- خبرنگار اجتماعی - https://socialreporter.ir -

حجاب درونی و بد حجابی بیرونی!

علی البرزی /

کمتر از یک ماه پیش بود که تعدادی از نمایندگان زن مجلس شورای اسلامی با انتقاد از وضعیت حجاب بازیگران زن در سریال‌ها و برنامه‌های رسانه ملی، خواستار رسیدگی فوری به این موضوع شدند. این در حالی است که بلافاصله پس از انتقاد نمایندگان، شورای نظارت بر عملکرد صدا و سیما هم به برخی رفتار‌های مجریان زن در رسانه ملی و نوع پوشش آنها قبل و بعد از برنامه در نامه‌ای به رئیس سازمان صدا و سیما نارضایتی خود را اعلام کرد.

در واکنش به این موضوع پروین سلیحی، رئیس مرکز امور زنان و خانواده صدا و سیما هیچ کدام از این انتقادها را نمی‌پذیرد و از بهبود وضعیت رفتار و حجاب بازیگران و مجریان زن در رسانه ملی سخن می‌گوید. جالب اینجاست که این روزها حجاب تعدادی از مجریان زن  در بیرون و درون سازمان صدا و سیما با هم متفاوت است!

متن زیر گپ و گفت کوتاهی با رئیس مرکز امور زنان و خانواده صدا و سیما است که در این گفت و  گو به بخشی از انتقادات وارده به حجاب مجریان در رسانه ملی پرداخته شده است.

*******************************************

*خانم سلیحی! مدتی پیش تعدادی از نمایندگان زن مجلس شورای اسلامی نسبت به وضعیت حجاب و رفتار بازیگران برخی سریال‌ها و تولیدات رسانه ملی انتقاد داشتند، آیا این انتقادها را قبول دارید؟

نظر و انتقاد نمایندگان مجلس برای مدیران رسانه ملی محترم و ارزشمند است، اما بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که نه تنها این انتقادات به برخی سریال‌ها وارد نیست، بلکه روز به روز وضعیت حجاب و رفتار بازیگران رسانه ملی بهتر می‌شود.

 *حرف‌های خلاف عفت در سریال‌های طنز را چگونه توجیه می‌کنید؟!

البته شاید این موضوع در برخی سریال‌های طنز آن هم در برخی سکانس‌ها به نوعی رفتارها به سمت خارج از عرف و هنجارها گرایش پیدا کند، اما در مجموع نمی‌توان این موضوع را به کل برنامه‌های رسانه ملی ارتباط دارد.

 *اما به غیر از این انتقادات، مدتی پیش از سوی مرکز نظارت بر صدا و سیما هم نسبت به برخی رفتارهای مجریان زن در رسانه ملی و نوع پوشش آنها بعد از برنامه انتقاد شده بود، آیا شما این انتقادات را هم قبول ندارید؟

ما در رسانه ملی در مرکز پژوهش‌ها و تحقیقات هر ماه به صورت دقیق تمامی این موارد را رصد می‌کنیم. در ماه‌های گذشته ایراداتی وارد شده که با تذکر این ایرادات هم برطرف شده است. به نظر ما در حال حاضر در رسانه ملی به سمتی می‌رویم که انتقادات و اشکالات وارده به حداقل خواهد رسید. در برنامه‌های صدا و سیما اصول مشخصی به لحاظ ظاهری و رفتاری تعیین شده است که باید توسط کارکنان و به ویژه مجریان و گویندگان خبر رعایت شود.

*پس چرا تعدادی از مجریان زن در مقابل دوربین چادر سر می‌کنند، اما در بیرون از سازمان بدون چادر ظاهر می‌شوند. آیا در مقابل دوربین اجباری برای آنها وجود دارد؟

نه اینطوری نیست؛ هیچ اجباری از نظر نوع پوشش وجود ندارد. البته پوشش باید کامل و با توجه به ضوابط رسانه ملی باشد. در حال حاضر تنها تعداد کمی از مجریان هستند که در بیرون از برنامه‌ها، از چادر استفاده نمی‌کنند. این تفاوت آشکار میان نقش برخی بازیگران و مجریان زن صدا و سیما با شخصیت اصلی آنها باید بیشتر مورد بحث و بررسی قرار گیرد تا دیگر شاهد تناقض میان نقش‌ها و شخصیت‌های بازیگران و مجریان زن صدا و سیما نباشیم.

 *اگر کسی این ضوابط رسانه ملی را رعایت نکرد چه می‌شود؟

مسئولان صدا و سیما نیز بر رعایت این اصول نظارت‌های لازم را دارند و اگر رفتارهای خلاف اصول مشاهده شود، به طور طبیعی با آن برخورد می‌کنند و تمام کارکنان صدا و سیما به خصوص مجریان و گویندگان خبر موظفند بر اساس چارچوب‌های مشخص شده رفتار کنند.

منبع: بازنشر از جوان

این مطلب سال ۹۰ در روزنامه جوان منتشر شده است.

 

Share [1]