- خبرنگار اجتماعی - http://socialreporter.ir -

رزق و روزی پاک برای یک «خبرنگار» چگونه تعریف می شود؟

گفت و گو: علی البرزی

همزمان با انتشار  چهل و دومین  شماره از ماهنامه مدیریت ارتباطات  ویژگی های کسب درآمد حلال یک خبرنگار، روزنامه نگار و اهالی مطبوعات در گپ و گفتی صمیمی با یکی از کارشناسان رسمی دادگستری در حوزه خبر و رسانه مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.

شاید مطالعه این مطلب به مذاق تعدادی از خبرنگارانی که به این حرفه با نگاه کاسبی می نگرند و یا در تعریفی بهتر در گروه «خبرنگارنماها» هستند، خوش نیایید و به ما انتقاد کنند که چرا در این شماره از ماهنامه به این موضوع پرداخته ایم!

احمد کارخانه [1]

احمد کارخانه

در پاسخ به این افراد که بی شک در گروه اقلیت خبرنگاران قراردارند، باید اذعان داشت که شواهد موجود در کار رسانه به ویژه از زمانی که تعداد رسانه ها در فضای مجازی و مطبوعات افزایش چشمگیری داشته است، نشان می دهد که آمار زد و بند های مالی در حرفه خبرنگاری هم به همان اندازه افزایش داشته است.

زد و بند های مالی که از فروش قلم های خبرنگاری آغاز می شود و در برخی موارد وجه قانونی به خود گرفته و باعث لکه دار شدن حرفه شریف خبرنگاری و روزنامه نگاری می شود. برای بررسی و واکاوی این موضوع و همچنین بررسی مصادیق رزق و روزی حلال در حرفه خبرنگاری گپ و گفتی رسمی و البته صمیمی با احمد کارخانه کارشناسان رسمی دادگستری در حوزه خبر و روزنامه نگاری انجام داده ایم.

رسمی به این دلیل که احمد کارخانه به عنوان کارشناس رسمی دادگستری با مروری بر پرونده های واقعی در این حوزه ، مصادیقی از زد و بند های مالی در حرفه خبرنگاری و روزنامه نگاری را برایمان افشا کرد و صمیمی برای اینکه کارخانه در اتاقی کوچک با تصاویری از روزنامه‌های سال‌های گذشته و البته پرونده‌هایی حقوقی از عملکرد رسانه‌ها، بیش از دو ساعت به سوالات ما در خصوص زد و بندهای مالی دستگاه‌ها با خبرنگاران پاسخ داد.

البته کارخانه در این گفت و گو به واکاوی برخی پرونده های مرتبط به برخی از زد و بند های مالی در بین برخی «خبرنگار نماها» هم اشاره کرده است.

وی تاکید کرد که تعداد اندکی از خبرنگاران هستند که در زد و بند‌های مالی شرکت می‌کنند، اما این مساله به حیثیت تعداد کثیری از افراد متعهد و متخصص ضربه می‌زند. متن کامل گفت و گو پیش روی شماست، قضاوت درباره موضوع مورد بحث باشد بر عهده شما.

*آقای کارخانه! رزق و روزی پاک برای یک خبرنگار و یا ژورنالیست چگونه تعریف می شود؟

در حرفه خبرنگاری مانند حرفه‌ها و مشاغل دیگر برای درآمد حلال باید “سعی و کوشش” باشد و خداوند می فرماید “تحقیقا چیزی برای انسان نیست مگرآنچه که با سعی و تلاش بدست آورد ” و البته دعا و توسل، تقوا (رعایت مورادی مانند انفاق) و توکل به خداوند و امید به فضل و رحمت الهی از موارد مهم در کسب درآمد حلال است.

حال با توجه به اهمیت و تاثیرگذاری رسانه بر امور مملکت فعالیت خبرنگار و نوع عملکرد آن اهمیتی دو چندان دارد، شاید بتوانیم بگوییم با این شرایط کار و تلاش برای کسب روزی حلال در حوزه خبر همسنگ شمشیر به دست گرفتن و جهاد در راه خدا است.

*پس اگر درآمد خبرنگاران حلال باشد بر کل جامعه هم تاثیر می‌گذارد؟

هر قدردامنه «درآمدهای حلال» گسترش یابد و شناسایی شود و مورد استفاده سطوح گوناگون جامعه با توانایی ها، سلیقه ها، تخصص ها، و امکانات بومی مختلف قرار گیرد، به طور طبیعی نظام مالی و اقتصادی سالمی بر جامعه جاری و ساری می شود و راه های نامشروع کسب درآمد از بین رفته و یا به حداقل می رسند.

خبرنگاران از این لحاظ که چشم بینا و گوش شنوای مردم و رابط بین آنها و مدیران ارشد هستند اگر خودشان با رعایت تقوا و تلاش و کوشش روزی حلال به دست آورند قطعا در تغییرات روند جامعه می توانند بیش از دیگر حرفه‌ها موثر باشند. به عبارت دیگر روند سیستم اداره کشور را تغییر و راه‌های کسب درآمدهای نا پاک را مسدود کنند. اما اگر خود آنها آلوده درآمدهای ناپاک شوند انتظار نمی رود که رسانه‌ آنها موضوعات عامه مردم را پیگیری کند.

متن کامل  گفت و گوی علی البرزی با احمد کارخانه کارشناس رسمی دادگستری  را می توانید در شماره  چهل و دوم ماهنامه مدیریت ارتباطات مطالعه کنید…

http://www.cmmagazine.ir/tabid/70/articleType/ArticleView/articleId/567/—-.aspx [2]

Share [3]