- خبرنگار اجتماعی - https://socialreporter.ir -

نظام آموزشی عاشق بی‌ثبات می‌سازد نه مرد و زن زندگی

علی البرزی

به اعتقاد معاون سابق رئیس جمهور در امور جوانان، این روزها مباحث تربیتی چه در شناخت‌ها و چه در رویکرد‌ها دچار نواقصی است و آموزش و پرورش آن طورکه باید به وظایف خود عمل نمی‌کند. آموزش و پرورش، عاشقان بی‌ثبات می‌سازد نه مردان و زنان زندگی. حجت‌الاسلام حاج علی اکبری درباره وضعیت افزایش طلاق در کشور معتقد است که آمار طلاق در کشور هشدار است نه بحران.

حجت‌الاسلام محمد جواد حاج علی اکبری، رئیس سابق سازمان ملی جوانان در ابتدای این گفت و گو ضمن انتقاد از تصمیم دولت و برخی نمایندگان مجلس برای ادغام سازمان ملی جوانان و سازمان تربیت‌بدنی و تشکیل وزارتخانه جدید، این تصمیم نمایندگان را یک اشتباه تاریخی و خطای استراتژیک مجلس در آن زمان دانست.

سازمان ملی جوانان [1]به گفته حاج علی اکبری، درچند سال گذشته بارها مباحثی پیرامون ادغام این دوسازمان مطرح شده بود، اما هربار به دلایل گوناگون منتفی شد، اما این بارسیاست‌های موجود و جوحاکم برمجلس باعث شد تا تصمیمات اتخاذ شده درباره سازمان ملی جوانان تحت تأثیر قرار بگیرد و درنتیجه نمایندگان مجلس به طرح ادغام رأی مثبت دهند.

*جوانان در وزارت ورزش و جوانان حذف شدند!

حاج علی اکبری افزود: تلاش‌هایی که در سازمان ملی جوانان و شورای عالی جوانان صورت گرفته با اجرای این طرح به هدر رفت و درحقیقت مسائل پیرامون جوانان دراین وزارتخانه نه تنها هضم بلکه حذف شد.

 *ادغام دوسازمان یک طرح سوسیالیستی بود

اما صحبت با نماینده ولی فقیه در اتحادیه انجمن‌های اسلامی به جایی رسید که حاج علی اکبری طرح ادغام سازمان ملی جوانان و تربیت بدنی را یک طرح سوسیالیستی ومربوط به کشورهای سوسیالیستی دانست و گفت که درحال حاضر در کشور‌های پیشرفته وتوسعه یافته وزارتخانه‌ای به نام «ورزش و جوانان» وجود ندارد.

*پیشنهادات حاج آقای همیشه خندان

بحث و گفت و‌گو با حاج علی اکبری معروف به حاج آقای همیشه خندان با ارائه پیشنهاداتی از سوی وی وارد مرحله تازه‌ای شد. حاج علی اکبری دوپیشنهاد را برای کارایی بهتر وزارت ورزش و جوانان ارائه کرد.

به باور وی، در وهله اول سازمان ملی جوانان باید ضمن حفظ هویت به عنوان زیرمجموعه وزارتخانه حفظ شود، به این معنی که سازمانی به نام جوانان وجود داشته باشد، اما با ریاست قائم مقام وزیر اداره شود.

به گفته حاج علی اکبری، درمرحله دوم باید دبیرخانه شواری عالی جوانان و شواری عالی به دبیرخانه شواری عالی انقلاب فرهنگی منتقل شود و درآنجا به صورت ثابت وجود داشته باشد و مجموعه مطالعاتی سازمان ملی جوانان به عنوان یک دبیرخانه به شواری عالی انقلاب فرهنگی منتقل شود.

 *آمار طلاق در کشور هشدار است نه بحران

حجت اسلام محمد جواد حاج علی اکبری درادامه صحبت‌های خود وارد بحث ازدواج و مشکلات افزایش طلاق شد. به گفته وی طبق مطالعات سال‌های گذشته سازمان ملی جوانان درحال حاضر از نظر جمعیت شناختی در اوج تقاضا هستیم و درحقیقت قله سنی کشوردر ۲۵ سال قرار گرفته که این موضوع نه تنها صحبت‌های مختلفی درخود دارد بلکه باید توجه همگان به این موضوع و پیک جمعیتی جوان درکشورجلب شود. به باور وی شرایط امروزی جامعه ایران به صورتی است که هرم جمعیتی در وضعیتی قرارگرفته که جوانان بدنه فعال جامعه را تشکیل داده‌اند.

بنابر اظهارات نماینده ولی فقیه با توجه به این شرایط باید درتمام برنامه ریزی‌های کشور وضعیت جوانان و تقاضای این قشرکه عمدتاً تشکیل خانواده است، پاسخی هوشمندانه داده شود، درغیر این صورت با یک تأخیر جدی برای تشکیل خانواده مواجه خواهیم بود و درمرحله بعدی یک جمعیت قابل ملاحظه ازجوانان مجرد پسر و دختر روی دستمان می‌ماند که عواقب این مجرد بودن مستقیماً حوزه هنجارهای اجتماعی را هدف می‌گیرد. وی با اشاره به ثبت ۱۰ هزار طلاق در هر ماه در سال ۸۹ تأکید کرد که آمار بالای طلاق بحران نیست، بلکه در وضعیت هشدار است و باید به دقت این وضعیت رصد و برای ارائه راهکار‌های مناسب برنامه‌ریزی شود.

*کشور نهضت تشکیل خانواده می‌خواهد نه برنامه‌های کلیشه‌ای!

به باور حجت‌الاسلام حاج علی اکبری درحال حاضر در کشور نیازمند نهضت ملی تشکیل خانواده هستیم که این نهضت باید مبتنی بریک نقشه حساب شده و همه‌جانبه باشد و سه عنصر ازدواج آسان، ساده و آگاهانه در شکل‌گیری این نهضت مورد توجه قرارگیرد. وی معتقد است که چنانچه برنامه‌های کلیشه‌ای و تا حد زیادی شعارگونه در حوزه ازدواج انجام شود، با آمار رو به رشد طلاق‌های زودهنگام مواجه خواهیم شد.

 *آموزش و پرورش مرد و زن برای زندگی تربیت نمی‌کند

حاج علی اکبری دربین اظهارات خود اشاره‌ای هم به نقش آموزش و پرورش در بحث ازدواج می‌کند و با بیان اینکه در شرایط کنونی آموزش و پرورش مرد و زن برای زندگی تربیت نمی‌کند، افزود: مباحث تربیتی چه در شناخت‌ها و چه در رویکرد‌ها دچار نواقصی است و آموزش و پرورش آن طورکه باید به وظایف خود عمل نمی‌کند. آموزش و پرورش، عاشقان بی‌ثبات می‌سازد نه مردان و زنان زندگی.

به گفته رئیس سابق سازمان ملی جوانان، مدارس ما مدرسه زندگی نیست و برهمین اساس دانشگاه‌های ما هم دانشگاه زندگی و محلی برای آموزش مفاهیم زندگی نیست و متعاقب آن افرادی که از این نوع مراکز بیرون می‌آیند و وارد جامعه می‌شوند تصورشان از زندگی یک فضای تخیلی و آرمانی است که در ذهن خود برای جامعه ساخته‌اند./ انتهای مطلب

منبع : جوان

Share [2]