- خبرنگار اجتماعی - https://socialreporter.ir -

پاکسازی مناطق آلوده به مین شدت می گیرد

گفت و گو: علی البرزی

اشاره:
همه چیز از دو هفته قبل از۲۹ فروردین روز ارتش آغاز شد، درخواست دیدار ما با امیر پوردستان، فرمانده نیروی زمینی به اداره خبر و اطلاع‌رسانی این نیرواعلام می‌شود. چند بار زمان ملاقات ما با وی نهایی می شود، اما هر بار به دلیل مشغله کاری فرمانده نیروی زمینی، این زمان تغییر می‌کند.
اما درنهایت درعصر یک روزبهاری به دیدارفرمانده خوزستانی وکهنه کارنیروی زمینی ارتش می‌رویم. برای استفاده بیشتر از صحبت‌های فرمانده نیروی زمینی نیم ساعت زودتر به دفترفرماندهی می‌رویم، اما به هیج وجه اجازه وارد شدن به ما نمی‌دهند و سرهنگ رحمانی مسؤول دفترفرماندهی اعلام می‌کند که فقط رأس ساعت ۳ می‌توانید به دیدار امیر بروید. عقربه بزرگ ساعت بر روی عدد ۳ می‌ایستد و بلافاصله از طرف مسؤول دفتراعلام می‌شود که «شما» ازاین ساعت به مدت یک ساعت با امیر پوردستان دیدار خواهید داشت. در این جاست که نظم و انضباط ارتش ایران برایم بهتراز گذشته نمایان می‌شود.
یک ساعت با امیر احمدرضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش همکلام می‌شویم تا از گذشته، حال و آینده نیروی زمینی ارتش‌، این نیروی استراتژیک و حساس بگوییم و آنها را به رشته تحریردرآوریم.

*******************************************************
*امیر پوردستان ! یکی از موضوعات اصلی درنیروی زمینی ارتقای توان رزمی با توجه به پیشرفت و تحولات ارتش‌های جهان است. برای تطبیق آموزش‌های یگان‌های نیروی زمینی با شرایط آموزش در ارتش‌های جهان چه تدابیری ‌اندیشیده‌اید؟
توان رزمی دارای سه مولفه اصلی آموزش، تجهیزات و نیروی انسانی است که در این بین آموزش نقش کلیدی دارد، چرا که آموزش به عنوان حلقه واسط بین تجهیزات و نیروی انسانی و پیوند دهنده رابطه این دو در یک یگان نظامی به حساب می‌آید.
به همین دلیل در نیروی زمینی برای مباحث آموزش چه دربخش آموزش‌های عمومی و همگانی و چه در بخش آموزش‌های تخصصی سرمایه‌گذاری‌های زیادی انجام می‌شود و به عنوان یک مولفه اصلی همواره مورد توجه قرارگرفته است.

گفت و گو با امیر پوردستان [1]

گفت و گو با امیر پوردستان

در نیروی زمینی بعد ازجنگ تحمیلی و گذر از یک فضای جنگ کلاسیک، تجربه‌های ۸ سال دفاع مقدس در کتاب‌های آموزشی و مقالات مختلف به چاپ رسید و روی تاکتیک‌ها و تکنیک‌ها مطالعات مختلفی انجام شد. اما بعد ازحادثه ۱۱ سپتامبر یک فضای جدیدی درجهان حاکم شد وکلمات جدید وارد ادبیات نظامی شد. با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری، جنگ اول و دوم خلیج فارس و جنگ افغانستان را چندین هزار ساعت مورد مطالعه کارشناسی قراردادیم و مطابق این کارکارشناسی، دکترین دفاعی تعریف و مطابق آن تاکتیک‌های نظامی مورد نیازطراحی شد.
درمرحله بعد متناسب با تاکتیک‌های نظامی طراحی شده سلاح‌های مورد نیازطراحی شد که تعدادی ازسلاح‌ها را خودمان ساختیم و ساخت تعدادی را هم مطابق با نیازمندی‌ها به وزارت دفاع واگذار کردیم.
در این مرحله نیازبود که بحث‌ها تخصصی‌تر شده و فضای دیگری بر آموزش‌ها حاکم شود، چرا که درفضای ناهمتراز، نیروهای غیرحرفه‌ای نمی‌توانند کارایی لازم را داشته باشند. درچنین فضایی نیرویی می‌تواند بیشترین کارایی را داشته باشد که از دانش بالاتری برخوردارباشد.

