- خبرنگار اجتماعی - http://socialreporter.ir -

اتوموبیل رانی به سبک ایرانی

گفت و گو : علی البرزی

اشاره:

«سلیم سرپولکی» را خسته تر از آن چیزی دیدم که انتظارش را می کشیدم، این خستگی شاید به این خاطر بود که این پیشکسوت مسابقات اتومبیل رانی در ایران تازه از دور تازه مسابقات برگشته بود و به قول خودش تمام روز قبل از مسابقه را سرگرم تمرین بوده و نتواسنته آنطور که باید استراحت کند.

در هر صورت «سر پولکی» مهربانانه و صبورانه به پرسش ها پاسخ داد. حرف ها خوبی زد و شاید مهم تراز آن اینکه با شور و هیجان خاصی از دوران جوانی و عشق ماشین و رانندگی اش برایمان تعریف کرد.

تلاش کردیم تا در پیاده سازی گفت وگو، شیرینی حرف هایش گرفته نشود. در مجموع می شود گفت « سلیم سرپولکی» پیشکسوتی است که از حاصل عمر خود راضی است و هنوز هم پس از چند دهه فعالیت ذره ای از علاقه اش به کار و تلاش و شرکت در مسابقات اتومبیل رانی کم نشده است.

طراحی، ساخت و تعمیر خودروهای نظامی و خودروهای ویژه مسابقات تخصص اصلی این پیشکسوت صنعت خودرواست. «سرپولکی» در حوالی میدان خراسان کارگاه مجهزی دارد که دراین کارگاه دراصطلاح خودش از صفر تا ۱۰۰ یک خودرو طراحی و ساخته می شود.

البته این پیشکسوت مسابقات اتومبیل رانی توصیه های خوبی هم به جوانانی دارد که این روزها به دنبال وارد شدن به عرصه کار و خود اشتغالی هستند. متن کامل گفت و گو با «سلیم سرپولکی» هم اینک پیش روی شماست.

**********************************************************

*آقای سرپولکی! متولد چه سالی هستید؟

۱۳۴۳

*از چه سالی مشغول به این کار شدید؟

از یک سال قبل از خدمت سربازی

*یعنی در حدود بیست و هفت سال در این کار هستید.

بله!

* اصل فعالیت شما بر چه مبنایی است و در این بیست وهفت سال به چه کاری مشغول بودید؟

این کار در بین خاندان ما دارای قدمت زیادی است، پدرم، برادران وعموها هم در سال های گذشته به همین کار مشغول بودند. درابتدا با تعمیرات شروع کردم و پس از گذشت مدتی با علاقه ای که داشتم همه جانبه وارد این حرفه یعنی ساخت، تعمیر و نوسازی خودروهای مسابقه و شرکت در مسابقات اتوموبیل رانی شدم.

سلیم سرپولکی [1]

سلیم سرپولکی

*یعنی یک جورایی جوان عشق ماشین بودید؟

بله! بسیار زیاد،همین الان هم خیلی دوست دارم و به این رشته علاقه دارم. من به شخصه از دوران نوجوانی به خودوری جیپ وابستگی زیادی داشتم ودر حال حاضر هم ۴ تا خودروی جیپ ازانواع گوناگون دارم.

*هنوز هم در این حرفه مشغول هستید؟

این روزها یک بخشی از کارم تعمیر خودروهای ویژه مسابقات است و بخش دیگر کار نمونه سازی خودروهای نظامی و خودروهای به اصطلاح سخت است.

*یک خودرو ویژه مسابقه چه ویژگی هایی دارد که باعث می شود، شما ساعت ها روی آن کار کنید؟

خودروهایی که برای مسابقات استفاده می شود، تنها از نظر ظاهر با خودروهای معمولی متفاوت نیست، بلکه از نظر زیربندی و سیستم تعلیق و قدرت موتور هم متفاوت است. توان موتورهای این خودروها هم باید بالاتر باشد تا بتوانند با همدیگر رقابت کنند.

*در کارنامه فعالیت های شما شرکت در چندین دوره مسابقه اتومبیل رانی هم مشاهده می شود، به چه صورت و در چه سالی در این مسابقات شرکت کردید؟

من به خاطر عشق و علاقه ای که به این رشته داشتم در حدود ۳۵ سال پیش در اولین دوره این مسابقات شرکت کردم که مسابقات سرعت بود،این مسابقات در پارکینگ شماره یک ورزشگاه آزادی برگزار شد.

سال ها دراین رشته فعالیت کردم، اما درحقیقت به خاطر نداشتن بنیه مالی قوی شرکت در مسابقات را تا مدتی کنار گذاشتم و پس از سال ها با به وجود آمدن رشته خاصی در بحث مسابقات رانندگی دوباره وارد گود رقابت ها شدم.

درآن زمان بحث «طبیعت گردی» و «شکار» برای مدتی با اتومبیل رانی عجین شده بود و جوانان زیادی مشتاق این حرفه برای تفریح شده بودند. من هم علاقه زیادی به آن پیداکردم، به ویژه به رشته خودروهایی که دو محور فعال یا دو دیفرانسیل دارندف کار را با علاقه بیشتری ادامه دادم.

