- خبرنگار اجتماعی - https://socialreporter.ir -

آقایان محترم! لطفا فاصله بگیرید

علی البرزی

هیچ فرقی نمی کند چادر بر سرداشته باشد و یا مانتویی بر تن، صبح باشد و یا ساعت ۱۰ شب، خیابان خلوتی باشد یا در شلوغ ترین ساعت روز و در مرکز شهر، زمانی که سوار بر تاکسی می شود، بلافاصله کیف یا ساک خود را مابین خود و مسافران دیگر قرار می دهد! اگر در کنار دو مسافر مرد هم قرار بگیرد که دیگر هیچ ! پس ازچند دقیقه خودش را تا جایی که می تواند جمع تر می کند.

تا به امروز به خودتان فکر کرده اید که چرا خانم ها در هنگام سوار شدن به تاکسی کیف و یا ساک را حائل خود و مسافران مرد قرارمی دهند، و تا رسیدن به مقصد به نوعی دچار اضطراب و نگرانی و به اصطلاح معذب هستند؟!

در رابطه با موضوع امنیت بانوان درشهرها نظرات و دیدگاه های بسیاری ارائه شده است ،اما به عقیده کارشناسان و مطالعات انجام شده، زمانی که خانم ها سوار وسایل نقلیه عمومی به وی‍ژه تاکسی می شوند ،از نظر روحی کمی نگران و مضطرب هستند و این نگرانی در ساعات پایانی شب و روزهای تعطیل دو چندان می شود.

متاسفانه یکی ازدلایل اصلی این نگرانی ها رفتارهای زشت و ناپسند تعدادی از مردان در وسایل حمل و نقل عمومی است. رفتارهایی که باعث اذیت آزار زنان و دختران جوان می شود.

نکته قابل توجه اینجاست که این رفتارها تنها مختص به اذیت و آزارهای جنسی و رفتارهای سکسولاریته نمی شود و در برخی موارد نگاه های معنادار یک مرد در تاکسی و اتوبوس به زنان و دختران، زمینه فشار های روحی و روانی را برای زنان و دختران فراهم می کند. شاید نصب این اطلاعیه در تمامی وسایل حمل و نقل عمومی ضروری باشد:« آقایان محترم! لطفا فاصله بگیرید»

مردان، زنان [1]علل و عوامل به وجود آمدن این موضوع و دغدغه بانوان در این زمینه را باید در ابعاد گوناگون اجتماعی و اعتقادی مورد بررسی قرار داد، امنیت مسافران در وسایل حمل و نقل عمومی از جمله مواردی است که در قالب امنیت فردی و اجتماعی و مسائل حقوق شهروندی تعریف می شود و چنانچه این موضوع به هر دلیل دچار خدشه و تزلزل شود ،مفهوم کلی امنیت دچار اختلال شده و در نهایت این شهروندان هستند که با نا امنی های روحی و روانی مواجه می شوند.

خانم ها به لحاظ شرایط فیزیکی و روحی خاص در وضعیت های  گوناگون آسیپ پذیرترند و تجربه نشان داده که در برخی از موارد اضطراب های موجود درسطح شهر باعث بر هم خوردن تعادل روحی و روانی و در نتیجه مشکلات فروانی برای بانوان در سطح شهرها به وی‍ژه شهرهای بزرگ می شود.

اما ازلحاظ اعتقادی با توجه به شرایط موجود و پایبندی به اصول و قواعد اسلامی و حاکم بودن جریان اخلاقی درکشور می توان تا حد زیادی اضطراب و نگرانی بانوان را در این موضوع مورد بررسی قرار داد ،چرا که مباحث اعتقادی و ارزش های حاکم درجامعه در روابط افراد و گروه های گوناگون تاثیرگذار است.

راه اندازی تاکسی های تلفنی ویژه بانوان و ایجاد شبکه های تاکسیرانی با تمامی مخالفان  و  موافقان سرسخت سرانجام در کشوراجرایی شد و این در حالی است که پس از گذشت چند سال از اجرای این طرح نه تنها شاهد استقبال چشمگیر بانوان از این تاکسی ها برای تردد درسطح شهر بلکه ها به عنوان یک منبع درآمد و کسب روزی حلال هستیم.

به اذعان بسیاری از بانوانی که از این تاکسی ها استفاده کرده اند، مهم‌ترین وی‍ژگی این وسیله نقلیه امنیت است و حضور زنان به‌عنوان رانندگان تاکسی علاوه بر امنیتی که به همراه می‌آورد ،موجب آرامش خاطر مسافران در طول مسیر می شود، به صورتی که براساس داده‌های یک تحقیق میدانی در ارتباط با تاکسی های بانوان بیش از نیمی (۵۲/۲درصد) از پاسخگویان در مورد میزان اطمینان‌بخش بودن سیستم امنیتی این تاکسی ها رضایت دارند و بیشتر بانوان مورد مطالعه نیز رعایت شئونات اخلاقی توسط رانندگان این تاکسی‌ها را به میزان خوب ارزیابی کرده‌اند.

به نظر می رسد با توجه به اینکه نیمی ازجمعیت جامعه را زنان و دختران تشکیل می دهند و مشارکت زنان در زمینه‌ اشتغال و فعالیت‌های اقتصادی روز به روز بیشتر می شود و متعاقب آن نیاز به رفاه اجتماعی در سطح فردی ،اجتماعی و گروهی روند رو به رشدی خواهد داشت، در حال حاضر امکانات رفاهی همچون تاکسی های مخصوص و یا پارک وی‍ژه بانوان متناسب با جمعیت این قشر از جامعه و پاسخگوی نیازهای آنها نیست ،گسترش و توسعه روز افزون امکاناتی نظیر تاکسی بانوان و یا پارک های اختصاصی می تواند در شرایط کنونی تا حد زیادی در ارتقاء امنیت وآرامش خاطر بانوان اثر گذار باشد.

فراموش نکنیم ،توجه به نیازهای اساسی بانوان زمینه مشارکت این قشر از جامعه را در بخش های گوناگون فراهم می کند و مشارکت بدون دغدغه زنان در بازار کار و در شهر ها همواره موجب افزایش سطح تولید ودرآمد سرانه کل جامعه می‌شود./ انتهای مطلب

منبع: وطن امروز

Share [2]