*با توجه به اینکه یگان‌های مختلف نیروی زمینی سرباز محورهستند، چه تدابیری برای آموزش این افراد در این فضای جدید‌ اندیشیده شده است؟
به علت اینکه سربازان از نظر دانش در سطوح مختلفی قرارداشتند، آموزش‌های عملی سربازان دردستور کار قرارگرفت.
سربازانی که نمی‌توانستند در مراکز فنی و حرفه‌ای آموزش‌های تخصصی داشته باشند، از نظرعملی و تجربی آموزش‌های مختلف دیدند و سربازانی که از سطح تحصیلات بالاتری برخورداربودند، آموزش‌های تخصصی همچون اپراتوری دستگاه‌ها و جنگ افزارهای مورد نیاز، ‌همراه با افزایش قابلیت افسران و درجه داران برای ورود به عرصه جنگ‌های ناهمتراز با توسل به آموزش بالاتر برای آنها در نظر گرفته شد، تا بتوانیم پاسخگوی نیازهای اساسی نیروی زمینی باشیم.

*بخش زیادی ازجوانان دوران سربازی خود را درپادگان‌های نیروی زمینی سپری می‌کنند، در چند سال گذشته برای خوشایند سازی سربازی در پادگان‌ها و نشاط جوانان دراین دوران چه اقداماتی در نیروی زمینی انجام شده است؟
با توجه به سیاست‌های تدوین شده و ابلاغی سعی شده است که فضایی همراه با شادی و نشاط برای سربازان در پادگان‌ها فراهم شود و سربازی که وارد محیط پادگان می‌شود، با سربازی که بعد از۲۰ماه از پادگان خارج می‌شود، تفاوت عمده‌ای داشته باشد.
اصول کلی که دراین کار دنبال می‌کنیم، تلاش در راه استفاده از استعداد‌های سربازان و شکوفایی این استعدادها دردوران سربازی است.
افزایش اعتماد به نفس از طریق آموزش‌های مختلف در شرایط ویژه از جمله اصلی‌ترین برنامه‌های دوران سربازی است.

نیروی زمینی [2]

نیروی زمینی

از طرف دیگر باید توجه داشت که شخصی که از خانواده جدا می‌شود، باید تحت یکسری آموزش‌های نظامی قرارگیرد، چراکه می‌خواهد در دوران جنگ و مواقع نیاز با روحیه بالا و قابلیت‌های آموزش دیده درصحنه نبرد حاضر شود، به همین جهت ما در بحث‌های آموزشی سختگیری خواهیم داشت و این کار را با حساسیت بالایی انجام می‌دهیم.
اما این به این معنا نیست که به طورمداوم به سربازسختگیری داشته باشیم، چرا که سرباز بعد ازمرحله آموزش باید ذهن و فکرش برای مأموریت‌های مختلف آماده شود.