سلیم سرپولکی [2]

سلیم سرپولکی

پس از گرایش به این کار عشق و علاقه من بیشتر شد فکر می کنم که از اولین دوره مسابقات خودروهای دو دیفرانسیل شرکت داشتم و تا به امروز هم حدود شصت حکم قهرمانی دارم. نزدیک به شش گواهی نامه ثبت اختراع هم دارم که انواع سیستم های زیر بندی را با تلفیق با هم به یک سیستم واحد تبدیل کردم و یک سیستم زیر بندی جدیدی را ساختم که از قضا ثبت اختراع شده است. طبق حکمی که دارم می توانم با کلیه خودرو های نظامی هم اجازه تردد داشته باشم و برای تست خودرو ها هم حکم مربی گری دارم.

*خودتان هم این نوع از خودروها را تعمیر می کردید؟

بله! برای اینکه قدرت موتور این نوع از خودرو ها برای بحث طبیعت گردی و مسابقات به اصطلاح صحرا افزایش داشته باشد، تغیراتی رادر وضعیت موتورها ایجاد می کردم، یک ماشین عادی استاندارد اتوماتیک وار استعداد این را ندارد که کارهای عجیب و غریب در مسابقه انجام دهد، بلکه برای این کار و عملکرد مناسب خودرودر گردش های طبیعت با توجه به ناهواری ها طبیعی باید تغیراتی در موتورهای آن ایجاد شود.

*کمی اطلاعات فنی مان را زیاد کنیم، منظور شما از خودروهای دو دیفرانسیل چیست؟

دراصطلاح تعمیرکاری تغییر در دیفرانسیل های خودرو را «تیونینگ» می گویند که شامل تغییراتی درنوع فنربندی، زیربندی، قدرت موتور، ورودی و خروجی گیربکس و دیفرانسیل می شود. یکی از ویژگی های خودروهای مسابقه این است که حداقل دو دیفرانسیل باشد.

*آیا با خودروهایی که به دست خودتان تغییر پیدا می کند، در مسابقات شرکت می کنید؟

بله ! من برای شرکت در هر مسابقه یک خودروی جدید که به دست خودم تغیراتی در آن اعمال شده را انتخاب می کنم، خودروها را خودم طراحی می کنم، خودم می سازم و در نهایت هم در مسابقه شرکت می کنم.

در حال حاضر ۴ خودرو هم در پارکینگ دارم که این خودروها به نوعی با خاطرات من و سال ها کار و تلاش پیوند خورده است. یک جیپ با موتور ۳۰۰ اسب بخار دارم که سالها با آن در مسابقات شرکت می کردم، یک نیسان سافاری دارم که با موتور هشت سیلندر کار می کند و دویست وهفتاد اسب بخار قدرت دارد.

یک خودروی میتسوبیشی هم دارم با ۲۴۰ اسب نیرو، یک پاجرو و دو خودرو دست ساز دیگر هم دارم. علاوه بر این دو خودروها در دست ساخت دارم.

*و خودتان خودرو هم می سازید؟

بله! برای مثال من یک خودروی جیپ را خودم ساخته ام، موتور خودش ۱۰۵ اسب بود، موتور را عوض کردیم، در حال حاضر با یک موتور ۱۹۵ اسب نیرو کار می کند. روی سیستم خروجی موتور کار کردیم، یعنی اگزوز هایش را تغییر دادیم و با تغییراتی کلی موتور را قدرتمند کردیم.

سرپولکی در زمان مسابقه [3]

سرپولکی در زمان مسابقه

این تغییراتی که اشاره کردم، کار یکی دو روز نیست باید ساعت ها روی یک خودرو کار کرد تا تغییراتی در آن اعمال شود.

*یعنی تمام مراحل ساخت را خودتان انجام می دهید؟

نه! مدل و نقشه را تیمی از بچه های خوب مکانیک دانشگاه امیرکبیر تهیه می کنند و تنها چیزی که از خودرو های دیگر روی این خودرو ها استفاده می کنیم سیستم انتقال قدرت است و بقیه دست ساز است.

*تعمیر یک خودروی ویژه مسابقات اتومبیل رانی به چه صورتی و در چند مرحله انجام می شود؟

اگر روی موتور و گیربکس بخواهیم کار کنیم، کارمان به دو یا سه گروه تقسیم می شود. یک موقع روی یک بخشی کار می کنیم بخش انتقال قدرته که خودمان نمی توانیم کاری روی این موتورها انجام دهیم، در حقیقت باید برخی از قطعات را از جاهای دیگر تهیه کنیم.

بخش دوم بخش زیربندی و زیر ساختی خودرو است برای این بخش و بهینه سازی خودرو ها من به شخصه با سازمان های تحقیقاتی ارتباط دارم و با سازمانهای تحقیقاتی نظامی کار می کنم، اطلاعات بسیار زیادی درباره خودرو های روز دارم و همیشه در اختیارم هست یعنی به نوعی همیشه آپدیت هستم.

