- خبرنگار اجتماعی - https://socialreporter.ir -

هنوز پایگاه اجتماعی«مسجد» را نشناخته ایم!

علی البرزی

حجت‌الاسلام علی واشقانی فراهانی، همان امام جماعت آشنای مسجد امام رضا(ع) در دهکده المپیک است. امام جماعتی که تمام وقت زندگی خود را صرف خدمت به مسجد کرده و خودش یک مسجد ساخته است. حجت‌الاسلام علی واشقانی فراهانی، بهترین سرمایه مسجد را نمازگزاران به ویژه جوانان می‌داند که با حضور آنها چراغ مسجد روشن است و مسجد تعمیر و آباد می‌شود. گپ و گفت کوتاه ما با وی را در ادامه بخوانید.

**********************************

*حاج آقا فراهانی ! استقبال و حضور جوانان در مساجد همواره به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی حوزه‌ها و مسئولان بوده است! به نظر شما چقدر برای جذب جوانان به مساجد موفق بوده‌ایم؟

 برای این موضوع و جذب جوانان به پایگاه بزرگ اجتماعی به نام مسجد کم کاری کرده‌ایم، مسجد تنها محل نماز خواندن و عبادت نیست و طلوع و غروب مسجد بستگی به امام جماعتش دارد.

حجت اسلام واشقانی [1]

حجت اسلام واشقانی

روحانی فعال، جامعه‌ای فعال در زمینه فرهنگ دینی، مسائل اجتماعی و حضور جوانان به وجود می‌آورد. البته در این بین برای جذب و تشویق جوانان برای فعالیت در مساجد نباید از نقش خانواده و والدین هم غافل شد.

*به نظر می‌رسد دراین موضوع دو گروه مقصر هستند؛ خانواده و مسئولان امر به ویژه نهاد حوزه. آیا این را قبول دارید که روحانیت نتوانسته در سال‌های گذشته آنطور که باید برای جذب جوانان به مسجد نقش داشته باشد؟

من از شما پرسشی دارم؛ زمانی که یک اتوبوس می‌خواهد حرکت کند، در ابتدا مسافر سوار می‌شود یا راننده؟ بله! درست است در ابتدا راننده در اتوبوس را باز می‌کند، استارت می‌زند و در نهایت مسافران سوار می‌شوند. در پایگاهی به نام مسجد هم در ابتدا با امام جماعت که نقش همان هدایت کننده را برعهده دارد، تمامی امورانجام می‌شود. قبل ازهرگونه فعالیت در مسجد امام جماعت باید حضور داشته باشد.

 من هم این را قبول دارم که تعدادی از روحانیون آنطور که باید نتوانسته‌اند در جذب جوانان موفق باشند. یک روحانی زمانی موفق است که عاشقانه، خالصانه، عالمانه، عارفانه، متواضعانه و عاملانه در بین مردم باشد و به وظیفه خود عمل کند.

 فراموش نکنیم طلوع و غروب مسجد بستگی به امام جماعتش دارد، روحانی فعال، جامعه‌ای فعال در زمینه فرهنگ دینی، مسائل اجتماعی و حضور جوانان به وجود می‌آورد. البته در این بین برای جذب و تشویق جوانان برای فعالیت در مساجد نباید از نقش خانواده و والدین هم غافل شد.

*به طور طبیعی روحانیت برای فعالیت‌هایی که باعث تشویق جوانان به فعالیت در مساجد شود، باید ابزارهایی برای فعالیت داشته باشد، به نظر شما این ابزارها در حال حاضر در اختیار روحانیت مساجد هست؟

 رسالت اصلی امام جماعت احیای مسجد است، به نظرمن همانطور که پرنده بی‌بال، پرواز ندارد، روحانی بی‌عمل هم پرواز و فعالیتی ندارد. یک روحانی مسجد ابزارهای گوناگونی برای جذب جوانان به مسجد در اختیار دارد.

مساجدی که در کنار فعالیت‌های مذهبی، فعالیت‌های اجتماعی همانند راه اندازی کافی نت، کتابخانه، درمانگاه، ایجاد اشتغال، کلاس‌های آموزشی، کلاس‌های پژوهشی، گفت‌و‌گو‌های رو در رو با جوانان، جلسات پرسش و پاسخ و موارد دیگر تنها گوشه‌ای از ابزار‌های ارتباطی روحانیت برای ارتباط با جوانان است. علاوه بر این، روحانی باید اجر و مزدش را از خدا بخواهد و از متعلقات دنیوی به دور باشد.

*چه راهکارهایی را برای جذب جوانان به سمت مسجد پیشنهاد می‌کنید؟

من معتقدم در صورتی که یک امام جماعت راهکارهای استفاده از ابزارهای فرهنگی و اجتماعی را به خوبی بداند، می‌تواند از ظرفیت جوانان به خوبی استفاده کند. باید جوانان در فعالیت‌های مسجد مشارکت داشته باشند.

حتی می‌توان در مشاغل گوناگونی که در مساجد ایجاد می‌شود، جوانان هم فعالیت کنند. می‌توان با استفاده از روش‌های مناسب، کمی ابتکار و خلاقیت، به روز بودن و در نهایت ایجاد ارتباط با بسیاری از جوانانی که شاید ظاهری نامناسب دارند، آنها را به سمت مسجد هدایت و نمازخوان کرد./ انتهای مطلب

منبع: جوان

Share [2]