- خبرنگار اجتماعی - https://socialreporter.ir -

تعطیلات نوروزی ادارات ۲۱ روزمانده به عید!

علی البرزی

با نزدیک شدن به روزهای پایانی و روزهای پر تب و تاب سال  تعدادی ازسازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی به بهانه‌های گوناگون از ارائه خدمات به ارباب رجوع خودداری و بسیاری از امور و فعالیت‌ها را به سال آینده موکول می‌کنند!

این در حالی است که به تازگی تعدادی از مؤسسات مالی و اعتباری هم از ارائه وام به متقاضیان به بهانه پایان سال خودداری می‌کنند، البته پس از تعطیلات نوروزی هم ادارات و دستگاه‌ها به این بهانه که تعطیلات نوروزی روال امور را از مدار خارج کرده، مراجعان را تا اواخر فروردین و حتی اواسط اردیبهشت ماه سال جدید بی‌پاسخ و سرگردان می‌گذارند!

کارمند [1]این روزها زمانی که به هراداره، سازمان دولتی یا خصوصی مراجعه می‌کنیم، تب و تاب نزدیک شدن به روزهای آخر سال درمیان صحبت‌ها و دیالوگ‌های کارمندان به خوبی نمایان است و همه برای تعطیلات نوروز  برنامه‌ریزی می‌کنند.

تجربه سال‌های گذشته درچنین روزهایی نشان می‌دهد که سرگرم شدن کارمندان یک اداره به اینگونه مسائل، مشکلاتی را در خدمات‌رسانی یک سازمان و تکریم ارباب رجوع به وجود می‌آورد، نارضایتی ارباب رجوع، به هم ریختگی و نابسامانی برنامه‌های سازمان‌های خدماتی، طولانی شدن روند پاسخگویی به مشتریان ازجمله موارد بی‌توجهی به فرهنگ کار، مسئولیت پذیری و مشتری مداری در روزهای آخرسال است که تبعات این موضوع تنها متوجه ارباب رجوع می‌شود.

شاید شما هم در روزهای گذشته با مراجعه به یک اداره یا سازمان با جملاتی نظیر«سال مالی تمام شده، درگیر پرونده‌های آخرسال هستیم، بعد ازسال مراجعه کنید یا پرونده شما بعد ازسال بررسی می‌شود» مواجه شده‌اید. عکس‌العمل شما درمواقع شنیدن اینگونه ازجملات ازسوی کارمندان ادارات چیست؟ ممکن است به راحتی از پیگیری کار اداری خود منصرف شوید یا با سماجت و قاطعیت به پیگیری کارخود بپردازید.

*مدیران تنبل، کارمندان زرنگ و ارباب رجوعی که پیگیری نمی‌کند

اما درباره مشکلات و مسائل روزهای آخر سال و روابط بین کارمندان و ارباب رجوع، دکترعلیرضا عبدی جامعه شناس و استاد دانشگاه با بیان اینکه پیگیری نکردن ارباب رجوع دراین روزها یک وجه این موضوع است می‌گوید:

درچنین روزهایی ازسال با توجه به اینکه همه افراد به نوعی درگیر مشکلات آخرسال هستند، برای پیگیری پرونده خود در یک اداره یا سازمان رغبت کمتری دارند و این در حالی است که سماجت نکردن و قاطعیت نداشتن ارباب رجوع باعث فرار برخی کارمندان از زیربازمسئولیت می‌شود.

به باوراین جامعه‌شناس نبود نظارت دقیق و مستمربر نحوه فعالیت کارمندان درروزهای آخرسال، یکی ازعوامل ایجاد مشکلات اداری و به سرانجام نرسیدن کارارباب رجوع است.

به گفته عبدی، تحقیقات میدانی مرکز تحقیقات دانشگاه تهران نشان داده است که هرساله در اسفندماه در بیشترادارات، کار و مسئولیت پذیری ازسوی کارمندان جدی گرفته نمی‌شود و معمولاً از باب رفع تکلیف به انجام امورمحوله پرداخته می‌شود تا ساعت کار به پایان برسد!

*نماینده سابق مجلس: با بحران کم‌کاری در کشور مواجه هستیم

اما داریوش قنبری عضو سابق کمیسیون اجتماعی مجلس درباره حال و هوای این روزهای ادارات توجه همگان را به وقوع بحران کم کاری در کشور و اوج گرفتن این بحران در روزهای آخرسال جلب می‌کند.

قنبری می‌گوید: هر ساله در چنین روزهایی به بهانه روزهای آخرسال بسیاری از کارها و فعالیت‌ها درسازمان‌های دولتی، خصوصی وحتی بنگاه‌های اقتصادی متوقف می‌شود واین درحالی است که تعطیلات طولانی مدت نوروزواتصال آن به کم کاری‌های نیمه دوم فروردین به طورمیانگین نزدیک به سه ماه کارو فعالیت و رسیدگی به وضعیت ارباب رجوع درادارات تعطیل می‌شود.

البته قنبری به نکته دیگری هم درباره پایین بودن میزان کارمفید درکشور اشاره می‌کند: نبود نظارت کافی در این روزها و جدی نگرفتن نظارت درماه آخر سال از جمله دلایل پایین بودن میزان کار و فعالیت درماه آ خرسال است.

به هر رو، امسال هم همچون سال‌های گذشته، تعطیلات نوروزی برای بسیاری از ادارات و سازمان‌ها ۲۲ روز مانده به پایان سال آغاز شده است!

*نکته مهم: مقصود نویسنده از اشاره به ادارات وکارمندان تنها برخی از ادارات و کارمندانی است که کار خود را به درستی انجام نمی دهند. در این بین کارمندان صدیق و پرتلاشی هم وجود دارند که روزهای آخر سال پرکار تر از همیشه کار خود را انجام می  دهند.

منبع : جوان

Share [2]