- خبرنگار اجتماعی - https://socialreporter.ir -

عراقی‌ها بی‌خیال سلامت زائران

علی البرزی

در شرایطی که هر ساله بر تعداد زائران عتبات عالیات افزوده می‌شود، در نقطه مقابل، کیفیت خدمات رسانی به زائران هرسال نسبت به سال گذشته ضعیف‌تر می‌شود.

 در شرایطی که هر ساله بر تعداد زائران عتبات عالیات افزوده می‌شود و شاهد اشتیاق هموطنان برای سفر به کشور عراق و زیارت عتبات عالیات هستیم، در نقطه مقابل، کیفیت خدمات رسانی به زائران هرسال نسبت به سال گذشته ضعیف‌تر می‌شود و این روزها شرایط اقامت و پذیرایی از زائران به گونه‌ای است که بسیاری از زائران در زمان بازگشت از کشور عراق به بیماری‌های گوناگونی مبتلا می‌شوند؛ بیماری‌هایی که به باور پزشکان به دلیل رعایت نشدن مسائل بهداشتی در هتل‌ها، رستوران‌ها و آشپزخانه‌های کشور عراق به سراغ زائران می‌آید.

 زائران ایرانی در مدت اقامت در عتبات عالیات با مشکلات گوناگونی مواجه هستند که مهمترین این مشکلات مربوط به محل اقامت زائران و در بحث ارائه غذاست. درحال حاضر بیش از ۱۲۰ هتل در دو شهر نجف و کربلا وجود دارد، اما هیچ کدام حتی از نظر استانداردهای هتل داری در حد هتل‌های درجه ۳ کشور ایران هم نیست.

از سوی دیگر، غذایی که در این هتل‌ها برای زائران طبخ می‌شود، در آفتاب سوزان کشورعراق توسط کارگران به صورت بسیار اسفناک و غیربهداشتی با گاری از آشپزخانه‌ها به هتل‌ها آورده می‌شود. بسیاری از زائران در زمان تردد در خیابان‌های کربلا و نجف، جوانان پابرهنه عراقی را مشاهده می‌کنند که با گاری، دیگ‌های غذا را به محل نامشخص حمل می‌کنند، اما خبر ندارند که این دیگ‌ها حاوی غذاهای روزانه آنهاست که قرار است در هتل محل اقامت‌شان ارائه شود!

 متأسفانه در سال‌های گذشته هر زمان که نسبت به ارائه غذاهای غیر‌بهداشتی و وضعیت محل اقامت زائران انتقادهایی متوجه مدیران سازمان حج و زیارت شده، تنها دو گزینه «پیگیری و رایزنی با مقامات عراقی » پاسخ مدیران نسبت به این انتقادات بوده است.

البته در آن سوی ماجرا مقامات عراقی به دلیل اشتغال زا بودن کار در هتل‌ها برای جوانان این کشور، اشتیاق چندانی به دخالت طرف ایرانی در اینگونه مباحث ندارند و در بسیاری از هتل‌ها حتی اجازه بازرسی هم نمی‌دهند و از ترس از دست دادن شغل خود در مقابل کارشناسان بهداشت ایرانی مقاومت می‌کنند.

 مجموع این شرایط یعنی اشتیاق زائران ایرانی برای سفر به عتبات و استقبال عراقی‌ها از ساختن و اداره هتل‌های جدید برای کسب درآمد آن هم بدون توجه به رعایت اصول بهداشتی، باعث ایجاد مشکلاتی برای زائران ایرانی شده است. ایرانی‌ها به کربلا سفر می‌کنند، با اشتیاق خاصی یک هفته به زیارت می‌پردازند، اما در روزهای آخر سفر و چه بسا تا چند هفته پس از بازگشت از کشور عراق به بیماری‌های گوناگونی مانند مسمومیت، بیماری‌های گوارشی و حتی در موارد حاد به بیماری‌های قلبی و عروقی هم مبتلا می‌شوند.

 به راستی در این شرایط باید چه کاری انجام داد؟ آیا باید دست روی دست گذاشت و منتظر استقبال طرف عراقی برای همکاری با مسئولان بهداشتی و درمانی ایران بود؟

به نظر می‌رسد استفاده از تجربه کشورعربستان برای احداث آشپزخانه‌های مجهز توسط ایرانی‌ها با حمایت سازمان‌های مسئول بهترین گزینه در شرایط کنونی است. چناچنه با رایزنی‌های دیپلماسی بتوان در کشور عراق هم آشپزخانه‌های مجهز با مدیریت ایرانی‌ها راه‌اندازی کرد، بسیاری از مشکلات بهداشتی زائران در بحث طبخ غذا برطرف خواهد شد.

شاید این راه‌اندازی آشپزخانه‌های مجهز، اولین قدم برای احداث هتل‌های اختصاصی برای زائران ایرانی در کشور عراق باشد. از قدیم گفته‌اند: «هر جا جلوی ضرر را بگیری، منفعت است»./انتهای مطلب

منبع: جوان

Share [1]