- خبرنگار اجتماعی - https://socialreporter.ir -

تکاندن ته جیب مردم در سرگردنه های سفر

علی البرزی

در روزهای گذشته با پایان یافتن ماه رمضان و در آستانه تعطیلات ۶ روزه پایتخت، در بسیاری از مبادی ورودی و خروجی کلانشهرهایی مانند تهران شاهد افزایش سفرهای برون شهری هموطنان به مقصد شهرستان های گوناگون هستیم.

این در حالی است که همزمان با افزایش تقاضای سفر و مراجعه مردم به پایانه های مسافربری بین شهری، فرودگاه ها و ایستگاه های راه آهن، موجی از گران فروشی در این اماکن به راه افتاده است و فروشندگان در ازای ارائه خدمات و فروش محصولات غذایی از مسافران و شهروندان، مبالغی بیشتر از حد مشخص و تعیین شده دریافت می کنند.

سرگردنه [1]انگار این ماجرای قدیمی گران فروشی در امکان بین راهی، ترمینال ها و فرودگاه های کشور تمامی ندارد و هر ازچند گاهی باید شاهد افزایش شکایات مردم و مسافران از این موضوع باشیم. در روزهای گذشته بازهم گران فروشی فروشندگان درپایانه های بین شهری، غذاخوری های بین راهی و فرودگاه های کشور باعث اعتراض و نارضایتی مردم شده است.

اینجا سر گردنه است

برای کسب اطلاع از صحت و سقم این موضوع به تعدادی از پایانه های بین شهری در جنوب و غرب تهران مراجعه کردیم. براساس اطلاعات به دست آمده در پایانه های مسافربری و فرودگاه های کشور مشاهده می شود که کالایی حتی چندین برابر قیمتی که در بازار دارد به مشتری ارائه می شود و البته مسافران یا خریداران نیز برحسب نیاز و با توجه به کمبود وقت، به ناچار اقدام به خرید آن می کنند!

علاوه بر این، نصب نشدن برچسب قیمت کالا دراین اماکن باعث نارضایتی شدید مسافران شده است، به صورتی که مسافر بدون اطلاع از قیمت کالا به خیال اینکه قیمت ها همانند قیمت بیرون و براساس قیمت درج شده روی کالاست، ابتدا از فروشنده قیمت را جویا نمی شود و پس از خرید و اعلام قیمت از طرف فروشنده، اعتراض و دعوای لفظی و حتی در مواردی درگیری های فیزیکی بین مسافر و فروشنده بر سر قیمت کالا بالا می گیرد.

نکته قابل توجه زمانی مشخص می شود که تماس مردم و شهروندان با سامانه ارتباطات و اعلام شکایت از گران فروشی ۱۲۴ هم راه به جایی نمی برد و اینگونه موارد به اداره نظارت بر پایانه ها ارجاع می شود.

کالاهایی با قیمت بالاتر، کیفیت پایین تر

اما فارغ از تمامی مسائل و درگیری هایی که در اثر گران فروشی به وجود می آید، آن روی ماجرا زمانی مشخص می شود که کالاهای عرضه شده در ترمینال ها، فرودگاه ها و اماکن بین شهری از نظر کیفیت بسیار پایین تر از کالاهایی است که در شهر عرضه می شود؛ یعنی کیفیت پایین تر در برابر قیمت بالاتر.

به راستی در این وضعیت چه کسی مسئول پاسخگویی به مردم و مسافران در پایانه های بین شهری، فرودگاه ها و اماکن بین راهی است؟

منبع: جوان

Share [2]