- خبرنگار اجتماعی - http://socialreporter.ir -

مراکز اقامتی عتبات در شان زائران ایرانی نیست!

علی البرزی/ اگر تا به حال توفیق زیارت عتبات عالیات را داشته اید و یا برای سفر به این کشور از راه هوایی استفاده کرده اید، به طور حتم شما هم برای ورود به کشور عراق در فرودگاه های نجف و بغداد مبالغی را به عنوان حق ورود و خروج پرداخت کرده اید. مبالغی که در مکالمات روزمره مردم به « پول زور» تشبیه شده است. این روزها زائران عتبات با مشکلات گوناگونی مواجه هستند، مشکلاتی که از ابتدای سفرآنها در عراق آغاز می شود و حتی تا خروج آنها از این کشور هم ادامه دارد.

اخذ مبالغی با عنوان پول زور، نبود سرویس رسانی مناسب در محل اقامت زائران، وضعیت اسفناک بهداشت محیطی در این کشور تنها گوشه ای از مشکلات زائران ایرانی در عراق است. برای بررسی و واکاوی دلایل این مشکلات در حاشیه سفر یک هفته ای، تیم رسانه ای مرکز پزشکی حج و زیارت به عراق، موفق به انجام گفت وگویی با «محمد جواد خانی» شدیم. مشروح این گفت و گو را در ادامه می خوانید.

*******************************************

*آقای خانی! زائرانی که از راه هوایی وارد فرودگاه نجف می شوند، با مشکلات گوناگونی مواجه هستند. از مهمترین این مشکلات می توان به اخذ حق ورود و خروج اشاره کرد. در حال حاضر برای ورود به کشورعراق از راه هوایی ۳۰ دلار و برای خروج ۲۰ دلار پلیس عراق در فرودگاه دریافت می کند؟ این مبالغ به چه دلیلی از مردم و زائران گرفته می شود؟

بله ! این موضوع از گذشته وجود داشته و در حال حاضرهم وجود دارد، اما برای اینکه دلایل اخذ این مبلغ – البته ما هم اخذ آن را قبول نداریم- مشخص شود، من به طور کامل موضوع را برای شما تشریح می کنم. یکی از مشکلات اصلی ما برای نقل و انتقال زائران از راه هوایی همین فرودگاه نجف است. در فرودگاه نجف یکی از مشکلاتی با آن مواجه هستیم، نبود سازو کار لازم برای نشست و برخاست هواپیماهای پهن پیکر است و به همین دلیل مسافران عراق از ایران توسط شرکت العراقیه به نجف منتقل می شوند.

علی البرزی [1]از سوی دیگر خلبان هایی که در این فرودگاه نشست و برخاست دارند، به اجبار باید مانند برخی از فرودگاه های کوچک کشور خودمان با دید چشمی هواپیما را برای فرود هدایت کنند، چرا که تجهیزات ناوبری فرودگاه نجف آنطور که باید سرویس دهی ندارند. این مجموع مشکلاتی است که باعث شده تا برای اعزام های هوایی از طریق شرکت های عراقی استفاده کنیم. به طور میانگین روزانه حدود ۶۰ کاروان زمینی و ۳۰ کاروان هوایی از زائران ایرانی وارد عتبات عالیات می شوند.

*صحبت های شما کاملا منطقی و درست است، اما من پاسخ پرسش اولم را دریافت نکردم، من درباره اخذ مبالغ ورود و خروج از زائر پرسیدم، شما درباره هواپیما و شرایط فرودگاه صحبت کردید.!

یکی دیگر ازمشکلاتی که ما این روزها با آن مواجه هستیم، پول بی رویه ای است که به بهانه حق ورود و خروج از زائران می گیرند. طبق هماهنگی های انجام شده قرار براین شده که هر دو مشکل به زودی حل شود بنا براعلام استاندارنجف و وزیر راه عراق در ماه های آینده تجهیزات لازم برای فرودگاه نجف خریداری و نصب می شود، در صورت تحقق این موضوع می توانیم پروازهواپیماهای پهن پیکر را از تهران به فرودگاه نجف انجام دهیم.

*به طور طبیعی برای سازمان حج و زیارت هم این موضوع ،یعنی آغاز حرکت کاروان ها از نجف بهتر است.

بله! دقیقا چرا که مسیری که زائران از نجف به سمت کربلا، سامرا، کاظمین و در نهایت بغداد طی می کند، بسیار بهتر و آسان تر است، کاروان ها از راه هوایی می توانند از طریق فرودگاه نجف برای ورود و فرودگاه بغداد برای خروج استفاده کنند. درجلسه ای که با مسئولان عراقی داشتیم مقررشد تا درماه های آینده امکان نشست و برخاست هواپیما بدون هیچ مشکلی از فرودگاه نجف انجام شود. در تلاش هستیم تا اکثر کاروان ها را از طریق هوایی وارد عتبات عالیات کنیم تا زائران کشورمان فرصت بیشتری را برای زیارت در نجف، کربلا و کاظمین داشته باشند.

