- خبرنگار اجتماعی - http://socialreporter.ir -

«حجاب علیه حجاب» در شبکه‌های ماهواره‌ای

علی البرزی

این روزها یکی از دغدغه های اصلی کارشناسان و مسئولان مقابله با ناهنجاری بدحجابی و ترویج فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه است. در مقابل، تمام تلاش دین ستیزان هم ترویج بدحجابی و برهنگی است. به تازگی شبکه های ماهواره ای، تاکتیک تازه ای را برای شکستن قبح بدحجابی و بی حجابی در پیش گرفته اند. دراین تاکتیک شبکه های ماهواره ای تلاش می کنند تا به صورت هوشمندانه به القای زیبایی های ظاهری در بی حجابی بپردازند.

درماه های گذشته شبکه های ماهواری جدید و متفاوتی دربین انبوه شبکه ها راه اندازی شده است. بیشتر برنامه های این شبکه ها مجری محوراست و برنامه به صورت زنده پخش می شود. شاید درنگاه اول این برنامه ها همانند بسیاری از برنامه های معمولی و روتین ماهواره ای باشد که یک مجری و یا «شومن» ازآن سوی مرزها برنامه را اجرا می کند و با موسیقی و ترانه های جوان پسند به دنبال جذب مخاطب به ویژه جوانان است.

شبکه های ماهواره ای [1]

اما با نگاهی دقیق و موشکافانه به عملکرد و چگونگی اجرای چنین برنامه هایی توسط مجریان می توان به تاکتیک وِیژه گردانندگان این شبکه ها برای ترویج بی حجابی و استفاده ازشگرد «حجاب علیه حجاب» اشاره کرد.

*برداشت اول: مجری زن با حجاب کامل
تاکتیک هوشمندانه این شبکه ها برای ترویج بی حجابی به این صورت طراحی شده که دربخش اول برنامه یک مجری زن جوان با حجاب کامل که شامل روسری و یا شال می شود، در برابرمخاطب قرارگرفته و اجرای برنامه را آغازمی کند.

*برداشت دوم: مجری زن بی حجاب می شود!
زمانی که مخاطب جذب برنامه شد، همان مجری با حجاب(!) به یکباره درحین ارتباط تلفنی با مخاطب، روسری یا شال خود برمی دارد و به صورت بی حجاب در برابر دوربین و مخاطب قرارمی گیرد!

*برداشت آخر: مجری با افکت های تصویری زیبا تر می شود!

جالب اینجاست بعد ازاینکه مجری روسری خود را برمی دارد افکت های تصویری و نورپردازی صحنه به گونه ای چهره و جلوه مجری زن را نشان می دهد که بسیار زیباترازگذشته و زمانی که روسری برسرداشت جلوه کند.
تهدیدات این شبکه های ماهواره ای علیه حجاب تا جایی پیش رفته که طی هفته های گذشته دربرخی شبکه های ماهواره ای مجریان با برداشتن حجاب ازسر خود دربرابرمخاطب، ازدختران ایرانی می خواهند ضمن ارتباط تلفنی با این شبکه ها به ارائه نظرو دیدگاه های خود درباره حجاب بپردازند.

این پروسه هوشمندانه ازسوی شبکه های ماهواره ای به صورت دقیق و مرحله ای انجام می شود، به صورتی که استفاده ابزاری ازمجریانی با چهره های زیبا و تلقین این موضوع به مخاطب که بدحجابی باعث زیباترشدن افراد می شود، تلاش می کنند تا تاکتیک «حجاب علیه حجاب» را به بهترین شکل ممکن به سرانجام برسانند و با هزینه های فراوان درعرصه رسانه این تفکر را به جوانان القا کنند.

*چرا ترویج بد حجابی در ماهوراه؟

اینکه چرا و به چه دلیل شبکه های تازه تاسیس ماهواره ای برای ترویج بدحجابی این تاکتیک جدید را دردستور کارخود قرارداده اند و برای مقابله با این تاکتیک چه تکنیکی باید دردستورکار متولیان امر در کشورقرارگیرد؟ پرسشی است که پاسخ آن را ازکارشناسان و جامعه شناسان جویا شده ایم.

به باور دکتر محمد درخشان عضوهیات علمی دانشگاه و جامعه شناس درحال حاضرشگردهای ارتباط گیری در شبکه های ماهواره ای تغییرکرده و این روش ها با توجه به تغییرات اجتماعی و مسائل روز برنامه ریزی می شود.

این استاد دانشگاه با بیان این مطلب به «جوان» می گوید: شبکه های ماهواره ای برای بقای خود دو اصل مهم را دنبال می کنند؛ یکی جذب مخاطب و دیگری بیشترین تاثیرگذاری بر بیننده. بنابراظهارات درخشان درگذشته شبکه های ماهواره ای برای جذب مخاطب تنها به موسیقی های جوان پسند و یا پخش فیلم های روزجهان متوسل می شدند، اما درحال حاضربه دلیل فراگیرشدن مسائل اجتماعی و سیاسی درکشور و ازآن مهمتراشتیاق جوانان برای وارد شدن به بحث و گفت و گوی آزاد شبکه های ماهواره ای هم از این اشتیاق به سود خود استفاده می کنند.

*حجاب موضوع مورد علاقه دخترها

به باوروی این روزها موضوع حجاب یک دغدغه فراگیر در جامعه و به ویژه در بین دختران است، به همین دلیل این شبکه ها هم دربحث ها، میزگردها و تبادل نظرات و دیدگاه های خود با مخاطب این موضوع را مورد توجه قرارداده اند، اما به علت اینکه رویکرد و سیاست این شبکه ها تخریب ارزش ها و باورهای جوانان است، با استفاده از شگرد جدید، باورهای غلط و انحرافی را درباره زیباتر شدن با بد حجابی به مخاطبان خود القاء می کنند.

*خانواده ها هوشمندانه عمل کنند

اما محمد شهریاری استاد دانشگاه و روانشناس درباره تاکتیک جدید شبکه های ماهواره ای معتقد است که با توجه به فراگیرشدن استفاده عموم ازدستگاه های گیرنده و درنتیجه دردسترس بودن شبکه های ماهواره ای منع جوانان از تماشا کردن این برنامه ها نتیجه عکس دارد و باعث ترغیب و گرایش بیشتربه سمت ماهواره می شود.
شهریاری به «جوان» می گوید: درشرایطی که دختران جوان درمحیط های مختلف تحت تاثیرهمسالان قراردارند جلوگیری والدین از تماشای اینگونه برنامه ها نتیجه منفی خواهد داشت.
به گفته وی، خانواده ها با توجه به تغییرنوع تهدید ماهواره ها باید هوشمندانه و با آگاهی با این تهدید مواجه شوند و از برخورد های مقطعی و حساس کردن جوانان به ویژه دختران جوان خودداری کنند. به باور این روانشناس ، دقت آگاه کردن جوانان نسبت به زیبایی های حجاب، آگاه شدن والدین نسبت به نوع تهدید و در نهایت تدبیرصحیح مدیران صدا وسیما برای مقابله هوشمند سه راهکاراصلی در برابر این تهدید جدید ماهواره ای است.

منبع: باز نشر از جوان

این مطلب سال ۸۹ در روزنامه جوان منتشر شده است.

Share [2]