- خبرنگار اجتماعی - http://socialreporter.ir -

قیچی روزگار کیفیت پارچه را برید!

گفت و  گو : علی البرزی

این  روزها بیشتر مردم و به ویژه جوانان به دنبال خرید لباس های آماده و دوخته شده هستند، لباسهایی که در زرق و برق بوتیک‌ها و پاساژ های امروزی چنان با کیفیت جلوه می‌کنند که انگار می‌توان برای سالها آنها را بر تن کرد، اما واقعیت این است که این لباس ها مهمان یکی دو ماهه هستند وخیلی زود عمرشان به پایان می رسد و باید آنها را از تن به در آورد!

این نوع لباسها به دلیل استفاده از پارچه‌های نامرغوب و دوخت به اصطلاح بازاری و البته استفاده از پارچه‌های چینی به این شکل در‌می‌آید که با یکبار شستشو دیگر قابل پوشیدن نیست. اما در گذشته رسم بر این بود که برای خرید لباس به سراغ خیاط‌ها می‌رفتند و با انتخاب پارچه سفارش دوخت لباس دلخواه خود را ارائه می‌دادند.

به هر حال لباسی که با دست دوخته شود آن هم با دست خیاطی که برش پارچه را با بسم الله آغاز کند، به  طور حتم با لباس دوخته شده توسط ماشین تفاوت دارد. این موضوعی است که حاج آقای جعفری یکی از قدیمی‌ترین خیاط‌های پایتخت در حوالی میدان شهدا هم به آن اشاره می‌کند.

حاج آقای جعفری خیاط قدیمی که قریب به ۶۵ سال است به قول خودش سوزن می‌زند و از جمله افرادی است که از کسب و کارش کمال رضایت را دارد وی معتقد است که یک خیاط باید به کیفیت کارش اهمیت دهد تا بتواند موفق باشد. البته این خیاط قدیمی از استقبال جوانان به لباس های آماده و طرح های غربی هم گلایه دارد و این موضوع را دغدغه این روزهای خود به عنوان یک خیاط قدیمی می داند. گپ و گفت کوتاه«وطن امروز» با این خیاط قدیمی پایتخت هم اینک پیش روی شماست.

*************

*حاج آقا جعفری چند سال است که خیاطی می‌کنید؟

حدود ۶۵ سال است که خیاطی می‌کنم. زمان رژیم سابق ۱۵ سال در خیابان لاله زار مغازه داشتم و پس از آن هم ۵۰ سال است که این مغازه را دایر کرده و همچنان سوزن می‌زنم. از سال۱۳۲۵ این کار را شروع کردم و تا الان ادامه داده‌ام. هنوز هم باانرژی و شاداب این کار را انجام می‌دهم. من از خیاطی و دوخت و دزو لباس به ویژه کت و شلوار با پارچه مرغوب ایرانی لذت می‌برم و یکی از علاقه‌های من همین کار است.

جعفری [1]

جعفری

*کارگر و یا شاگرد ندارید؟

این روزها تنها هستم و یک تنه مغازه را اداره می‌کنم، اما تا به حال تعدادی شاگرد داشته‌ام که دو نفر آنها مهندس شده‌اند و کمتر خیاطی می‌کنند.  هرازچندگاهی سری به من می‌زنند و من را از احوالشان با خبر می‌کنند. همه شاگردان من از حدود ۵۰ سال پیش در بازار مشغول کار شده اند و برای خود کسب و کاری راه انداخته اند.

*در حال حاضر چه مدل کت شلواری بیشتر سفارش داده می‌شود؟ جوانان چه نوع لباسی را می‌پسندند؟

بیشتر مردم برای دوخت کت و شلوار به مغازه من می‌آیند. البته گاهی سفارش دوخت شلوار تک هم دارم، اما سفارش دوخت کت و شلوار بیشتر از هر چیز دیگری است. اصلی‌ترین کار من دوخت کت و شلوار است. مشتریان افراد میان سالی هستند که دارای مشاغل دولتی و شخصیت‌هایی هستند که نیاز به لباس رسمی دارند. بیشتر این قشر از جامعه به مغازه مراجعه می‌کنند و سفارش دوخت کت و شلوارهای رسمی می‌دهند. جوانان هم بیشتر برای لباس دامادی و یا شلوارهای فاستونی به من سفارش دوخت می‌دهند.

*آیا بین کت وشلوارهای امروزی و کت وشلوارهای ۶۵سال پیش که شما تازه وارد این کار شده بودید ،تفاوت وجود دارد؟

بله! از نظر نوع دوخت یکسری تفاوت ها ایجاد شده است. در زمان قدیم تمام کارها با دست انجام می‌شد، اما امروزه برخی ازکارها با ماشین و یا در تولیدی‌ها به صورت سری دوزی انجام می‌شود.  به نظر من لذت قدیم را ندارد و من هنوز همان روش قدیمی را دارم و به قول قدیمی‌ها سوزن می‌زنم.
*مگه چه فرفی بین کت و شلوار آماده با کت و شلواری است که شما می دوزید؟

 کت شلوارهای موجود در بازار به وسیله تولیدی‌ها و به صورت سری دوزی تولید می‌شود و با کت و شلوار های دوخته شده به دست خیاط تفاوت دارد، کار ما  به صورت سوزن دوزی است به همین دلیل هم خیلی‌ها کارهای بازار را نمی‌پسندند و به مغازه خیاطی برای دوخت یک دست کت و شلوار خوش قواره مراجعه می‌کنند.

*چرا این روزها بسیاری از جوان‌ها ترجیح می‌دهند، از لباسهای آماده استفاده کنند ، به نظر شما لباس آماده بهتر است یا لباسی که به سفارش شخص در خیاطی دوخته شده است؟

 لباسهای آماده که در سری دوزی‌ها تولید می شود به دلیل استفاده از چسب و لایی‌های چسبی پس از شستشو کیفیت اول را ندارد. متاسفانه این روزها کارها بزن دررویی شده است و یک کت و شلوار آماده شاید قیمتی بالغ بر یک میلیون تومان داشته باشد، اما از نظر کیفیت ۱۰۰ هزار تومان هم نمی ارزد. اگر شما یک پارچه با کیفیت خریداری کنید که چینی نباشد و از نخ و پنبه بافته شده باشد و نه از پلاستیک و نایلون که نمونه‌های ایرانی آن به وفور در بازار موجود است من برای شما کت و شلواری می‌دوزم که ۵ سال به تن کنی و با خیال راحت آن را شستشو نمایی و دوباره مانند روز اول به تن شما بنشیند و از داشتن آن لذت ببری.

منبع: وطن امروز

Share [2]