- خبرنگار اجتماعی - http://socialreporter.ir -

تاکسیران ها باز به جان کرایه ها افتادند!

*نکته مهم: مقصود نویسنده از اشاره به رانندگان تاکسی در بخش هایی از گزارش ، تنها رانندگانی است که به صورت غیر مجاز و غیر اخلاقی از مردم اضافه کرایه دریافت می کنند./

علی البرزی

درسایه خواب ناظران بسیاری از رانندگان تاکسی به صورت خودسر نرخ کرایه خود را ۱۰ تا ۱۵ درصد بیشتر از نرخ مصوب افزایش داده اند. این درحالی است که مدیران تاکسیرانی و اعضای شورای شهر با تائید افزایش نرخ کرایه حمل و نقل عمومی در برابر نرخ های نجومی و افزایش خودسر کرایه ها توسط رانندگان سکوت اختیارکرده اند.

کرایه تاکسی [1]انگارافزایش چند باره نرخ کرایه حمل و نقل عمومی درطول سال به یک رسم قدیمی و عادت سالانه تبدیل شده است و هرساله درسه مقطع زمانی بهار، تابستان و زمستان باید شاهد افزایش کرایه حمل و نقل عمومی باشیم. افزایشی که دریک مقطع زمانی بره کشانی برای رانندگان تاکسی به وجود می آورد. بره کشانی که درنبود سازو کار نظارتی لازم بر پایه پایمال شدن «حقوق شهروندی» انجام می شود!

زمانی که حالمان گرفته می شود!

همه ما دوست داریم صبح ها پرنشاط تراز روزهای قبل و با انرژی مضاعف عازم محل کار شویم، اما برای بسیاری ازشهروندانی که ازتاکسی های شهری استفاده می کنند، این نشاط دوام چندانی ندارد، چرا که پرداخت کرایه بیشتراز روزهای قبل، کرایه ای که بدون اطلاع رسانی قبلی و به صورت یکباره افزایش یافته است،باعث ایجاد نارضایتی در بین شهروندان شده است.

این درحالی است که نارضایتی شهروندان از افزایش بی سرو صدای کرایه تاکسی تنها به درگیری های لفظی ختم نمی شود و درمواردی به ویژه درساعات اولیه صبح شاهد درگیری های فیزیکی، به کاربردن الفاظ زشت بین رانندگان تاکسی و شهروندان درسطح شهر هستیم.

*افزایش کرایه تاکسی به بهانه های ساختگی !

درروزهای گذشته تعدادی از رانندگان تاکسی درخطوط گوناگون در سطح شهر به بهانه هایی که به نظرمی رسد هیچ کدام واقعی نیست و تنها توجیهی برای افزایش غیر قانونی کرایه ها است، نرخ کرایه ها را۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش داده اند. افزایشی که نه تنها اعضای شورای شهر تا به امروز نسبت به آن هیچ واکنشی نشان نداده اند بلکه مدیران سازمان تاکسیرانی هم در این شرایط سکوت اختیار کرده اند.

 *پیگیر نباشی حقت را می خوردند

درسطح شهر و درروابط بین رانندگان مسافران مشاهده می شود که در بیشتر موارد چنانچه مسافر پیگیر نباشد، راننده به بهانه نداشتن پول خرد ، از برگرداندن مابقی کرایه خودداری می کند. درحقیقت مابقی کرایه را قورت می دهد.

بی شک شما هم تا به امروز زمانی که ازتاکسی پیاده می شوید با این صحنه مواجه شده اید که راننده با گرفتن ژست حواس پرتی، تعارف و چرب زبانی از برگرداندن مابقی کرایه خودداری می کند و یا با جا به جا شدن و جست وجو برای پول خرد به دنبال انصراف شهروندان از دریافت مابقی کرایه است.

البته دراین بین رانندگانی هم وجود دارند که نسبت به برگرداندن«حق الناس»، بسیار حساس هستند و مابقی کرایه شهروندان را با احترام متقابل برمی گردانند.

 *صدایی که به گوش هیچ کس نمی رسد؟

در چنین روزهایی همزمان با افزایش نرخ کرایه حمل و نقل عمومی صدای اعتراض و نارضایتی مدیران و کارشناس اجتماعی از تریبون های گوناگون به گوش می رسد، اما جالب اینجاست که هیچ کدام از این اعتراض ها به سرانجام نمی رسد و در این بین تنها حقوق شهروندی پایمال می شود.

*نظارتی که همواره وجود دارد، اما وجود ندارد

اما احمد معتمدی کارشناس شهری با بیان اینکه تنها دلیل اقدام خودسرانه برخی رانندگان تاکسی برای اخذ کرایه بیشتر نبود سازو کار نظارتی درسازمان تاکسیرانی است، به «جوان» می گوید: سازمان تاکسیرانی و شهرداری همواره ازنظارت دقیق بر نرخ کرایه ها صحبت می کنند، اما هیچ وقت این نظارت به صورت کامل اجرایی نشده است.

معتمدی معتقد است که درحال حاضرنظارت سازمان تاکسیرانی تنها برعملکرد رانندگان ، شیوه استخدام، گزینش و مسائل معیشتی این افراد متمرکزشده است و درحوزه های دیگرمانند چگونگی رفتاریک راننده تاکسی با شهروندان، نرخ کرایه تاکسی و فرهنگ سازی حفظ حقوق شهروندی توسط رانندگان نظارت چندانی وجود ندارد.

این کارشناس شهری می افزاید: در موضوع کرایه تاکسی دو بحث اصلی وجود دارد، یکی رانندگان و اعتقادات آنها برای حفظ حقوق شهروندی و دیگری نظارت سازمان های مسئول برای برخورد با تخلفات و دفاع از حقوق شهروندی.

منبع: باز نشر از جوان

این مطلب سال ۹۰ در روزنامه جوان منتشر شده است.

Share [2]