظامی است. این کارشناس قضائی با اشاره به این مطلب که ‌یکی از اقدامات مؤثر و مفید نیروی انتظامی راه‌اندازی کلانتری‌های ویژه بانوان بود، ‌می گوید: ‌باید این مراکز در سراسر کشور راه‌اندازی شود و برای تکمیل شدن اقدامات باید مراکز مشاوره ویژه زنان به صورت هماهنگ و سراسری در کشور ایجاد شود.

*لزوم توجه ویژه مسؤولان به دختران و زنان

تجربه کشورهای در حال توسعه نشان داده است که سرمایه‌گذاری در آموزش، ‌اشتغال و زندگی زنان موجب افزایش بهره‌وری اجتماعی می‌شود و زمینه را برای رشد و توسعه بیشتر فراهم می‌سازد؛ چرا که زنان به عنوان نیمی از پیکره جامعه که در مقطع زمانی امروز حضور آنها در عرصه‌های اجتماعی انکارناپذیر است همواره مورد توجه برنامه‌سازان و طراحان فرهنگی بوده‌اند. ‌

دختران هم از این موضوع مستثنی نیستند؛ چرا که آنها در آینده وارد این جامعه می‌شوند و به کارگیری صحیح آنها در تمامی امور می‌تواند زمینه‌ساز و بسترساز فعالیت‌های اقتصادی، ‌فرهنگی و اجتماعی و در نتیجه مشارکت فعال‌تر و ساختن کشوری آبادتر در امور اجتماعی باشد. ‌پس خوب است که از یک طرف دختران و زنان جوان ضمن حفظ هوشیاری در شرایط مختلف زمینه را برای بروز این نوع معضل‌ها فراهم نکنند و از طرف دیگر مسئولان در قیل و قال اداره کشور و هیاهوی مشکلات، ‌توجهی ویژه هم به مسائل ‌این قشر از جامعه داشته باشند./ انتهای گزارش

نکته مهم: مقصود نویسنده از اشاره به شرکت های خصوصی ، شرکت های متخلف و غیر قانونی است که از زنان و دختران به عنوان ویترین شرکت خود برای جذب مشتری استفاده می کنند.

منبع: جوان

این مطلب سال ۸۹ در روزنامه جوان منتشر شده است.

Share [2]