*به تازگی تشکیل یگان‌های عملیات روانی در دستور کار نیروی زمینی قرارگرفته است، فعالیت این یگان‌ها به چه صورت و در راستای چه اهدافی خواهد بود؟
مدتی قبل تشکیل یگان‌های عملیات روانی در دستورکار نیروی زمین ارتش قرارگرفت و ساز و کارتشکیل این یگان‌ها فراهم شد.
در حال حاضر تعدادی از گروهان‌های عملیات روانی فعالیت خود را درگروه‌های توپخانه و قرارگاه‌های نیروی زمینی آغازکرده‌اند. دو خودروعملیات روانی پرتابل برای انجام مأموریت‌های مختلف و وارد شدن به مناطق مورد نیاز پیش بینی شده است، که کار پخش اعلامیه و تکثیرآن را برعهده دارند.
علاوه براین پیش‌بینی مرکز رادیویی ندا و رادیو‌های تک موج برای سربازان برای استفاده درمناطق عملیاتی و قراردادن اطلاعات و اخبار برای مقابله با جنگ روانی دشمن علیه سربازان انجام شده است.
این ساز و کار به صورت ساختاری در نیروی زمینی پیش بینی شده است و فعالیت مقابله با جنگ روانی دشمن توسط این یگان انجام می‌شود.
البته باید توجه داشت که مقابله با تهدید نرم و جنگ روانی دشمن در دستورکار تمامی واحدهای عقیدتی سیاسی و فرماندهان نیروی زمینی هم قرارگرفته است.
این یگان از یگان‌های سازمانی است که انجام وظیفه می‌کند و در حال حاضر تجهیزات این یگان در مرحله تکمیل شدن است و علاوه بر این، یک تیپ عملیات روانی هم در ساختار نیروی زمینی پیش بینی شده که در حال حاضر، مراحل تصویب نهایی را سپری می‌کند.
*امیر ! تجهیزات و یگان‌های زرهی به عنوان قلب تپنده و شاهرگ حیاتی یک جنگ نامتقارن به حساب می‌آیند. در چند سال گذشته شاهد عملیاتی شدن تانک‌های ذوالفقار و نفربرهای سفیر در نیروی زمینی بوده‌ایم، اما تغییر و تحول در یگان‌های زرهی ارتش‌های جهان با شدت و سرعت زیادی در حال انجام است، برای هماهنگی با این تغییرات چه تدابیری در دستورکار نیروی زمینی قرار دارد؟
درنبردهای ناهمتراز، تانک‌ها و نفربرهایی که حضوردارند، باید ۳ مشخصه اصلی تحرک بسیاربالا، حجم کوچک و دقت تیربالا را دارا باشند، چرا که در این نوع از جنگ‌ها، سلاح‌ها هوشمند و دارای برد بالایی هستند.

موتور های جدید نیروی زمینی [3]

موتور های جدید نیروی زمینی

باتوجه به این موضوع و تغییرات یگان‌های زرهی درارتش‌های جهان در تلاش هستیم که با همکاری صنایع دفاعی، خودرویی با قابلیت‌های این نوع ازجنگ‌ها را طراحی کنیم، اما به غیر از این طرح درنیروی زمینی هم در حال حاضر طراحی یک نفربر زرهی فوق سبک انجام شده است و نمونه اول آن درحال ساخت است که به احتمال زیاد این نمونه در سال جاری تکمیل و برای تولید انبوه به صنایع دفاعی ارائه خواهد شد.

*هوانیروز به عنوان یکی از واحدهای حساس و کارآمد در نیروی زمینی به حساب می آید ،مدتی پیش یکی از مجلات نظامی آمریکا،با درج گزارشی بخش زیادی از ناوگان هوایی و بالگرد های ایران را فرسوده اعلام کرد و حتی در بخش هایی ازاین مطلب به تعداد بالگردهای موجود در ایران هم اشاره شده است ،از دیدگاه فرمانده نیروی زمینی ارتش این نوع مطالب تا چه اندازه می تواند صحت داشته باشد و ارزیابی شما از شرایط کنونی هوانیروز و بالگردهای ایران چگونه است؟

احساس آمریکایی ها و نیروهای فرامنطقه ای این بود که با رفتن آنها از ایران بعد ازگذشت چند ماه نیروی نظامی ایران زمین گیرخواهد شد. اما روحیه ایمان ،اعتقاد واعتماد به نفس کارکنان باعث شد که تجهیزات مختلف را درمرحله آماده قراردهند در ۸ سال دفاع مقدس عملیاتی وجود ندارد که هوانیروزنقش آفرینی نداشته باشد ،ازسال ۶۵ که تعدادی ازعملیات ها به صورت مجزاتوسط سپاه و ارتش انجام شده است ، نقش هوانیروزدرپشتیبانی ازنیروها به خوبی مشخص است و این نشان از قابلیت های رزمی یک نیرواست که می تواند به خوبی انجام وظیفه داشته باشد.

بالگرد کبری [4]

بالگرد کبری

ازطرف دیگر درتمامی حوادث طبیعی هم هوانیروزنقش داشته است و این نشان ازبالندگی و قدرت آمادگی این یگان در نیروی زمینی ارتش است،البته باید توجه داشت که یکی از نعمت های موجود در ارتش ظرفیت های انسانی بالابا قابلیت های ارزنده است.

