- خبرنگار اجتماعی - http://socialreporter.ir -

جای خالی «ایثار و شهادت» در فضای مجازی

علی البرزی

هر ساله در آخرین ماه سال به دلیل نامگذاری ۲۲ اسفندماه به نام روز «بزرگداشت شهدا» برنامه‌های گوناگونی از سوی سازمان‌های فرهنگی، اجتماعی و هنری کشور با موضوع ایثار و شهادت و بویژه توجه به جایگاه والای شهید انجام می‌شود و همه دست‌اندرکاران و مدیران مربوط در این روز تلاش می‌کنند تا در کنار برنامه‌های معمول خود، گوشه چشمی هم به این موضوع داشته باشند.

هر چند در سال‌های گذشته تمرکز اصلی برنامه‌ها حول محور بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار گرفته است و برخی سازمان‌های دیگر تنها با انتشار یک پیام در سایت سازمانی خود به استقبال این روز می‌روند! اما نکته مهم بین تمام برنامه‌هایی که پیرامون موضوع «شهید» در کشور اجرا می‌شود و به نظر می‌رسد در سال‌های گذشته آنطور که باید مورد توجه قرار نگرفته یا در اولویت‌ برنامه‌های فرهنگی- اجتماعی نبوده است، استفاده حداکثری از ظرفیت فضای مجازی در کشور برای بسط و گسترش فرهنگ ایثار و شهادت است.

در سال‌های گذشته در بحث فضای مجازی و حوزه ایثار و شهادت تا حدود زیادی ضعیف عمل کرده‌ایم و متاسفانه آنطور که باید نتوانسته‌ایم از ظرفیت‌های خوب و مناسب شبکه‌های اجتماعی برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت استفاده کنیم؛ این روزها جای شبکه‌ها، کانال‌ها و گروه‌های مرتبط با مباحث دفاع‌مقدس در فضای مجازی خالی است! در فضای مجازی و بویژه شبکه‌های اجتماعی از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در قالب کانال‌ها، شبکه‌ها و گروه‌های گوناگون وجود دارد اما شاید گروه‌ها و کانال‌های تاثیرگذار مرتبط با فرهنگ ایثار و شهادت، معرفی اسطوره‌های دفاع‌مقدس و همچنین جریان‌سازی و ایجاد فضایی برای ترویج فرهنگ ارزشمند ۸ سال دفاع‌مقدس از تعداد انگشتان دست تجاوز نکند!

این روزها زمانی که در فضای مجازی به دنبال لینک‌ها و کانال‌هایی مرتبط با این حوزه هستیم، جز تعداد اندکی کانال و گروه چیز دیگری به دست نمی‌آوریم، کانال‌هایی که اگر تعطیل نباشند، کمترین فعالیت را به نسبت برخی گروه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی دارند و اگر هم فعال باشند حاوی موضوعات، مطالب و تصاویر تکراری و چندین بار منتشر شده هستند.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد به این نکته مهم کمتر توجه شده است که با توجه به پیچیدگی روابط و به‌روز بودن اطلاعات افراد اجتماعی از طریق فضای مجازی، فعالیت در شبکه های مجازی و اجتماعی فرصت ابتکار عمل برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را فراهم می کند.

هر چند در سال‌های گذشته فعالیت‌های زیادی در حوزه ایثار و شهادت در کشور توسط سازمان‌ها و دستگاه‌های مرتبط انجام شده اما آنطور که از شواهد موجود مشخص است، این فعالیت‌ها در حوزه فضای مجازی از تاثیرگذاری لازم برخوردار نبوده است و با وجود گسترش بی حد و مرز فضای مجازی در کشور، هنوز جای مباحث تخصصی پیرامون ایثار و شهادت مانند سبک زندگی شهدا، راه و منش ایثارگران، آشنایی با اسطوره‌های دفاع‌مقدس و حتی ایثار اجتماعی خالی است. مباحث تخصصی حوزه ایثار و شهادت از گستردگی بالایی برخوردار است که می تواند در ابعاد گوناگون مطرح شود.

فراموش نکنیم اگر می‌خواهیم فرهنگ ایثار و شهادت در جای جای کشورمان همواره جاری و ساری باشد و نسل به نسل و سینه به سینه منتقل شود باید از فرصت‌ها و ظرفیت‌های جامعه کنونی به بهترین شکل ممکن استفاده شود و همه مدیران و تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان ترویج فرهنگ ایثار و شهادت باید بیش از گذشته به مقوله مهم ارتباط ایثار و شبکه‌های اجتماعی توجه داشته باشند و استفاده حداکثری از این ظرفیت عظیم و در دسترس عموم جامعه باید مورد توجه قرار گیرد، برای این موضوع نیاز به یک انقلاب جهادی در فضای مجازی داریم.

منبع: وطن امروز

Share [1]