به دلیل اینکه خودروهای نظامی به غیر از بحث قدرت های ویژه خودروهای نظامی، شباهت زیادی با خودروهای مسابقه دارند و به همین دلیل هر چه اطلاعات یک تعمیر کار و سازنده خودرو به روزتر باشد، می تواند درکار خود موفق شود.

خودرو های نظامی باید همان استقامتی را داشته باشند که خودروهای مسابقه ای دارند منتهی به دلیل اینکه خودروهای نظامی ضریب اطمینانش و ضریب ایمنی اش باید بالاترباشد،از موتورو سیستم انتقال قدرت ضعیف تری استفاده می کنند.

یعنی هر چقدر موتور قوی می شود عمرش کوتاهتر می شود، اینها مباحث تخصصی کار بر روی موتورانواع خودرو است و به همین دلیل من مجبورم که اطلاعاتم را به روز داشته باشم تا بتوانم با این سیستم ها کار کنم و مدلهای جدید تری را برای ارائه و ساخت طراحی کنم.

*چه مدت زمانی طول می کشد تا یک ماشین مسابقه برای مسابقه آماده شود؟

این کار مرحله به مرحله انجام می شود، یعنی در یک مرحله زیر بندی اش را انجام می دهند و در یک مرحله بعد روی سیستم انتقال قدرتش کار می شود. یک خودرو برای مسابقه اگر دارای زیر بندی مناسبی باشد می تواند قدرتش را انتقال بدهد به زمین، حتی با وجود داشتن یک موتور ضعیف هم می تواند در مسابقه حرفی برای گفتن داشته باشد.

*یعنی زیر بندی اساس کار در خودرو های ویژه مسابقات است؟

بله! در این رشته که ما کار می کنیم، زیر بندی حرف اول را می زند، اگر روی زیر بندی کار نکنیم، اگر قوی ترین موتور دنیا را روش بگذاریم هیچ کاری ازش بر نمی آید و این سیستم نمی تواند این نیرو را منتقل کند.

*یعنی تجربه و تخصص را در کنار هم استفاده کردید.

ما کار عجیب و غریبی نمی کنیم، یک سری اطلاعات را می گیریم و استفاده بهینه می کنیم، اطلاعات خودمان را هم از طریق دنیای ارتباطات و جوانان متخصص و تحصیلکرده دریافت می کنیم.

*آقای سرپولکی! کاری که شما در این بیست وهفت سال انجام داده اید، یک نوع خودکفایی است، به نظر شما جوانانی که می خواهند وارد این صنعت شوند، چطور می توانند که روی پای خودشان بایستند و در حقیقت یک کارآفرین نمونه باشند؟

نکته اول اینکه هر نوع کار آفرینی و تخصصی از صفر شروع می شود و نباید از چیزی واهمه داشت، باید خراب کرد تا بتوان آباد کرد. برای مثال در رشته های فنی دروسی برای نرم افزار تدریس می شود که فقط برای پاس کردن و نمره گرفتن است، در صورتی که تمام اینها کاربردی هستند و بکار می روند.

سلیم سرپولکی [4]

سلیم سرپولکی در کارگاه شخصی

موفقیت‌های ایرانیان در زمینه‌های گوناگون اقتصادی ثابت کرده است که با هدایت و اتحاد می‌تواند نتایج پربارتری را برای پیشرفت کشور به همراه داشته باشد. ایرانی‌ها آنقدر توانمند هستند که با وجود مشکلات بتوانند آنچه در ذهنشان است پیاده کنند حال اگر این حرکت‌ها جهت‌دار باشد و مورد حمایت قرار گیرد نتایج، بسیار شاخص‌تر خواهد بود.

مهم این است که تنها به منابع طبیعی تکیه نشود و به منابع فکری بهای بیشتری داده شود، در غیر این صورت تفکرات در نطفه خفه می‌شوند؛ خلاقیت بی‌معنی می‌شود؛ شخص دچار مرگ مغزی می‌شود، دیگر فکر نمی‌کند و دچار روزمرگی می‌شود.

*این خودرو ها را برای مسابقات اجاره هم می دهید؟

این خودرو ها یادگاران بیست و هفت سال فعالیت در صنعت اتومبیل رانی است، هر چه تجربه ما زیادتر شد این خودروها هم تکمیل تر شد. این ۴ خودرو را نه اجاره می دهم و نه می فروشم، این ها بخشی از خاطرات سال ها تعمیر کاری و رانندگی من است و هر کس بخواهد و سفارش دهد، می توانم مانند این خودرو ها و با ویژگی های گوناگون را بسازم.

* شنیدم که پسر شما هم راه پدر را در پیش گرفته است.

بله! من در حال حاضر با پسرم کار می کنیم، پسرم دانشجوی مکانیک است. تلاش می کنم تجربه خودم را در کنار تخصص فرزندم برای بهره وری بیشتر به کار گیرم.

*وسلیم سرپولکی در یک جمله،

یک عمر است که کار کردم تا زنده ام هم کار می کنم./ انتهای مطلب

 منبع: هفته نامه رویش نو

Share [5]