امروزدرصنایع دفاعی و وزات دفاع انواع بالگردهای عملیاتی و پشتیبانی درمدل های مختلف ساخته می شود که اگرازبالگرد های مشابه آمریکایی قابلیتی بیشترنداشته باشد، کمترازآنها هم نیست و این بالگردها می توانند درتمام صحنه های عملیاتی نقش آفرینی داشته باشند.

مدتی قبل هم اخباری مربوط به فرسوده شدن ناوگان بالگردی ایران درتعدادی از رسانه های بیگانه منتشر شد که ما درمقابل اینگونه صحبت ها برای نشان دادن قدرت هوانیروزدر نیروی زمینی در۲۹ فروردین سال گذشته ۱۴۰ فروند بالگرد را دررژه روزارتش به پرواز درآمد تا قابلیت های امروزی این یگان حساس و کارآمد بیشتر از گذشته برای جهانیان و دشمنان این نظام مشخص شود.

*در حال حاضرقرارداد جدیدی هم برای خرید بالگرد از وزارت دفاع منعقد شده است؟

صنایع دفاعی ما امروزه توان ساخت انواع بالگردها را دارد وماهم برای نیازهای خود دربحث هواپیمایی نیروی زمینی قراردادهایی را با وزارت دفاع و صنایع هوایی منعقد کرده ایم که به مروراین بالگردها به ناوگان هوانیروزاضافه خواهند شد.

*مدتی پیش خبرهای ضد و نقیص و شایعاتی دررابطه با خرید بالگرد های k-50 کاموف از روسیه مطرح شد،این خبرتا چه اندازه صحت دارد و آیا برنامه ای برای خرید خارجی هم در دستور کار نیروی زمینی قراردارد؟

درحال حاضر درصنایع دفاعی کشورتمامی قابلیت های ساخت و پشتیبانی بالگرد های نظامی و غیرنظامی وجود داردونیروی زمینی هیچ قراردادی برای خرید تجهیزات ازخارج از کشور ندارد.

یکی دیگرازدست آوردهایی که درهوانیروزاز آن استفاده می شود،مربوط به بحث آموزش و کاهش استفاده از ظرفیت های بالگردی است ،بدین صورت که سیمیلاتورهای استاتیک و موشن به صورت ثابت و متحرک درهوانیروزساخته شده است ، که برای آموزش خلبانان استفاده می شود.

در حال حاضر دو دستگاه از این سیمیلاتورها در اصفهان و تهران برای آموزش خلبانان هوانیروزعملیاتی شده است، که با این کارما کمتر از بالگرد ها استفاده می کنیم . علاوه بر این در بحث تامین قطعات هم درچند سال گذشته شاهد اقدامات خوبی در صنایع دفاعی کشوربرای ساخت واستفاده از این قطعات بوده ایم که می توان گفت در شرایط کنونی نیازمندی هوانیروزبه قطعات اصلی و جانبی بر طرف شده است.

* صنعت بالگرد دربخش نظامی درجهان به شدت در حال رشد و تغیر است ، و روز به روز بالگرد های جدیدبا قابلیت های مختلف در ارتش های جهان وارد می شود،اما بالگرد های هوانیروز متعلق به سال های قبل از انقلاب است که در مراحل مختلف بهینه سازی شده است ،آیا برنامه ای برای ساخت بالگرد های جدید در نیروی زمینی وجود دارد؟

قابیلت سلاح ها و نوع سلاح هایی که در حال حاضر استفاده می شود با سلاح ها و جنگ های آینده بسیار متفاوت است ،در شرایط کنونی بیشترفناوری های نظامی به سمت پرنده های بدون سرنشین می روند. درکشورهای مختلف بالگردها وهواپیماهای بدونه سرنشین با توجه به شرایط جنگ های آینده بسیار مورد استفاده قرار گرفته است.

بالگرد بدون سرنشین [5]

بالگرد بدون سرنشین

درنیروهای مسلح و نیروی زمینی ارتش هم درچند سال گذشته توجه ویژه ای به پرنده های بدونه سرنشین واستفاده از این نوع فناوری در ماموریت ها انجام شده است و در این زمینه به دست آورد های مهمی دست پیدا کرده ایم و پیشرفت های خوبی داشته ایم.

