- خبرنگار اجتماعی - https://socialreporter.ir -

کودکان سومالی ۲۰ سال است مدرسه ندارند!

علی البرزی

سفیر کشور سومالی در گپ و گفتی کوتاه از آخرین وضعیت مردم آسیب‌دیده این کشور در اثر قحطی و کمک‌ کشورهای جهان به ویژه ایران به مردم سومالی درماه‌های گذشته سخن گفت.

گفت‌و‌گو با سفیرکشورسومالی ازتاریخچه شکل‌گیری این کشور آغازشد. حدود ۷۰۰ سال پیش تعدادی ازمردم شیراز به سومالی رفتند و ماندگار شدند. این ماندگاری و ازدواج شیرازی‌ها با سومالیایی ها، روایتی است از تعاملات تاریخی این دو کشور. به همین دلیل رابطه ایران و سومالی دارای قدمت تاریخی است.

سفیر [1]مناسبات دو کشوربه هزارسال پیش برمی گردد و بیش از ۶۰ سال است که در قلمرو یکدیگر سفارت دارند. مردم سومالی از شهر شیراز حافظه تاریخی خوبی دارند. این تاریخچه کوتاه ازشکل‌گیری کشور سومالی و نقش ایرانی‌ها بود که از زبان«خلیف کیدیه موسی» بیان شد.

اشتراکات زبانی دو کشور
سفیرسومالی درباره مناسبات و اشتراکات دو کشور گفت: دو کشور ایران و سومالی علاوه بر تاریخچه قدیمی در روابط، دارای اشتراکات زبانی هم هستند. استفاده از کلمات و واژه‌هایی همانند «میز، برف، انبه و موز» و مجموعه سواحل موگادیشو که به آن بنادرگفته می‌شود، تنها بخشی از این اشتراکات زبانی است.

۵میلیون نفر از مردم سومالی در عذاب قحطی
کیدیه موسی سفیر سیاه چرکه، درحال حاضر ازحدود ۱۰ میلیون جمعیت کشورسومالی حدود ۵۰ درصد این جمعیت در وضعیت بسیار بدی از نظر قحطی قراردارند. قحطی در این کشور دو دلیل اصلی دارد که در هر دو هم اقدامات بشری دخالت داشته است. به گفته وی، خشکسالی به عنوان دلیل اول و وضعیت امنیتی به عنوان دلیل دوم درشکل‌گیری این وضعیت در کشور سومالی مطرح است. در ۲۰ سال اخیر سومالی نه تنها دولت مرکزی و واحدی نداشته، بلکه این روزها ارتش منظم و منسجمی هم ندارد و به همین دلیل از نظر امنیتی در وضعیت مناسبی نیست. متأسفانه روزانه ۱۰۰ نفر در سومالی به‌دلیل گرسنگی جان خود را از دست می‌دهند.
کیدیه موسی افزود: خشکسالی شش سال گذشته در سومالی باعث شده که تقریباً حدود ۵ میلیون نفر ازمردم سومالی دچار فقر و گرسنگی شوند و در این مدت ، ضربات جبران‌ناپذیری به بخش‌های مختلف کشورسومالی وارد شده است.

گروه‌های شبه نظامی و دردسرهای مردم سومالی
اما در ادامه گفت‌وگو، سفیرسومالی به حضور شبه‌نظامیان دراین کشور به ویژه گروه «الشباب» (شاخه‌ای از گروه تروریستی القاعده) اشاره کرد. به گفته خلیف کیدیه موسی، درحال حاضر حضور گروهی ازشاخه‌های القاعده در سومالی شرایط بسیار بدی را از نظر امنیتی برای مردم به ویژه کودکان، زنان و دختران ایجاد کرده است، به گونه‌ای که برای تردد در شهر هم باید افراد مسلح مردم یا مسافران را محافظت کنند تا از اقدامات تروریستی این گروه مسلح در امان باشند. ناامنی در سومالی به اندازه‌ای است که شرکت هایی در شهرهای گوناگون این کشور ایجاد شده‌اند و با دریافت پول، از جان فرد متقاضی محافظت می‌کنند.
بنابر اظهارات وی، مافیای بین‌المللی بسیاری از اسلحه‌های موجود در کشور سومالی را وارد می‌کند و القاعده با این تسلیحات قاچاق به جان مردم مظلوم سومالی می‌افتد.