*اما آقای خانی! فکر کنم سابقه عراقی ها در تعهد به پیمان ها و قراردادها چندان درخشان نیست، چه تضمینی وجود دارد که مسئولان عراقی ها به تعهدات خود عمل کنند.؟

نه اینطوری هم نیست، ما هم اهرم های فشار گوناگونی داریم، می توانیم با استفاده از آنها به خواسته های خود برسیم. فراموش نکنید در روابط دیپلماسی همیشه گزینه های زیادی برای ارتباط با کشورها روی میز مسئولان دیپلماسی و متولیان امراست.

درباره اخذ مبالغ ورودی و خروجی در فرودگاه هم بارها با مسئولان عراقی جلسه و گفت و گو داشته ایم، البته باید به این نکته هم توجه داشت که در کشورعراق قانون واحدی برای رسیدگی به اینگونه مسائل وجود ندارد و به قول معروف عراق یک کشور هفت قوم است. برای مثال چند سال پیش عراق ها در گمرگ بغداد اعلام کردند که ایرانی ها حق ورود پول ایرانی را ندارند.! پس از کلی پیگیری متوجه شدیم که این دستوری بوده که از طرف یک مدیر سطح پایین عراق صادر شده که همین یک دستور مشکلات گوناگونی را در یک مقطع زمانی برای زائران ایجاد کرده بود. این روزها تصمیم گیری واحدی در عراق نیست و نمی توان درباره قول و قرارهای عراقی ها مطمئن بود. در حال حاضر تنها باید از طریق رایزنی های دیپلماسی و استفاده از گزینه ای به نام پیگیری مداوم استفاده کرد.

*علاوه بر این موضوع زائران ایرانی این روزها با مشکل اقامت و اسکان هم مواجه هستند، برای این موضوع چه کار کرده اید؟

مهمترین دغدغه این روزهای ما در بحث اسکان زائر است ، مشکلات ما در عراق بی شمار است اما اولویت ما حفظ شان و منزلت زائر و اسکان کاروان ها در یک محیط آرام ، استاندارد ، بهداشتی و مناسب است .ما در کربلا با ۱۲۰ هتل قرارداد داریم و کار می کنیم که متاسفانه تنها ۳۰ هتل دارای استاندارد لازم است و درحقیقت در شان و کرامت زائر خدمات رسانی دارد و مابقی حتی در حد زائر سرا هم نیست و خدمات رسانی مناسبی ندارد. برای برخی از این اماکن حتی نمی توان نام «هتل» را انتخاب کرد!

*این صحبت شما درست است، اما چرا وضعیت توزیع غذا در هتل ها مناسب نیست ، غذا ها که از طریق بعثه رهبری توزیع می شود؟!

درحال حاضر غذااز طریق آشپزخانه های مرکزی وابسته به بعثه رهبری توزیع می شود که محاسن و معایبی دارد، محاسن آن نظارت بر ورود موادغذایی به آشپزخانه ها نظیرگوشت و پخت غذا توسط آشپزایرانی است و معایب آن پایین بودن کیفیت مواد اولیه موجود در عراق مانند لپه و لوبیا که در نتیجه غذای مورد انتظار ما تهیه نمی شود. از طرف دیگر به دلیل شرایط ایمنتی شره های کربلا و نجف مجبوریم غذا ها را با گاری و با وضعیت نه چندان مکناسب به هتل ها حمل کنیم . ما هم قوبل داریم ، ساختمان ها و هتل ها فرسوده است ، مشکلات زیادی دارد. غذاها آنچنان که باید خوب و استاندارد نیست، اما باید کمی صبر داشت فعالیت هایی درراستای بهبود این وضعیت از طرف عراقی ها آغاز شده است و امیدواریم که در ماه های آینده شاهد بهبود وضعیت کنونی باشیم.

البته ما با یک مشکل دیگر هم مواجه هستیم. سیستم ناقص و ضعیف برق رسانی در شهرهای کربلا و نجف باعث خدمت رسانی نا مناسب هتل ها به زائران شده است . این مشکلات ناشی از قطع مکرر برق درعراق و ضرورت استفاده از موتوربرق توسط هتل هااست. گفتنی است که عراق روزانه حدود ۵ ساعت برق دارد و برای خدمت باید هتلها از موتور برق استفاده نمایند وی در مورد توزیع غذای زائران اظهار داشت.

*آقای خانی! این همه مشکل و دردسر برای زائران! زائری که به عشق ائمه اطهار به کربلا سفر می کند، حق دارد که از بهترین امکانات رفاهی و زیارتی برخوردار باشد. چه زمانی می توانیم شاهد برطرف شدن کامل این مشکلات باشیم.

متاسفانه سیستم مدیریتی کشور عراق به گونه ای است که هر کس در هر مقامی برای خودش دستوری را صادر می کند، و در اصطلاح برای خود آقایی و رئیسی است. تا زمانی که شاهد این سیستم سیاسی در عراق هستیم ، این مشکلات هم وجود خواهد داشت. البته تمام تلاش ما در سازمان حج و زیارت و سازمان های مسئول این است که این مشکلات را به حداقل رسانده و شاهد ارائه خدمات مناسب تر به زائران باشیم./ انتهای مطلب

منبع: هفته نامه شما

Share [2]