در حال حاضرهم در نیروی زمینی و هم دروزارت دفاع قابلیت ساخت انواع هواپیماهای بدونه سرنشین با قابلیت های شناسایی و تهاجمی وجود دارد. به تازگی درنیروی زمینی مطالعات و تحقیقاتی برای ساخت بالگردهای بدونه سرنشین انجام شده است.

مطالعات کارشناسی نشان می دهد که در بسیاری ازموارد قابلیت های بالگردهای بدون سرنشین ازبالگرد های امروزی بیشتر است و نیروی زمینی هم قراردادهایی برای خرید این نوع از بالگردها با وزارت دفاع منعقد کرده است و در آینده ای نزدیک این بالگردها به هوانیروزتحویل خواهد شد.

*امیر، با توجه به صحبت های شما اگر بخواهیم در این بخش یک نتیجه گیری داشته باشیم، در حال حاضر می توان گفت که هوانیروز ارتش قدرتمندترین یگان بالگردی در خاور میانه است؟

به لحاظ تجهیزاتی و نیروی انسانی به جرات می توان گفت که هوانیروزارتش یکی ازبهترین وکار آمدترین نیروهای بالگردی در خاورمیانه است. تمامی تجهیزات هوانیروز ازکوچکترین قطعه تا قطعات اصلی بعد از۳۱ سال بازسازی و بهینه سازی شده است که می توان به سیستم های حرکت درشب،راکت ها،موشک ها که به طورکامل در هوانیروز ساخته شده است، اشاره کرد.

*شما چند وقت پیش خبری را در رابطه با تحول ساختاری در نیروی زمینی اعلام کردید،این طرح در حال حاضر در چه مرحله است و تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

با مطالعات مختلف در جنگ های سال های گذشته در جهان به این نتیجه رسیدیم که ساختار کنونی نیروی زمینی پاسخگوی ورود به عرصه جنگ های آینده نیست و ما با این لشگر های سنگین نمی توانیم وارد عرصه نبرد ها شویم . یگان هایی می توانند در چنین فضایی عملیات داشته باشند که از قابلیت بالاوانعطاف عملیاتی برخوردار باشند ،به همین علت این مولفه ها در ساختار و سازمان جدید نیروی زمینی درنظر گرفته شد.

نیروی زمینی [6]

نیروی زمینی

در ساختار جدید دیگرلشگرهای سنگین را نمی‌بینیم، بلکه نیروها تیپ‌محورهستند ودر ساختار جدید طرح تحول نیروی زمینی به بحث خوداتکایی مناطق توجه ویژه‌ای شده است، چرا که در یک جنگ ناهمتراز دشمن از یک جبهه به شما حمله نمی کند بلکه از چند محور به صورت همه جانبه هجوم می آورد و به همین جهت نیروها باید بتوانند به صورت خود اتکایی در مقابل دشمن ایستادگی کنند.

با توجه به این طرح در حال حاضر در کل کشور ۸ قرارگاه اصلی تعریف شد و هر قرارگاه لشگر ها وتیپ های تابعه خود را تحت کنترل دارد،این قرارگاه ها همگی دارای یگان هوایی،یگان جنگ الکترونیک،یگان پشتیبانی و یگان های ارتباطی دارند که به صورت خوداتکایی می توانند در برابر هرتهدیدی مقابله داشته باشند.

اما مولفه‌ دوم مربوط به تجهیزات نیروی زمینی است. ساختار جدید باید سلاح متناسب با فضای جدید داشته باشد؛ بنابراین ما در بعد پدافند ارتفاع پایین که وظیفه نیروی زمینی محسوب می‌شود، سلاح‌های مورد نیاز خود را تعریف کردیم و بخشی از آن‌ها را ساختیم. تاکتیک پدافند در سطح و عمقی یکی از تاکتیک‌های اصلی پیش‌بینی شده در نیروی زمینی است که به نوعی حالت موزاییکی پیدا می‌کند.