جوانان سومالی و قحطی فرهنگی
نکته قابل توجه در ماجرای کشور سومالی زمانی مشخص می‌شود که سفیر این کشور از قحطی فرهنگی در میان جوانان سومالی صحبت می‌کند. بنابر اظهارات خلیف کیدیه موسی، درحال حاضر نوجوانان و جوانان سومالی تحت‌تأثیر اشاعه فرهنگ غربی و نیز فرهنگ خشونت از سوی گروه القاعده و بسط و گسترش این فرهنگ در کشور خود هستند و به همین دلیل این روزها در سومالی نه تنها فرهنگ اصیل و واحدی وجود ندارد، بلکه فرهنگ غربی روز به روز بیشتر از گذشته جایگزین فرهنگ اصیل این کشور می‌شود. به تصریح وی، نوجوانان و جوانان این کشور از اسلام چیزی نمی‌دانند!

درحال حاضر دست‌هایی از خارج ازکشور سومالی به ویژه از امریکا و اروپا گروه القاعده را حمایت می‌کنند. متأسفانه در حال حاضر امریکا و برخی کشورهای اروپایی به دنبال تسخیر کشورهای مختلف و استفاده از منابع آنها هستند.

سومالی ۲۰ سال است مدرسه ندارد!
جالب اینجاست که مردم سومالی بیش از ۲۰ سال است که نه مدرسه‌ای دارند، نه دانشگاهی و نه تحصیلی! این بخشی از اظهارات خلیف کیدیه موسی است که درباره وضعیت تحصیل در سومالی بیان می‌کند.

ایران، ترکیه و مالزی پیشتازان نوعدوستی
زمانی که از سفیر سومالی درباره بیشترین کمک‌های صورت گرفته به مردم سومالی پرسیدیم، درپاسخ گفت: کشورهای ایران، ترکیه و مالزی تا به امروز بیشترین کمک‌ها را به کشور سومالی ارسال کرده‌اند و در این بین، ایران با ارسال چندین کشتی و هواپیمای حامل غذا و دارو پیشتاز بوده است.
این مقام سیاسی کشور سومالی در ادامه افزود: سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای بسیاری ازجمله قطر، کویت، امارات، بحرین و ترکیه دراین زمینه اقدام کرده‌اند، اما با این حال ایران همچنان درصدر قرار دارد و این قطعاً از دید مسئولان کشور سومالی پنهان نمی‌ماند.

آغوش سومالی برای سرمایه‌گذاران ایرانی باز است
بنابر اظهارات سفیرسومالی، اقتصاد سومالی شش بخش مهم برای سرمایه‌گذاری دارد و ایرانیان علاقه‌مند می‌توانند در زمینه‌های شیلات، نفت، دامداری، گردشگری، بازرگانی و دیگر زمینه‌ها سرمایه‌گذاری و خوش طعم‌ترین میوه را به ویژه محصول موز تولید کنند. وی افزود: پیشرفت ایران هم برای منطقه و هم برای کشورهای اسلامی مهم است و ما ‌نیز روابط با این کشور توسعه‌یافته را برای خود ارزشمند و مایه خوشحالی می‌دانیم و خوشبختانه ایران چشم انداز و آینده خوبی در جهان دارد.

وی ادامه داد : فرصت‌های خوبی برای مناسبات تجاری با ایران وجود دارد و اطلاعات کاملی را از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در سومالی در اختیار آنها قرار می‌دهیم. درحال حاضرسومالی از ایران کالاهایی مانند دارو، محصولات صنایع غذایی و پتروشیمی وارد می‌کند. سومالی کشوری با ظرفیت‌های بکر برای توسعه است و دروازه جدید ورود به آفریقا محسوب می‌شود و توانمندی بخش شیلات آن برای تامین بازار آفریقا کافی است.

حضورپزشکان ایرانی در سومالی ضروری است
سفیرسومالی همچنین درباره نقش پزشکان ایرانی در کمک رسانی به مردم سومالی گفت: با توجه به اینکه تا چند سال گذشته حکومت منسجمی در این کشور وجود نداشت، اقدام مناسبی دراین خصوص انجام نشد. البته تاسیس بیمارستان‌های خصوصی و معاینه رایگان بیماران طی دو روز درهفته ازجمله اقداماتی است که در زمینه بهداشت در سومالی انجام شده است، اما این کافی نیست و تا رسیدن به استانداردها، بسیار فاصله داریم. با توجه به آن چه گفته شد، تأکید بر حضور پزشکان ایرانی همواره بیان می‌شود و دلیل آن، پیشرفت‌های حاصل شده در عرصه پزشکی در ایران و دانش پزشکان این کشور است.

همچنین در حال حاضر به گفته سفیر سومالی مردم قحطی زده این کشور بیش از هر چیز به شیر خشک برای کودکان، دارو برای بیماران و لباس برای پوشیدن نیاز دارند.

وی با تأکید بر اینکه دارو و تجهیزات پزشکی و بیمارستانی، اولویت بعدی است که مردم سومالی بدان نیاز دارند، افزود: قطعاً از اعزام تیم‌های درمانی از جمهوری اسلامی ایران به سومالی حمایت خواهد شد.

منبع: روزنامه جوان

Share [2]