- خبرنگار اجتماعی - http://socialreporter.ir -

سرعت اینترنت ارمنستان دو برابر ایران است

گفت و گو: علی البرزی

 بررسی آخرین وضعیت شبکه‌های اجتماعی در کشور ارمنستان در ادامه بررسی وضعیت رسانه‌های جهان، پرونده‌ای است که در شماره خرداد ماه ماهنامه مدیریت ارتباطات منتشر شده است. در یکی از مطالب این پرونده، «گریگور آراکلیان» سفیر ارمنستان در ایران به چند پرسش خبرنگار ماهنامه پاسخ داده است که بخش‌هایی ازآن را می‌خوانید:

****************************************

 وضعیت سرعت اینترنت در کشور شما چگونه است؟

 سرعت اینترنت ارمنستان با ایران قابل قیاس نیست و بسیار بالاتر و فراگیرتر در تمام کشور است. البته این وضعیت برای ما آخر کار نیست و مردم ارمنستان به این سرعت راضی نیستند و هنوز جای پیشرفت است. نباید خودمان را قانع کنیم به این وضعیت اینترنت و باید هر روز سرعتمان را با ساخت و توسعه زیرساخت‌ها افزایش دهیم. ما به دنبال سرعتی فراتر از حد تصور از اینترنت هستیم.

سفیر کشور ارمنستان در تهران [1]

سفیر کشور ارمنستان در تهران

 *میزان سواد در کشور ارمنستان چند درصد است؟

 مردم ارمنستان اهل مطالعه هستند و آمار مربوط به بی‌سوادی در ارمنستان صفر است.

 *یعنی در تمام ارمنستان هیچ فرد بی‌سوادی وجود ندارد؟

 بله! جالب اینجاست که سال گذشته ایروان از طرف یونسکو پایتخت کتاب معرفی شد و به همین مناسبت پانصدمین سالگرد چاپ اولین کتاب چاپی در ارمنستان جشن گرفته شد. زمانی که سفر وزیر فرهنگ ارمنستان به ایران انجام شد، در سازمان اسناد ایران کتابخانه ملی، آقای صلاحی گفتند که در ایران و در این کتابخانه، ۷ میلیون واحد سند وجود دارد و خانم وزیر فرهنگ ارمنستان هم گفتند که همان مقدار هم در کتابخانه ایروان موجود است؛ یعنی در ارمنستانی که ۳میلیون جمعیت دارد، تقریباً ۷ میلیون واحد سند موجود است.

البته در ایروان یک کتابخانه و واحد تحقیقاتی وجود دارد که از این لحاظ در دنیا دارای شهرت است. در این مکان نسخ خطی از سراسر دنیا و حتی نسخ خطی بسیار قدیمی به زبان‌های فارسی، عثمانی و عربی حفظ و نگهداری می‌شود.

 *آیا مردم کشور شما می‌توانند بدون هیچ ضابطه‌ای از دیش‌های ماهواره‌ای استفاده کنند؟

 بله! هیچ مشکلی در ارمنستان نیست. من به شخصه در منزل ماهواره دارم، اما یادم نیست که آخرین بار چه زمانی استفاده کردم، چرا که لزومی ندارد و برنامه‌های زیادی از تلویزیون ملی ارمنستان پخش می‌شود و تنوع خوبی دارد. این برنامه‌ها هم سرگرم‌کننده و هم آموزشی بوده است.

در ایروان ۱۰ یا ۱۲ شبکه فعال است و ۶ شبکه هم متعلق به روسیه است که زبانش برای ارمنی‌ها قابل درک است. پس لزومی ندارد که زیاد از ماهواره استفاده شود. ما به دنبال تنوع در رسانه‌های ملی خود برای جذب مخاطب هستیم. تنوع خوب باشد، مخاطب می‌آید.

متن کامل گفت و گوی علی البرزی با سفیر کشور ارمنستان را در ماهنامه مدیریت ارتباطات بخوانید.

 «سونامی استقبال از شبکه‌های اجتماعی» و « بررسی آخرین وضعیت اینترنت در ارمنستان؛ مرز میان آسیا و اروپا» نوشته احمد کارخانه کارشناس رسمی دادگستری در حوزه خبر و روزنامه‌نگاری، صفر تا ۱۰۰ ارمنستان در یک گزارش با عنوان «تار و پود هنر و معماری در ارمنستان» نوشته مرتضی پروانه، گفت‌وگوی علی البرزی با سفیر کشور ارمنستان در ایران با عنوان «سرعت اینترنت ارمنستان دو برابر ایران است» و گزارش اختصاصی برمک بیات خبرنگار واحد مرکزی خبر در ارمنستان برای ماهنامه مدیریت ارتباطات با عنوان فشار نخبگان سیاسی و اقتصادی بر رسانه‌ها» عناوین مطالب این پرونده با مسؤولیت علی البرزی است./ انتهای مطلب

Share [2]