- خبرنگار اجتماعی - https://socialreporter.ir -

پرچم بی مهری در اردوگاه معلولان

علی البرزی / مدتی پیش با یکی از مدیران ارشد کشور در ساختمان شیشه‌ای ۲۰ طبقه یکی ازدستگاه‌های اجرایی دیداری داشتم، ساختمانی که از بالای آن تمامی شهر پیداست و شهر در دستانت قرار دارد. در این دیدار زمانی که بحث و گفت وگو به مسائل شهری و مشکلات این روزهای اقشار گوناگون مردم کشیده شد، این مدیر از صندلی مدیریتی خود بلند شد، با ژستی ویژه از شیشه‌های اتاقش به شهر نگاهی انداخت و گفت:«عزیزم شهر در امن و امان است، زندگی جاری است، آسوده باشید.»

معلول [1]پس از این دیدار زمانی که از ساختمان شیشه‌ای خارج شدم، با خودم گفتم واقعاً همه شهر در امن و امان است و هیچ کدام از اقشار مردم مشکل ندارند؟!

شاید این مدیرعزیز باید با دقت بیشتری از طبقه ۱۵ ساختمان شیشه‌ای به شهر نگاه می‌کرد!

این روزها در سطح شهر افرادی تردد می‌کنند که نه تنها برای تردد در خیابان‌ها با مشکلات گوناگونی مواجه هستند، بلکه برای شنیدن صدای اعتراض و نارضایتی آنها گوش شنوایی وجود ندارد.

کمتر شهروندی پیدا می‌شود که در هیاهوی زندگی شهری اندک توجهی به مشکلات این قشر از جامعه داشته باشد و کمتر مدیری هم از ساختمان‌های شیشه‌ای ادارات و وزارتخانه‌ها این افراد و مشکلات آنها را درک می‌کند. این قشر از جامعه «معلولان» هستند. البته بی‌انصافی نکنیم، هر ازچند گاهی طرح و برنامه‌هایی در قالب برنامه‌های حمایتی در جلسات ساختمان‌های شیشه‌ای وزارتخانه‌ها تصویب می‌شود، اما همه آنها یا در بایگانی‌ها خاک می‌خورد یا در حد شعار و وعده باقی می‌ماند و به سرانجام نمی‌رسد!

اجرایی نشدن مصوبه واردات ۴ هزار و ۷۰۰خودرو برای معلولان تنها یکی از وعده‌های محقق نشده مدیران به معلولان است. این مصوبه سه سال پیش با حمایت سازمان بهزیستی کشور در مجلس تصویب و به وزارت بازرگانی ابلاغ شد، اما پس از گذشت سه سال، روز گذشته صدای اعتراض رئیس انجمن دفاع ازحقوق معلولان درآمد و نسبت به اجرایی نشدن این مصوبه از مدیران سازمان بهزیستی گلایه کرد. قرار بر این بود با ابلاغ مصوبه مجلس، ۴ هزار و ۷۰۰ خودروی ویژه معلولان وارد کشور شود، اما هنوز پس از گذشت سه سال و با وجود تمام پیگیری‌ها انجام نشده است.

جالب اینجاست که ه همزمان با گلایه معلولان، رئیس سازمان بهزیستی هم در وعده‌ای دیگر از افزایش اعتبارات سازمان بهزیستی برای حمایت از معلولان خبرداد.

انگار قرار نیست مشکلات معلولان کشور بر‌طرف شود! مجلس مصوبه‌ای برای حمایت از این قشر از جامعه تصویب می‌کند، اما مصوبه اجرایی نمی‌شود! مدیران سازمان‌های مسئول وعده می‌دهند، اما وعده‌ها محقق نمی‌شود! قرار است شهر برای تردد معلولان مناسب‌سازی شود، اما هنوز شهر برای تردد خودرو‌ها و افراد سالم هم مناسب نیست و دست‌انداز‌ها، گود‌برداری‌ها و عملیات‌های پی در پی عمرانی صدای اعتراض همه را درآورده است!

شاید تنها راه حل موجود در این شرایط این باشد که مدیران محترم از طبقات بالا و ساختمان‌های شیشه‌ای پایین بیایند و ساعتی را در شهر و در بین مردم باشند تا با مشکلات آنها بیشتر از گذشته آشنا شوند. مشکلاتی که همانند پرچم بی‌مهری سال‌ها است در زمین معلولان کاشته شده است و کسی نیست این پرچم را از زمین بر‌دارد!

منبع: باز نشر از جوان

*این مطلب در سال ۹۱ در روزنامه جوان منتشر شده است.

Share [2]