- خبرنگار اجتماعی - https://socialreporter.ir -

آقازاده ها دست به کار شدند/ جو سازی برای خرید خدمت سربازی!

علی البرزی

این روزها  با توجه به شرایطی که کشور در آن قرار گرفته است، بحث خرید خدمت سربازی و اجرای دوباره آن نقل محافل و رسانه های گوناگون شده است. در محافلی که جوانان حضور دارند، مانند دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی بحث سربازی و باب شدن دوباره خرید خدمت نقل است و درباره آن صحبت می شود.

سردار کمالی جانشین اداره منابع انسانی ستاد‌کل نیروهای مسلح ضمن هشدار نسبت آغاز فشار تعدادی از سایت‌ها و رسانه‌ها برای تاثیرگذاری در روند عادی خدمت سربازی، از اتحاد برخی سرمایه‌داران، مدیران و آقازاده‌ها برای فشار مضاعف بر نیروهای مسلح برای اجرای دوباره طرح خرید خدمت سربازی در کشور در این شرایط خبرداد؛ در بین گروه فشار، تعدادی از تصمیم گیران و تصمیم سازان هم حضور دارند!

پول [1]کمالی، دراین باره می گوید: این روزها جریان رسانه‌ای در برخی از سایت‌ها و رسانه‌های کشور علیه خدمت سربازی به راه افتاده است که اهدافی چون تأثیرگذاری منفی در روند

این جریان اهدافی چون تأثیرگذاری منفی در روند عادی خدمت سربازی، فشار برای اجرای دوباره خرید خدمت سربازی و باب شدن سربازی حرفه‌ای «مزدوری» در کشور را دنبال می‌کند.

بنابر اظهارات جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح، بررسی‌ها نشان می‌دهد که موضوعی در پشت این قضیه نهفته است که با توسل به برخی سایت‌های خبری به دنبال جو‌سازی و فضا‌سازی علیه سربازی است.

*زیر‌آب‌زنی سربازی توسط گروه فشار

 افرادی که در پشت پرده این جریان قرار دارند، به دو گروه اصلی تقسیم می‌شوند؛ یک گروه افراد پولدار و سرمایه‌داری که می‌خواهند با توسل و استفاده از هر روشی فرزندانشان از خدمت معاف شوند و گروه دیگر آقازاده‌ها، فرزندان برخی از مسئولان و تعدادی از غایبان سربازی هستند که آنها هم با جوسازی علیه وضعیت فعلی سربازی، به دنبال رسیدن به اهداف خود و باب شدن دوباره خرید خدمت سربازی در جامعه هستند.

این دو گروه به جای اینکه به منافع ملی توجه داشته باشند، به منافع قشری و شخصی اهمیت می‌دهند و به دنبال ایجاد تفکری خلاف واقعیت خدمت سربازی در جامعه هستند.

*۵۵۰ هزار غایب داریم نه ۳ میلیون!

کمالی می افزاید: به تازگی در یکی از سایت‌های خبری پر‌مخاطب مطلبی منتشر شد که طبق ادعای این سایت در حال حاضر بیش از ۳ میلیون غایب سربازی در کشور وجود دارد، در حالی که این آمار به هیچ وجه صحت ندارد. در حقیقت تعداد اصلی غایبان خدمت سربازی در حال حاضر ۵۰۰ تا ۵۵۰ هزار سرباز در کشور است.

*دم فروش سربازی را به بودجه گره زدند

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح می گوید: اصل ماجرای باب شدن خرید خدمت سربازی برای مدت کوتاهی به این صورت است که در زمان دولت قبل،  ستاد کل برای مدت یک سال‌و‌نیم مجبور شد این قانون را که در مجلس تصویب شده بود و دولت هم به نوعی دم فروش سربازی را با بودجه گره زده بود به اجبار اجرا کند.

