- خبرنگار اجتماعی - http://socialreporter.ir -

زنبیل گذاری مردم برای درمان / تأمین اجتماعی تمام دیجیتالم آرزوست!

نویسنده: علی البرزی

این روزها دریافت خدمات از این سازمان نیازمند وقت قبلی و تحمل صفوف طولانی و در اصطلاح زنبیل‌گذاری برای انجام شدن کار در این سازمان است. به راستی چرا همواره مراکز تامین‌اجتماعی با ازدحام جمعیت مواجه است، چرا با وجود اینکه بخشی از خدمات این سازمان الکترونیکی شده است، هنوز هم شاهد این وضعیت هستیم؟!

هر چند که در یکسال گذشته شواهدی مبنی بر الکترونیکی شدن تعدادی از خدمات سازمان تامین اجتماعی مشاهده می شود، اما هنوز هم در مقابل برخی مراکز سازمان تامین اجتماعی به ویژه کارگزاری ها در روزهای آخر هر ماه مردم برای تمدید دفترچه های خود و یا امور مرتبط با این سازمان ساعت ها در صف های طولانی انتظار می کشند! تنوع ارائه خدمات در این سازمان آنقدر زیاد است که الکترونیکی شدن تنها تعدادی از خدمات پاسخگوی جمعیت تحت پوشش تامین اجتماعی نیست.

درمان [1]

*عکس تزئینی است

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در ساعات اول صبح تعداد زیادی از مردم را مقابل یکی از مراکز وابسته به سازمان تامین‌اجتماعی مشاهده کرده باشید. فرقی هم نمی‌کند کارگزاری یا مرکز اسناد پزشکی باشد یا بیمارستان و مرکز درمانی وابسته به سازمان تامین‌اجتماعی.

این روزها دریافت خدمات از این سازمان نیازمند وقت قبلی و تحمل صفوف طولانی و در اصطلاح زنبیل‌گذاری برای انجام شدن کار در این سازمان است. به راستی چرا همواره مراکز تامین‌اجتماعی با ازدحام جمعیت مواجه است، چرا با وجود اینکه بخشی از خدمات این سازمان الکترونیکی شده است، هنوز هم شاهد این وضعیت هستیم؟!

*داستان تکراری روزهای آخر هر ماه

روزهای آخرهر ماه در مقابل بیشتر مراکز تامین‌اجتماعی اقشار گوناگون جامعه و بیمه ‌شدگانی را مشاهده می‌کنید که از ساعات ابتدایی صبح نوبت گرفته یا به قول خودشان اسم نوشته‌اند تا بتوانند ازخدمات این سازمان بهره برند.

اگر در مسیر رفت و آمد شما یکی از مراکز کارگزاری تامین‌اجتماعی وجود داشته باشد به طور حتم با ازدحام و شلوغی این مراکز مواجه شده‌اید. مراجعه‌کنندگانی که برای تمدید اعتبار دفترچه بیمه یا حتی واریز حق بیمه ماهانه خود به اجبار باید ساعت‌ها در انتظار باشند.

این در حالی است که در برخی موارد این ازدحام جمعیت به مشاجره و درگیری‌های لفظی و حتی فیزیکی هم منجر می‌شود. همه این موضوعات در حالی اتفاق می‌افتد که هدف از ایجاد این مراکز تسهیل امور بیمه‌شدگان بوده است اما در عمل نه‌تنها این مورد محقق نشده بلکه باری هم به دوش مراجعه‌کنندگان اضافه شده است.

*تأمین اجتماعی تمام دیجیتالم آرزوست!

پرسشی که این روزها با مشاهده وضعیت نه‌ چندان مطلوب مراکز تامین‌اجتماعی در ارائه خدمات درمانی بیمه‌شدگان مطرح می‌شود، این است که آیا نمی‌توان بسیاری از این موارد را به صورت اینترنتی و با استفاده از خدمات الکترونیکی که امروزه برای دریافت صورتحساب تلفن و مانند آن استفاده می‌کنیم به سرانجام برسانیم؟

آیا نمی توان هزینه بیشتری برای بسط و گسترش خدمات الکترونیکی در سازمان تامین اجتماعی در نظر گرفت؟

انگار این سازمان عریض و طویل و پرحاشیه که برای مدتی هم به صندوق تامین‌اجتماعی تغییر نام پیدا کرد چندان تمایلی به تغییر کامل شیوه قدیمی و کاغذ بازی‌های منسوخ اداری ندارد و چنین به نظر می‌رسد که هدر رفتن عمر و وقت مراجعه‌ کنندگان برای آنها در اولویتهای چندم در برنامه ریزی های مدیریتی است، صف‌های طولانی مراجعه ‌کنندگانی که حتی برای تمدید اعتبار دفترچه درمانی ساعت‌ها در انتظارند خود شاهدی بر این ماجراست.

به هر روی در سال‌های گذشته افراد گوناگونی سکان هدایت این سازمان را در دست گرفته‌اند و در برخی زمینه‌ها اقدامات شایسته‌ای هم صورت گرفته است، اما به نظر می‌رسد با توجه به وسعت دامنه بیمه‌شدگان، تنوع خدمات  و افزایش روزافزون مراجعات لازم است اقدامات موثرتری صورت پذیرد. در حقیقت این روزها مردم یک انتظار و آرزوی مهم دارند و آن هم این است:« تامین اجتماعی تمام دیجیتالم آرزوست!»/ انتهای مطلب

Share [2]