تاکتیک بعدی، تاکتیک زمین مسلح است. ما در این تاکتیک، زمین را به نوعی آرایش می‌دهیم که نیازی به نیروی انسانی نباشد و تجهیزات این آرایش به صورت کنترل از راه دور پیش‌بینی شده است. طرح تغییر ساختار در ارتش به تصویب رسیده ایت و در حال حاضر درمراحل تصویب نهایی در ستاد کل نیروهای مسلح قرار دارد و با توجه به برنامه ریزی های انجام شده کار اجرایی این تغییر ساختار از سال جاری در نیروی زمینی آغازخواهد شد.

*چند سالی است ،صحبت هایی در زمینه ناکارآمدی سلاح های انفرادی وتغییر سلاح های سازمانی ارتش مطرح می شود ،آیا برای جایگزینی سلاح های انفرادی برنامه ای در نیروی زمینی وجود دارد؟

برای حضور در جنگ های نامتقارن در بحث سلاح های انفرادی تدابیر ویژه ای دنظر گرفته شده است و در این زمینه به دست آوردهای مهمی در نیروی زمینی رسیده ایم . برای جایگزینی وبه روزکردن سلاح های انفرادی هم یک سلاح ۲۰ میلی متری ،سلاح اسنایپرکه یک تک تیراندازبرای نفوذ درجلیقه های ضد گلوله است و یک مسلسل ۶ لول با نواخت تیر ۴۵۰۰ تا۶ هزا رتیر در دقیقه در نظرگرفته شده است.

سلاح شاهر [7]

سلاح شاهر

علاوه بر این سلاح های کامپوزیتی که امواج الکترومغناطیس بر روی آنها اثر کمتری دارند و در کل سعی شده است که در عرصه جنگ های نامتقارن سلاح های انفرادی هم کار آرایی های لازم را داشته باشند.

*در حال حاضر کار جایگزینی سلاح های انفرادی آغاز شده است؟

بله در حال حاضر کار جایگزینی سلاح های انفرادی آغاز شده و به تدریج هم در تمام یگان ها انجام خواهد شد،؛طرحی هم برای جایگزینی جنگ افزارهای انفرادی سربازان همانند تیرباز ژ-۳ در دست اقدام است ،اما هنوزاجرایی نشده است.

*استفاده از تششعات الکترومغناطیس در چند سال گذشته کاربرد زیادی در جنگ های ناهمترازداشته است و حتی درزمان حمله آمریکا به عراق هم شاهد از کارافتادن سیستم های مخابراتی عراق در اثراستفاده آمریکا از سیستم های جنگ الکترونیک بودیم ،در حال حاضر در نیروی زمینی چه تدابیری برای مقابله با این نوع از تهیدید ها اندیشیده شده است؟

در بخش الکترونیک به همت صنایع دفاعی شاهد پیشرفت های خوبی بودیم ،بی سیم هایی که در جنگ ۸ ساله استفاده می شد ،قابلیت ورود به عرصه جنگ های ناهمترازرا نداشتند و سیگنال های این نوع بی سیم ها با عملیات جنگ الکترونیک دشمن به راحتی کشف می شد.

اما امروزه با تولید بی سیم های جهش فرکانس و بی سیم هایی که از قابلیت های بسیار بالا و رمز کنند های فرکانس بسیار خوبی برخوردارهستند،باعث شده که ما بتوانیم در عرصه جنگ های ناهمتراز با اطمینان بیشتری وارد شویم و به راحتی ارتباطات بین یگان های مختلف را بدونه دغدغه برقرارکنیم.

سیستم های مخابراتی که تولید شد در چند رزمایش مورد آزمایش قرار گرفت و نقاط ضعف و کاستی های این سیستم ها توسط کار شناسان بخش مخابرات نیروی زمینی و وزارت دفاع مورد ارزیابی قرار گرفت و امروزه نیروی زمینی قابلیت مقابله با هرگونه تهیدی الکترونیک دشمن را دارد.

*یکی از بخش های اصلی جنگ اکترونیک مربوط به ایجاد اختلال در دستگاه های الکترونیک دشمن است،در این راستا چه فعالیت هایی در نیروی زمینی انجام شده است؟

یکی ازابعادی که به صورت جدی بر روی آن کار می شود،بحث مقابله جنگ ضد الکترونیک ( (ESM و جنگ ضدضد اکترونیک(ECCM) است.

