- خبرنگار اجتماعی - http://socialreporter.ir -

ترویج نمادهای غربی با تابلوهای سه تکه !

نویسنده : علی البرزی

در ماه‌های گذشته عکس‌های مبتذلی از هنرپیشگان فیلم‌های هالیوودی در قالب تابلو عکس‌های سه تکه در سطح شهر و مراکزی همچون بازار تهران به فروش می‌رسد. این تابلوعکس‌ها حاوی تصاویری از هنرپیشگان زن غربی و خوانندگان لس‌آنجلسی است که با قیمت پایین به فروش می‌رسد.

دستفروشان درحاشیه پیاده‌روهای هسته مرکزی شهر تهران به ویژه بازار تهران به راحتی بساط خرید و فروش این تابلوها را بر پا کرده و نوجوانان و جوانان را به خرید این نوع تابلوها ترغیب می‌کنند. آنها با نجوا درگوش رهگذران از آنها می‌خواهند که یکی ازعکس‌های هنرپیشگان زن «هالیوودی، بالیوودی یا چینی و ژاپنی » را خریداری کنند.

در پیگیری‌ها روشن شد که بخشی از این تابلوها در کارگاه‌های زیرزمینی پایتخت ساخته و درهمان کارگاه‌ها هم تصاویر چاپی روی تابلوها نصب می‌شود. علاوه بر این، حجم دیگری ازاین تابلوها به شیوه قاچاق از کشورهای شرق آسیا همچون چین و تایلند وارد کشور می‌شود.

*جامعه شناس: این تابلوها نماد پروری غربی را ترویج می‌دهد

اینکه چرا تا به امروز هیچکدام از نهادهای فرهنگی، انتظامی و قضایی درکشور نسبت به این موضوع و برخورد با عوامل و مسببان توزیع اینگونه از تابلو عکس‌ها واکنش نشان نداده‌اند، مجال دیگری می‌طلبد، اما کارشناسان اجتماعی همگی بر این موضوع تأکید دارند که تهیه و فروش این تابلوها نتیجه‌ای جز ترویج نماد پروری غربی در بر ندارد.

محسن رادمنش، جامعه شناس بر این باوراست که اینگونه اقدامات تنها برای ترویج نماد پروری در بین جوانان آن هم از نوع غربی انجام می‌شود و مخاطب اصلی خرید این تابلو‌ها هم زنان و دختران جوان هستند. به گفته این جامعه شناس، نماد پروری در بین جوانان به شکل صحیح سبب ارتقای خود باوری افراد خواهد شد، اما زمانی که نماد پروری به شیوه خرید و فروش عکس‌های غیراخلاقی باشد، آسیب‌های اخلاقی، اعتقادی و روانی آن به مراتب خطرناک ترخواهد بود.

این استاد دانشگاه با بیان این مطلب به «جوان» گفت: دوران جوانی ویژگی‌های خاص خود را دارد که استقلال طلبی، هیجان خواهی، رسیدن به بلوغ سنی و تمایل جوانان به جنس مخالف از مهم‌‌ترین آنهاست و به دلیل نبود برنامه مشخص برای ارائه الگوهای ایرانی، افراد فرصت طلب با تهیه و توزیع اینگونه تابلوعکس‌ها برای نوجوانان و جوانان الگوسازی کاذب کرده و کسب درآمد می‌کنند.

*روانشناس: تصاویر غیراخلاقی، اعتیاد روانی می‌آورد

اما داوود بهزاد روانشناس با بیان اینکه نوجوانان و جوانان به دلیل ویژگی‌های خاص سنی و تقابلشان با جامعه در معرض خطر بحران هویت هستند، به «جوان»، گفت: با نصب این تابلوها در اتاق و خانه افراد، نوجوانان و جوانان به دلیل مشاهده تضادهای فرهنگی و نیازهای غریزی که در آنها در حال شکل‌گیری است، دچارسردرگمی، بحران هویت و حتی معتاد به خریدن این تابلوها می‌شوند. به اعتقاد این روانشناس، خانواده‌ها با برقراری ارتباط درست و منطقی با فرزندان خود و درک صحیح از نیازهای آنان می‌توانند از بار اینگونه مشکلات بکاهند. به باور بهزاد، خانواده در شکل‌گیری فرهنگ‌های صحیح ایرانی و اسلامی و ارائه الگوهای مناسب و پیشگیری از به‌وجود آمدن خرده فرهنگ‌های نادرست غربی نقش بسزایی دارد./ انتهای مطلب

منبع: باز نشر از جوان

این مطلب سال ۸۹ در روزنامه «جوان» منتشر شده است.

Share [1]