- خبرنگار اجتماعی - https://socialreporter.ir -

سرویس‌های بهداشتی شهرها پاتوق معتادان!

علی البرزی

این روزها کافی است در زمان عبور ازخیابان‌ها و میادین اصلی سطح شهر به سرویس‌های بهداشتی و یا به قول فرهنگستان زبان و ادب و فارسی «آبریزگاه‌های عمومی» سطح شهر توجه داشته باشید. تمامی این سرویس‌ها دو وضعیت دارند؛ یا خراب و از سرویس خارج هستند و یا یک قفل بزرگ بر در آنها خودنمایی می‌کند. بسیاری از سرویس‌های بهداشتی سطح شهر به‌ویژه در کلانشهرها به علت ورود افراد ولگرد و معتاد و استعمال مواد مخدر بسته و یا از رده خارج است.

سرویس بهداشتی [1]

سرویس بهداشتی

این درحالی است که تعدادی از شهروندان به علت نوع کسب و کار دائماً در سطح شهر در حال تردد هستند و به‌طور طبیعی نیاز آنها به سرویس‌های بهداشتی بیشتر از شهروندان دیگراست. با این وجود در حال حاضر بسیاری از سرویس‌های بهداشتی سطح شهر توسط شهرداری‌های مناطق بسته و یا از سرویس خارج است. بهانه مدیران شهری هم برای بستن این سرویس‌های بهداشتی ورود افراد ولگرد و معتاد و استعمال مواد در این اماکن است.

جالب اینجاست که تعداد انگشت شمارسرویس‌های بهداشتی قابل استفاده در کلانشهرها به‌ویژه در حوالی ترمینال و فرودگاه‌ها هم همگی چند ویژگی دارند: دارای حداقل امکانات بهداشتی هستند، بوی ناخوشایند آنها را نمی‌توان تاب آورد و با بیشترین بی‌توجهی نگهداری می‌شوند!

برای مثال در کلانشهری همانند تهران که روزانه چند میلیون نفر از مبادی ورودی و خروجی این کلانشهر وارد و خارج می‌شوند و میلیون‌ها نفر در آن زندگی می‌کنند، اغلب سرویس‌های بهداشتی سطح شهر در میادین و پارک‌ها دارای وضعیت نامناسب از نظر بهداشت و یا غیرفعال هستند. این در حالی است که به علت بسته بودن این اماکن، مساجد و حسینیه‌ها در ساعات نماز با ازدحام جمعیت در سرویس‌های بهداشتی خود مواجه می‌شوند.

*«هجونوشته‌ها» بر در و دیوار سرویس‌های بهداشتی!

نوشتن بر در و دیوار سرویس‌های بهداشتی یکی دیگر از آسیب‌های این اماکن عمومی در ایران است. کمتر اتفاق می‌افتد که بر در و دیوار یک سرویس بهداشتی چیزی نوشته نشده باشد. هر چند که این نوشته‌های غیراخلاقی هر از چندگاهی از سوی مأموران شهرداری با رنگ‌آمیزی در‌ها و دیوارها پاک و از دید شهروندان پنهان می‌شود، اما این مخفی شدن جملات رکیک تنها به دو یا چند روز می‌انجامد و دوباره روز از نو و نوشته‌ها بر در و دیوار سرویس‌های بهداشتی هم از نو!

*از ترس معتادان تعطیل می‌کنیم!

وضعیت موجود در سطح شهر تهران و برخی کلانشهرهای دیگر حاکی از این است که نه تنها سرویس‌های بهداشتی درمیادین اصلی غیر‌قابل استفاده هستند، بلکه سرویس‌های پارک‌ها هم توسط مأموران مستقر در پارک به دلیل ورود افراد معتاد بسته می‌شود و تنها در ساعاتی از روز باز است.

محمد احمدی یکی از نگهبانان پارک لاله  درباره بسته بودن سرویس‌های بهداشتی پارک می‌گوید: اگر این سرویس بهداشتی باز باشد باید دائماً تمام سرویس‌ها را بازرسی کنیم تا معتاد و ولگردی وارد نشود و یا در این مکان مشغول استعمال مواد نباشد.

به گفته احمدی، تمامی نگهبانان پارک برای جلوگیری از ورود افراد معتاد تنها برخی ساعات به‌ویژه ساعات بعد از ظهر که پارک شلوغ‌تر است، درب سرویس هار ا باز می‌کنند. درغیر این ساعات درها را مجبوریم ببندیم. بنابر اظهارت این نگهبان پارک، زمانی که در سرویس‌های بهداشتی بازباشد و نگهبان از سرویس مراقبت نکند بعد ازچند ساعات این اماکن به اتاق جلسات افراد معتاد و ولگرد تبدیل می‌شود. این یک مشکل پیش پا افتاده نیست!

شاید بررسی این مسئله به باور بسیاری ازافراد خیلی ساده و پیش پا افتاده باشد، اما اگرخودتان را جای راننده تاکسی و یا زحمتکشان نیروی انتظامی و افرادی که دائماً درحال تردد در شهر هستند، تصورکنید، موضوع آن‌چنان ساده و پیش پا افتاده نخواهد بود. از سوی دیگر اگر یک مسافر و یا گردشگر خارجی در هیاهوی خیابان‌های شلوغ شهر نیاز به استفاده از این سرویس‌ها داشته باشد و سطح این مسئله هم به میزان اورژانسی برسد، بسیار بعید است با وجود این شرایط بتواند روسفید بیرون بیاید!

اما چرا باید وضعیت سرویس‌های بهداشتی سطح شهر اینگونه باشد؟ آیا برنامه ترمیم و بازسازی سرویس‌های بهداشتی عمومی در برنامه‌های اولویت‌دار مدیران شهری نیست؟! هرچند به تازگی احداث سرویس‌های بهداشتی هوشمند در دستور کار برخی مناطق شهرداری قرار گرفته، اما تعداد این سرویس‌ها که مختص به برخی مناطق خاص به‌ویژه مناطق شمالی است، آنقدر انگشت شمار است که پاسخگوی نیاز کلانشهری همانند تهران نیست.

تأکید اسلام به رعایت بهداشت عمومی علاوه بر این تأکید اسلام به پاکیزگی از یک سو و داشتن فرهنگی که از زیبایی، زدودن آلودگی‌ها و زلال شدن استقبال می‌کند از طرف دیگر خود گواهی بر ضرروت توجه به این مسئله و اهمیت رسیدگی به سرویس‌های بهداشتی درسطح شهراست.

باید توجه داشت که مسئله سرویس‌های بهداشتی تنها به مدیران شهری مرتبط نمی‌شود، مدیران باید امکانات و تسهیلات لازم را با احداث سرویس‌های بهداشتی مختلف با استفاده از آخرین تکنولوژی‌های ساخت فراهم کنند و شهروندان دراستفاده صحیح و نگهداری مناسب از این امکانات کوشا باشند. به هر روی تجربه ساخت سرویس‌های بهداشتی هوشمند در برخی مناطق شهری به‌ویژه در کلانشهرها نشان داد که استفاده از این سرویس‌ها به دلیل نظارت دقیق‌تر باعث کاهش آمار معتادان، افزایش بهداشت عمومی و استقبال شهروندان می‌شود./ انتهای مطلب

منبع:جوان

Share [2]