مجلس شورای اسلامی طرحی را تصویب کرد که براساس آن خرید خدمت سربازی در جامعه اجرا شود، بلافاصله ستاد کل نیروهای مسلح مخالفت خود ر ا با اجرای این طرح اعلام کرد، اما دولت وقت اعلام کرد هزینه‌ای که برای این طرح اتخاذ شده است، در قالب بودجه تعریف شده و نمی‌توانیم از آن صرف نظر کنیم، به همین دلیل ستاد کل برای مدت یک سال‌و‌نیم مجبور شد این قانون را که در مجلس تصویب شده بود و دولت هم به نوعی دم فروش سربازی را با بودجه گره زده بود به اجبار اجرا کند.

آقازاده [2]کمالی ادامه می دهد: زمانی که ما در ستاد کل نیروهای مسلح نسبت به اجرای این طرح اعتراض می‌کردیم، دوستان در دولت وقت بهانه می‌آوردند که در این شرایط بودجه نداریم و باید از این طریق جبران کنیم. متأسفانه برای مدتی این جریان تبعیض‌آمیز در کشور باب شد و بسیاری از افراد پولدار که بین آنها فرزندان برخی از مسئولان هم حضور داشتند، با این روش از خدمت معاف شدند.

*همیشه مخالف بودیم و هستیم

 بنابراظهارات این مقام مسئول در ستاد کل نیروهای مسلح، این ستاد همیشه مخالف خرید خدمت سربازی در جامعه بوده و خواهد بود و به هیچ وجه زیر بار اجرای دوباره آن نمی‌رود. به باور کمالی، درحال حاضر پشت پرده‌ای وجود دارد که می‌خواهد افکار عمومی و مشمولان سربازی را به سمت خرید خدمت سربازی سوق دهد.

*استفاده از شگرد «جازنی» برای معافیت

اما گفت‌وگو با سردار موسی کمالی به بحث شگردها و تاکتیک‌های کلاهبرداری از مشمولان به بهانه معافیت و جعل کارت‌های پایان خدمت هم کشیده شد. به گفته جانشین اداره منابع ستاد کل همیشه مخالف خرید خدمت سربازی در جامعه بوده و خواهد بود و به هیچ وجه زیر بار اجرای دوباره آن نمی‌رود.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح، بخشی از این شگردها استفاده از قانون است. در این شگرد به دلیل بی‌اطلاعی افراد از قوانین سربازی افراد سودجو از این موضوع به عنوان یک فرصت استفاده می‌کنند و در ازای دراختیار گذاشتن اطلاعات و روش‌های قانونی از مشمولان مبالغی را دریافت می‌کنند.

 وی می‌گوید: درحال حاضر بیشترین شگردی که برای فرار از خدمت سربازی در جامعه استفاده می‌شود، مربوط به معافیت‌های پزشکی است که افراد برای گرفتن کارت معافیت پزشکی به راه‌های گوناگونی متوسل می‌شوند.

 یکی از این راه‌ها تزریق آمپول‌های ویژه است. برای اینکه در زمان معاینات پزشکی فرد مورد نظر بیمار نشان داده شود این آمپول‌ها به فرد مورد نظر تزریق می‌شود یا از هماهنگی با برخی کارمندان متخلف بیمارستان‌ها برای جا به جایی نمونه آزمایش استفاده می‌کنند که در اصطلاح به این شگرد «جا زنی» گفته می‌شود.

 کمالی به مثال واقعی دراین مورد اشاره می‌کند: چند ماه پیش زمانی که یکی از تیم‌های ملی برای مسابقات عازم خارج از کشور بود، متوجه شدیم که چند نفر از بازیکنانشان بیماری نخاعی دارند.

 جالب اینجاست که افرادی که در یک تیم ورزشی حضور دارند، در کارت معافیت پزشکی آنها بیماری نخاعی ذکر شده بود. پس از بررسی‌های انجام شده متوجه شدیم که کارت‌های معافیت این ورزشکاران جعلی و ساختگی است.

منبع: باز نشر از جوان

این مطلب سال ۹۰ در روزنامه جوان منتشر شده است.

Share [3]