- خبرنگار اجتماعی - http://socialreporter.ir -

نگاه تشریفاتی به نام گذاری سال ها!

نویسنده : علی البرزی

هرساله با مشخص شدن نام سال نظرات متفاوتی درباره نقش سازمان ها و اقشار گوناگون جامعه برای تحقق عناوین هر سال و رسیدن به بهره برداری مفید از موضوع مورد اشاره از سوی کارشناسان و صاحب نظران ارائه می شود.

سال «دولت و ملت همدلی و همزبانی» هم ازاین قائده مثتثنی نبوده است و این روزها با توجه به گذشت بیش از ۱۰ ماه از سال نظرات و دیدگاه های گوناگونی درباره تاثیرگذاری بخش های دست اندرکار جامعه برای تحقق شعارسال ارائه می شود. اما در این بین به نظر می رسد از یک موضوع مهم و یک فرصت کلیدی غافل شده ایم. فرصتی که نه تنها در سال جاری بلکه سال های گذشته هم مورد بی مهری قرار گرفته و از ظرفیت های آن برای تحقق و فرهنگ سازی شعار سال استفاده نشده است! عناوینی که همگی در بطن خود سیاست های کلان و واژگان کلیدی داشته و دارد که باید به فرهنگ تبدیل شود.

این فرصت مهم ظرفیت های موجود در«فضای مجازی» است، ظرفیت ناشناخته ای که برنامه ریزی برای استفاده موثر از آن می تواند به عنوان بازوی توانمندی برای تحقق کامل نام گذاری های هرسال توسط رهبرانقلاب به حساب آید.

رهبری [1]

در سال های گذشته آنطور که باید از فرصت های فضای مجازی و ویژه شبکه های اجتماعی برای فرهنگ سازی و گسترش نام های سال استفاده نکرده ایم و چه بسا اگر استفاده کرده بودیم، در برخی موارد نتایج مطلوب تری حاصل شده بود.

به راستی چگونه می توان برای تحقق شعارمهم «همدلی و همزبانی» از ظرفیت های فضای مجازی استفاده کرد؟! برای شما که در طول شبانه روز، بیشتر زمان خود را سرگرم فضای مجازی و جست و جو درسایت ها، وبلاگ ها و شبکه های اجتماعی هستید و علاقه دارید که در تحقق شعارسال نقش داشته و در ماه های باقی مانده از سال ۹۴ کاری انجام دهید، چند پیشنهاد داریم.

یکی از راهکارهای موثر برای تبلیغ و فرهنگ سازی شعارها و نام گذاری های هر سال استفاده از بازوی قدرتمندی به نام «شبکه های اجتماعی» است.

*بازوی قدرتمندی به نام «شبکه های اجتماعی»

اگر مهمترین غفلت برای فرهنگ سازی نام های هر سال را فراموشی شبکه های اجتماعی بنامیم، سخن به گزاف نگفته ایم! در سال های گذشته نام های مهم و تاثیرگذاری از سوی رهبر انقلاب برای هر سال مشخص شده است، اما واکنش ها نسبت به این شعارهای راهگشا از چند مطلب، گفتار و مقاله در سایت ها ، روزنامه ها، خبرگزاری ها ، تریبون های رسمی و غیر رسمی و رسانه های مجازی فراتر نرفته است.

کارنامه سال های گذشته نشان می دهد اینگونه موارد بیشتر در یکی دوماه اول سال در صدر اخبار رسانه ها قرار داشته است و پس از مدتی عناوین سال ها هم از نگاه برخی مدیران و هم از دیدگاه افکار عمومی جامعه به فراموش سپرده شده است. در حقیقت به صورت تشریفاتی به آنها نگاه شده است!

به راستی پس از گذشت۱۰ ماه از سال چند کانال رسمی و غیر رسمی درباره نام سال «همدلی و همزبانی» در شبکه هایی این روزها روی تلفن همراه همه ما وجود دارد، راه اندازی شده است و چه تعداد لینک، عکس و محتوای مجازی درباره عنوان سال در این شبکه ها جا به جا شده است؟

این پرسش هایی است که پاسخ به آن ها تنها یک گزینه را در برابر افکار عمومی جامعه و دست اندکاران بخش فرهنگ سازی قرار می دهد و آن هم کم کاری، نگاه تشریفاتی و استفاده گروهی، حزبی و سازمانی از عنوان سال در راستای تحقق اهداف شخصی و سازمانی است! چرا عنوان پر ظرفیت «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» نباید آنطور که شایسته است در بین افکار عمومی جامعه تبلیغ شود؟

بی شک استفاده از ظرفیت شبکه های اجتماعی از یک طرف می تواند در تحقق بایسته ها و ضروریات این نام گذاری موثر باشد و از سوی دیگر مردم و مدیران باید در عمل هم بکوشند تا علاوه بر گفتار و افکارشان، رفتار و کردارشان نیز در راستای تحقق شعار سال باشد.