گروه مخابرات [8]

گروه مخابرات

درنیروی زمینی یگ گردان جنگ الکترونیک وجود دارد که کار پشتیبانی جنگ های اکترونیک را انجام می دهد و در ساختار جدید این گردان به یک گروه ارتقاءداده شده است و تجهیزات مورد نیاز این گروه هم در اختیاراین گروه قرار گرفته و مابقی تجهیزات هم با همکاری صنایع دفاع درسال جاری در اختیار این گروه قرار خواهد گرفت.در حال حاضر بخش مخابرات نیروی زمینی آماده اجرای هرگونه عملیات جنگ الترونیک علیه دشمن را دارا است.

*پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ یکی ازماموریت های اصلی نیروی زمینی ارتش پاکسازی مناطق آلوده به مین بود،اما متاسفانه تا به امروز هنوز هم شاهد تلفات انسانی در اثر وجود این مین ها در مناطق جنگی و مرزی هستیم،چه اقداماتی برای پاکسازی هر چه سریعتر این مناطق انجام شده است و تا چه زمانی این پاکسازی ها ادامه دارد؟

۳ قرارگاه در کرمانشان ،ایلام و خوزستان برای این ماموریت تشکیل شد و گردان های مهندسی لشکرهای نیروی زمینی تحت فرمان این ۳ قرارگاه فعالیت های خود برای پاکسازی مناطق آلوده به مین آغاز کردند.

در آن زمان تجهیزات موجود قدیمی بود و کار پاکسازی بیشتر به صورت نظری انجام می شد. اما همزمان با پیشرفت تکنولوژی به مرور تجهیزات جدید وارد شد،و با به کار گیری تجهیزات جدید وافزایش سرعت پاکسازی آمار تلفات و کشته شدگان هم در سال های اخیرکاهش پیدا کرده است و در سال گذشته تنها یک شهید در اثرانفجار مین داشتیم.

میدان مین [9]

میدان مین

باید توجه داشته باشیم که کار با مین و مواد انفجاری که سال ها زیر خاک بوده بسیار حساس و سخت است و خنثی کردن این نوع از مین ها بسیار حساس تر از مین های معمولی است.

به کارگیری تجهیزات جدید،لباس های حفاظتی و خودروهای تفتان برای کار پاکسازی میادین مین پیش بینی شدو این فعالیت با سرعت بسیار زیادی در حال انجام است که بعد از تشکیل مرکز مین زدایی دروزارت دفاع این مرکز به کمک یگان های نیروی زمینی آمد و تا به امروزنیروی زمینی بیش از یک میلیون هکتار از ارضی آلوده به مین برابر با یک دوم را پاکسازی کرده است و این کارهمچنان ادامه دارد.

پیش بینی ما این است که مابقی این اراضی هم در دو سال آینده تمام اراضی مورد نیاز پاکسازی خواهد شد. البته برخی از مناطق مرزی به لحاظ امنیتی به صلاح نیست که پاکسازی شود،مناطقی که از حساسیت بالایی برخورداراست،باید به همان صورت باقی بماند.

* برای همکاری و تعامل با وابستگان نظامی و کشورهای منطقه برای سال جاری چه برنامه هایی در دستورکار نیروی زمینی قرارگرفته است؟

چند وقت پیش ما دعوتی را ازوابستگان نظامی کشورهای دوست درکشورداشتیم ،که به صورت تجمعی در ستاد نیروی زمینی حاضرشدندودر این مراسم راه های همکاری و تعامل بهتر بررسی شد. در حال حاضربیشترین تعاملاتی که ما با ارتش های کشورهای دوست و همسایه داریم ،ارتباطات آموزشی و بازدیدهایی است که هنرجویان ودانشجویان دانشگاه های ارتش ازمراکزنظامی ودانشگاه های ارتش های دیگر کشورها دارند وبه طورمتقابل آنها هم برای بازدید به کشورما می آیند. وابستگان نظامی کشورهای دوست وهمسایه درخواست ملاقات هایی راداشتند که با بسیاری از این درخواست ها موافقت شد و دریک برنامه زمانبندی شده انجام خواهد شد.

تلاش ما این است که تعاملات بهتری نسبت به سال های گذشته در سال جاری با وابستگان نظامی و کشور های دوست و همسایه داشته باشیم./انتهای مطلب

منبع:جوان

Share [10]