- خبرنگار اجتماعی - https://socialreporter.ir -

خالی کردن خانه مردم با یک نظرسنجی تلفنی!

دزدی [1]علی البرزی

اگر شما هم به راحتی به هرتلفنی پاسخ مثبت می‌دهید و یا به هرنظرسنجی تلفنی پاسخ می‌دهید، حتماً این گزارش را بخوانید. در ماه‌های گذشته شارلاتان‌ها برای خالی کردن خانه مردم به تاکتیک تازه‌ای متوسل شده‌اند و دریک پروسه هوشمندانه، لوازم زندگی مردم را به سرقت می‌برند.

این درحالی است که به باورکارشناسان، یکی از دلایل اصلی رشد این نوع ازسرقت‌ها، ساده‌انگاری و باورپذیری بسیاری از بانوان خانه‌داراست.

شواهد موجود و اظهارات کارشناسان نشان می دهد که این شگرد تازه برای سرقت لوازم خانه روز به روز درحال گسترش و آمار سرقت از خانه‌ها با این تاکتیک در حال افزایش است.

 *پرسش‌هایی که باید پاسخ دهید

قبل از اینکه به طرح موضوع و واکاوی این شگرد تازه بپردازیم، باید به چند پرسش مهم پاسخ داد. واکنش شما در زمان تماس شخصی ناشناس با تلفن منزلتان و اعلام درخواست نظرسنجی درباره روش‌های خانه‌داری چگونه است؟

شاید شما هم از آن دست افرادی باشید که با فراغ بال به استقبال از پرسش‌های شخص مورد نظر می‌روند و به عنوان یک بانوی خانه‌دار و کدبانوی نمونه به تک تک پرسش هایش پاسخ می‌دهند.

اما اگر از شما درباره وسایل منزل و نوع آنها سؤال کنند، چطور؟ آن وقت هم با فراغ بال هر چه در منزل دارید را به استحضار شخص مورد نظر می‌رسانید؟! البته شاید شما هوشمند‌تر از این باشید و از ارائه آمار به یک شخصی که هویتش مشخص نیست و تنها در پوشش یک موسسه نظرسنجی با خط ارتباطی خانه شما تماس گرفته، خودداری کنید. این روزها سارقان به صورت کاملاً حرفه‌ای فعالیت می‌کنند و قبل از مراجعه به منازل برای سرقت آمار کلیه لوازم یک خانه از تلویزیون گرفته تا یخچال را به دست می‌آورند.

*مرحله نخست: دزدی اطلاعات

سارق با همکاری همدستان خود که عموماً زنان هستند، در قالب یک موسسه نظرسنجی با شماره خانه‌ای که از پیش با ترفندهای مختلف به دست آورده‌اند، تماس می‌گیرند و با طرح پرسش‌هایی با مضمون روش‌های اداره خانه و تربیت فرزندان بحث خود را آغاز می‌کنند. این در حالی است که بسیاری از بانوان خانه‌دار از هویت این افراد اطلاع ندارند و تنها چرب‌زبانی سارق و همدستانش باعث می‌شود تا حس اعتماد و اطمینان بین باند سارقان و افراد خانه به وجود آید.

*مرحله نهایی: دزدی باید تکمیل شود

بعد از اینکه سارقان با استفاده از این شگرد توانستند اطلاعات خود را درباره لوازم موجود در منزل تکمیل کنند، با استفاده از شماره تماس و به دست آوردن نشانی مرحله دوم خود یعنی سرقت از خانه را آغاز می‌کنند و ساعت ها، روزها و حتی ماه‌ها برای سرقت از خانه ثبت شده کمین می‌کنند. متأسفانه دربسیاری از موارد، سارقان موفق می‌شوند و خانه مردم را با یک نظرسنجی ساده تلفنی خالی می‌کنند.

*شگرد تازه سارقان حرفه‌ای نیست، ما دقت نداریم!

اما درباره این نوع ازسرقت‌ها که به تازگی رواج پیدا کرده است، سرهنگ محمد رضا اعتمادی استاد دانشگاه و کارشناس انتظامی به «جوان» می‌گوید: برخلاف آنچه بسیاری از افراد تصور می‌کنند، این تاکتیک تازه نه تنها حرفه‌ای نیست، بلکه بسیارهم تازه‌کارانه است، اما در نقطه مقابل، دقت نداشتن بسیاری از افراد و درمواردی ساده‌انگاری باعث می‌شود که سارقان به اهداف خود برسند. به گفته این کارشناس انتظامی، طبق قانون هرگونه نظرسنجی تلفنی ممنوع و غیرقانونی است، چراکه هویت شخصی که نظرسنجی را انجام می‌دهد، نامشخص است.

بنابر اظهارات وی، چندی پیش در یکی از پرونده‌ها اداره آگاهی با این موضوع، مشخص شد که سارقان از این طریق توانسته‌اند در مدت زمان کوتاهی چنان سازو‌کاری را برای خود ایجاد کنند که جای هیچ شکی باقی نماند. سارقان این پرونده برای اینکه اعمال خلاف خود را در پوشش برنامه‌های نظرسنجی انجام دهند، به صورت تیمی اقدام به راه‌اندازی موسسه‌ای غیر‌قانونی برای فعالیت‌های نظرسنجی کرده بودند و حتی برای خود، کارت ویزیت هم منتشر کرده و برای اطمینان بیشتر کارت خود را در برخی مناطق پخش می‌کردند.

به تصریح اعتمادی، بعد از دستگیری این گروه، مشخص شد که در مدت دو ماه از ۲۱ خانه یک منطقه سرقت کرده و لوازمی مانند تلویزیون، یخچال و حتی طلا و جواهر را به سرقت برده‌اند.

*اسیر چرب زبانی‌ها نشوید!

«اسیر چرب زبانی‌های سارقان نشوید» این جمله‌ای است که محمد شهریاری، کارشناس اجتماعی، در پاسخ به پرسش «جوان» درباره دلایل رواج اینگونه سرقت‌ها به آن اشاره می‌کند. به گفته شهریاری، چرب زبانی سارقان در این نوع ازسرقت‌ها به حدی است که طرف مقابل از پشت تلفن مجاب می‌شود تا به پرسش‌های آنها پاسخ دهد. برای مثال به عنوان پرسش اول از بانوان خانه‌دار می‌پرسند: «شما که یک خانم خانه‌دار موفق هستید، به نظر شما بهترین و مؤثرترین لوازم منزل برای کارهای یک خانم خانه‌دار چیست؟!» و در ادامه پرسش‌های خود را به سمتی می‌برند که طرف مجبور شود لوازم خانه خود را با مشخصات کامل اعلام کند.

شهریاری در ادامه اظهارات خود از رسانه‌ها انتقاد می‌کند که چرا تا زمانی که یک موضوع به مرحله شدت خود نرسیده، اطلاع رسانی نمی‌کنند، اما زمانی که یک موضوع در جامعه رواج پیدا کرد و تبعات منفی آن مشخص شد، رسانه‌های وارد میدان می‌شوند. به هررو، پرونده سرقت از خانه‌های مردم با شگرد نظرسنجی تلفنی چندی است که در کشور باب شده است.

نکته مهم: مقصود نویسنده از نظر سنجی های تلفنی تنها نظر سنجی هایی است که به صورت غیر قانونی و برای سوء استفاده از مردم انجام می شود.

منبع: بازنشر از جوان

این مطلب سال ۹۰ در روزنامه جوان منتشر شده است.

Share [2]