- خبرنگار اجتماعی - http://socialreporter.ir -

گرایش جوانان به شغل های کاذب!

گزارش از علی البرزی

چند سالی است که شغل های کاذب در بین جوانان ایرانی به وی‍ژه در شهر های بزرگ افزایش یافته است.

در ماه های  گذشته شغل های کاذب از جمله فروش سیگار و مواد دخانی در بین جوانان افزایش داشته و این در حالی است که تا به امروز هیچ کدام از سازمان ها و دستگاه های مرتبط با امور جوانان در رابطه با این معضل اجتماعی رو به رشد واکنشی نشان نداده اند.

شغل کاذب [1]

شغل کاذب

تعداد زیادی از جوانان با اجاره مغازه های کوچک و به اصطلاح زیر پله ای و یا در گوشه ای از پاساژها و بوتیک های بزرگ، سیگار و لوازم قیلان و مواد دخانی می فروشند. نکته نگران کننده این است که بسیاری ازاین اماکن به محلی امن برای معتادان و جوانان بیکار که خرید و فروش مواد مخدر می کنند، تبدیل شده است.

*۲۵ میلیون جوان خواستار اشتغال پایدار

به جرات می توان گفت که در شرایط کنونی با توجه به رشد جمعیت و تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی، اشتغال پایدار درخواست بیش از ۲۵ میلیون جوان در کشور است که تحقق این خواسته در سال های گذشته با فراز و نشیب های مختلفی همراه بوده است.

واقعیت این است که اقدامات انجام شده در سال های اخیر برای کاهش نرخ بیکاری و اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی اثر گذاری لازم را برای دغدغه بدنه فعال جامعه نداشته است و در برخی از موارد شاهد بیکاری پنهان یا میل به سمت اشتغال کاذب در بین جوانان هستیم که این موضوع برای فارغ التحصیلان یک جامعه، پیامدهای نامطلوبی خواهد داشت.

روی آوردن به شغل کاذب برای فرار از واقعیت ها اما دکتر غلامرضا توسلی، روانشناس و استاد دانشگاه در مورد اشتغال‌های کاذب در بین جوانان معتقد است: روی آوردن جوانان به این نوع اشتغال‌ها می‌تواند زنگ خطر جدی برای مسئولان باشد؛ زیرا زمانی که شغل مناسب برای یک شخص وجود نداشته باشد او از این طریق احتیاجات خود را رفع می‌کند.

وی با اشاره به اینکه روی آوردن به اشتغال های کاذب، فرار از واقعیت های زندگی است، می افزاید: در جامعه ای که بیش از ۷۰ میلیون جمعیت وجود دارد لزوم توجه ویژه به اشتغال باید سرلوحه کاری مسئولان باشد و استفاده و بهره برداری صحیح از نیروی کار می‌تواند نقش بسزایی در کاهش این نوع فعالیت ها داشته باشد.

این استاد دانشگاه در مورد نقش کارآفرینی در اشتغال می‌گوید: برنامه ریزی صحیح برای سرمایه گذاری در بحث کارآفرینی می‌تواند زمینه ساز به وجود آمدن شغل های جدید و جذب علاقه مندان، بویژه دانشجویان شود.

ارائه تسهیلات لازم به جوانان برای روی آوردن آنها به کارآفرینی و خوداشتغالی می‌تواند نقش مهمی در کاهش آسیب‌های اجتماعی داشته باشد و وزارت کار به عنوان اولین مرجع کار و اشتغال در کشور باید تسهیلات لازم برای اشتغالزایی را در اختیار افراد متقاضی قرار دهد.

اشتغال جوانان در گرو رونق بخش خصوص به عقیده بسیاری از کارشناسان مشارکت بخش خصوصی برای رونق زیر ساخت های اشتغال در کشور می تواند کمک شایانی برای اشتغال جوانان بویژه فارغ التحصیلان باشد، چرا که در این نوع از اشتغال ها از یک طرف فرصت ایده پردازی و کشف استعداد های برتر فراهم خواهدشد و از سوی دیگر با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر تحقق اصل ۴۴ قانون اساسی باید با رونق بخشیدن به بخش خصوصی، تدبیری اتخاذ شود که فارغ التحصیلان دانشگاهی در مجموعه های کاربردی به کار گرفته شوند. /انتهای پیام

منبع: جوان

Share [2]