*«کندوهای مجازی» را از دست ندهید

به باور بسیاری از کارشناسان، امسال سال تولید مثل کندوهای مجازی در ایران است، کندوهای مجازی و یا همان شبکه های اجتماعی بهترین فرصت برای اشاعه فرهنگ همدلی و همزبانی است. با دوستان خود شبکه های مجازی تشکیل دهید، البته خبر داریم که علاقه مندان به این کار دست به کار شده اند و به زودی پویش های مجازی مانند «جوانان ، همدلی و همزبانی» راه اندازی می شود.

پس فرصت را غنمیت شمره تا از دوستان جوان خود عقب نمایند، مطالبی را مرتبط با نام سال است و در وبلاگ، وب سایت و یا شبکه های مجازی منتشر و برای تمامی افرادی که نشانی پست الکترونیکی آنها را دارید، ارسال کنید و یا در فضای چت روم ها به اشتراک بگذارید، آن وقت مشاهده خواهید کرد که مطالب شما از چه قدرت تاثیرگذاری برخوردار است و چه گام موثری برای ترویج فرهنگ نام سال در فضای مجازی برداشته اید.

*وبلاگ ها همچنان زنده اند!

شاید در وهله اول با مشاهده نام وبلاگ این پرسش در اذعان عمومی شکل بگیرد که این روزها با گسترش شبکه های اجتماعی دیگر وبلاگ به عنوان رسانه ای مستقل شناخته نمی شود و از نقش بالایی در تاثیرگذاری، جریان سازی و حتی فرهنگ سازی برخوردار نیست.

در پاسخ باید گفت، هر چند که وبلاگ این روزها مانند شبکه های اجتماعی دیگر طرفدار ندارد، اما هنوزهم با جستجو در فضای مجازی می توان میلیون ها وبلاگی را مشاهده کرد که در عصر شبکه های اجتماعی همچنان خودنمایی می کنند و زنده هستند. شاید به اندازه یک شبکه اجتماعی تلفن همراه قدرت انتقال پیام نداشته باشند، اما در فضای اینترنت همچنان در برگیری دارند.

قراردادن بخش ثابتی برای وبلاگ ها در سایت ها و رسانه های مجازی مصداق بارز این گفتار و توجه اهالی رسانه و کاربران اینترنت به وبلاگ است.

پس برای اشاعه فرهنگ «همدلی و همزبانی» پیشنهاد ما تشکیل وبلاگ های گروهی است، وبلاگ گروهی تشکیل دهید و درآن مطالب مرتبط با سال را قراردهید، مشاهده خواهید کرد که لینک وبلاگ شما در تمام سایت ها ، پورتال ها و حتی خبرگزاری ها قرار می گیرد، در حقیقت به مطالب وبلاگ شما استناد می شود.

فراموش نکنیم اگر برای تحقق نام سال برنامه ای مشخص و تدوین شده نداشته باشیم و با عینک و ژست تشریفاتی به عناوین سال نگاه کنیم، نه تنها موفق نخواهیم بود، بلکه فرصت طلبان، بدخواهان و جریان مخالف انقلاب و کشور از فرصت به وجود آمده با برنامه ریزی ، هوشیاری و هوشمندی استفاده می کند.

جریان سازی علیه برخی عناوین در سال های گذشته با پخش و تکثیر گسترده شعارها و جملاتی نا مرتبط در فضای مجازی تنها گوشه ای از نقش رسانه های مجازی است، نقش تاثیرگذاری که تجربه ثابت کرده است در سال های گذشته بیشتر در اختیار جریان های مقابل، منتقد و حتی مخالف قرار داشته و دارد و این جریان ها به بهترین شکل ممکن از آن در جهت اهداف سیاسی، اجتماعی ، فرهنگی و حتی اقتصادی خود استفاده می کند.

برای تحقق نام « دولت و ملت، همدلی و هزبانی» باید از آسیب هایی مانند فعالیت های تبلیغی صرف، همایش محوری بدون اجرا، کم توجهی به برنامه ها و اسناد بالا دستی به بهانه انجام کار بیشتر و هم چنین فعالیت های نمایشی و رسانه گرایی صرف پرهیز کنیم و در چارچوب اصلاح فرهنگ همدلی، همراهی و همگامی چه در سطح مردم و چه در سطح مدیران در حوزه های هفتگانه مد نظر مقام معظم رهبری در چارچوب سند چشم انداز بیست ساله اقدامات و برنامه ها را توسعه داد. این فرآیند محدود به یک سال نبوده و در طی سنوات آینده نیز باید تداوم یابد./ انتهای مطللب

منبع: خبرگزاری شهر

Share [2]