- خبرنگار اجتماعی - http://socialreporter.ir -

پشت پرده تجمیع نشدن بیمه ها

نویسنده: علی البزی

سرانه درمان در ایران ۱۳ هزار تومان ، در کانادا ۱۳هزار دلار و در ترکیه ۹هزار دلار است، یکی از دلایلی که اردوغان با وجود فساد خانوادگی توانست در ترکیه از مردم رای بگیرد به موضوعات درمانی مربوط است.
شهر؛ علی البرزی- «در برخی موارد مشکلی در لایه های زیرین جامعه جریان دارد و مدیران دولتی متوجه آن نیستند.اما موضوع « تجمیع بیمه ها» چنان واضح و روشن است که تنها دلیلی که برای انجام ندادن تجمیع آن وجود دارد، این است که اراده ای برای این کار وجود ندارد! چرا که هیچ شخص واردی در این حوزه وجود ندارد که اعلام کند، تجمیع بیمه ها می تواند مضر باشد.»

این بخشی ازاظهارات و گلایه های رئیس انجمن علمی جراحان عمومی ایران است که درباره وضعیت این روزهای حوزه سلامت و موضوع مهم « تجمیع بیمه ها» مطرح شده است. “بهزاد رحمانی” براین باوراست که به سرانجام نرسیدن طرح تجمیع بیمه ها دلایلی غیراز دلایل کنونی دارد که از طرف برخی مدیران حوزه سلامت مطرح می شود. وی معتقد است که این تجمیع نشدن پشت پرده هایی دارد که باعث می شود این طرح به سرانجام مشخصی نرسد و سال ها درباره آن حرف و حدیث های گوناگون نقل محافل و رسانه ها باشد.

بیمه ها [1]

بیمه ها

رئیس انجمن علمی جراحان عمومی کشور، در گفت و گو با «شهر» به واکاوی بیشتر علل و عوامل مشکلات این روزهای حوزه سلامت و به ویژه تجمیع نشدن بیمه ها و سرانه واقعی درمان هر ایرانی در یک سال پرداخته است.

به گفته “بهزاد رحمانی” بیمه های تکمیلی سند و گواهی است براین موضوع که بیمه های تامین اجتماعی و بیمه های کارمندان دولت نارکارآمد هستند. بیمه هایی که در مناطق گوناگون و با چترهای حمایتی کوچک فعالیت دارند هم ناکافی هستند، بنابراین لازم است بیمه ها با هم تجمیع شوند.

*اگر بیمه ها تجمیع شوند؟

بنابر اظهارات رحمانی، اگر فرض را براین بگیریم که بیمه ها تجمیع شوند و یک بیمه با عنوان « بیمه ملی ایران» تاسیس اما منابع کافی دراختیارش نباشد، بنابراین باز هم نمی تواند کارایی لازم را داشته باشد. براین اساس ملزوماتی هم برای تجمیع بیمه ها باید در نظر گرفت.

وی خاطرنشان کرد:زمانی بیمه فراگیر می تواند موثر و کارا باشد که منابع مالی کافی در اختیار داشته باشد، برای رسیدن به این هدف هم تنها یک راه وجود دارد و آن هم بالا بردن سرانه درمان است.

*سرانه درمان هر ایرانی چقدر است؟

این جراح عمومی، درادامه با بیان اینکه در حال حاضر سرانه درمان در ایران یا مبلغی که دولت برای هر نفر در طول سال به عنوان هزینه درمانی در نظر می گیرد در حدود ۱۳هزار تومان است،افزود: سرانه درمان در دو بخش قابل توزیع است، یک بخش مربوط به دولت و دیگری مربوط به بیمه هااست. اگر بخواهیم مردم و یا بیماران دنبال بخش خصوصی نباشند و زیرمیزی هم پرداخت نشود، باید روابط مالی بین بیمار و پزشک شفاف شود.

*داغ و درفش راه حل مشکل نیست!

به اعتقاد رئیس انجمن جراحان عمومی، کلید حل مشکلات حوزه درمان و روابط مالی بین بیمار و پزشک داغ و درفش نیست که بالای سر هر پزشک یک مامور قرار گیرد. چنین رویه ای مانند این است که مردم جامعه را به دزدی تشویق کنیم، بعد شماره تلفنی هم اعلام کنیم که افراد سارقان را معرفی کنند، این روش اشتباهی است. باید دلیل به وجود آمدن شرایط زیر میزی را از بین برد.

رحمانی اظهار داشت : لازمه اصلاح این رویه افزایش سرانه درمان است، سرانه درمان در ایران ۱۳ هزار تومان، در کانادا ۱۳هزار دلار و در ترکیه ۹هزار دلار است، یکی از دلایلی که اردوغان با وجود فساد خانوادگی توانست در ترکیه از مردم رای بگیرد به موضوعات درمانی مربوط است.

به باور وی، سرانه درمان که از طرف دولت برای هر نفر در نظر گرفته می شود به مراکز درمانی و بیمه ها پرداخت می شود. تامین اجتماعی نباید درآمد داشته باشد چرا که به عنوان یک نهاد تجاری مطرح نیست اما در حال حاضر به یکی از بزرگترین بنگاه های اقتصادی تبدیل شده است.

*تامین اجتماعی و هزار و یک مشکل!

رئیس انجمن جراحان عمومی کشور معتقد است که تامین اجتماعی از ابتدا ساختار نادرستی داشته است. کارمند با کارگر چه تفاوتی دارد که باید بین آنها از نظر بیمه تفاوت وجود داشته باشد، اگر بیمه ها یکسان تجمیع شوند این مشکلات بر طرف خواهد شد.

 منبع: خبرگزاری شهر

Share [2]