- خبرنگار اجتماعی - http://socialreporter.ir -

جامعه نیازمند اخلاق «محمدی» است

گفت و گو: علی البرزی

اشاره:

عباس سلیمی با ظاهری پا به سن گذاشته، ۲۰ سال سابقه اجرا در برنامه‌های قرآنی و معارف سیما دارد و در سال های گذشته با صدای گیرای خود گرما بخش محافل و مجالس قرآنی در کشور بوده است. در این گپ و گفت کوتاه با اشاره به برخی بی اخلاقی ها در جامعه، دلیل اصلی دور شدن از اخلاق مداری در بدنه فعال جامعه را دوری از اخلاق حسنه محمدی می داند و نسبت به نا آشنایی با ویژگی های این مهم تاکید دارد.

***************

*برخی از کارشناسان معتقدند که یکی از دلایل اصلی رشد بی اخلاقی ها در کشور دور شدن از مفاهیم اصیل قرآنی است، به نظر شما چه کار باید کرد تا استفاده از مفاهیم قرآنی را در جهت ترویج فرهنگ اخلاق در جامعه داشته باشیم؟

پاسخ این پرسش در قرآن آمده است، خداوند در قرآن فرموده است: « وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَهً ضَنکًا» به کسانی که از یاد من دوری کنند وغافل باشند، زندگی نکبت باری خواهند داشت.

عباس سلیمی [1]

عباس سلیمی

*حضرت استاد آیت الله جوادی آملی هم درباره این موضوع می فرمایند ما قرآن را می خوانیم، اما باور نداریم به همین خاطر خدا به ما نهیب میزند: « یا ایها الذین آمنوا لم تقولون ما لا تفعلون» چرا شعار می دهیم و عمل نمی کنیم؟!

بله ! درسته ، اگر به واقع قرآن رو باور داشته باشیم و براساس مفاهیم این کتاب آسمانی اندیشه خودمان را، لفظ خودمان را و اعمال و کردار را ساماندهی کنیم، این مسائل همه برطرف می شود. من نه رغبت دارم، نه حال و حوصله اینکه زیادی حرف بزنم فقط از بعد ایدئولوژیکی عرض میکنم.

*خوب برای نهادینه شدن این فرهنگ قرآنی چه کم کاری هایی داشته ایم؟

متاسفانه بد اخلاقی هایی که امروز درجامعه دیده می شود که باعث لطمات فراوانی شده است، برای این است که ما پیامبر رو نشناخته ایم، پیامبر اولین شعار اساسی اش این بود که فرمودند: «انما وعظت لاتمم مکارم الاخلاق»، من آمده ام تا مکارم الاخلاقی را بین شما به تکامل برسانم.

اگرما به واقع مرام و سیره و منش پیامبر رو داشته باشیم، این گونه نخواهد بود که افراد با همدیگر این جنگ و جدلها، این رقابت ها، این نسبت دادن ها، این ترد کردن ها، این برخوردهای زشت و زننده وغیره و ذالک را داشته باشند.

*جایگاه تقوای فردی در بعد اخلاق اجتماعی چیست؟

 در رأس همه موارد ما نیازمند اخلاق هستیم همان موضوعی که در فراز دیگر قرآن می فرماید که «واتقوا لفتحنا علیهم برکات من السماء والارض» اگر واقعأ مردم ایمان بیاورند و تقوا پیشه کنند، همانا که ما دریچه های برکات آسمان و زمین را بر روی آنها خواهیم گشود و درآن زمان زندگی برای مردم لذت بخش می شود و این مشکلات را نخواهیم داشت.

منبع: وطن امروز

Share [2]