- خبرنگار اجتماعی - https://socialreporter.ir -

۴ دلیل برای تقسیم پایتخت به ۱۱ فرمانداری

علی البرزی / براساس اعلام معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندارتهران، دولت برای اینکه پایتخت را به ۱۱ فرمانداری تقسیم کند، چهار دلیل اصلی دارد. که شامل «موضوعات امنیتی، سیاسی، اجتماعی و خدمات رسانی»می شود. این در حالی است که معاون استاندار تهران نسبت به اجرایی شدن این طرح و همکاری نکردن برخی دستگاه‌ها برای تحقق طرح تقسیم تهران، آینده امیدوار‌کننده‌ای را پیش‌بینی نمی‌کند.

مرداد ماه سال گذشته بود که وزیر کشور درهمایشی که درآن فرمانداران کشورحضورداشتند، از تشکیل شهری با ۱۱ فرمانداری و ۱۱ فرماندار در تهران خبرداد. مصطفی محمد نجار در واقع به دنبال این بود که خدمات‌رسانی به ساکنان پایتخت را با تقسیم کردن تهران به بخش‌های گوناگون افزایش دهد و ساختار اداری کشور را در شهرتهران متحول کنند تا خدمات مطلوب‌تری به ۸ میلیون ساکن این کلان شهر ارائه شود.

با تأکید دوباره تمدن استاندار پایتخت مبنی بر ضرورت اجرای این طرح، باز هم موجی از نظرات و دیدگاه‌های گوناگون نقل محافل و رسانه‌ها شده است و موافق و مخالف درباره این موضوع، نظرات خود را اعلام می‌کنند.

پایتخت [1] اما صفرعلی براتلو، معاون  سیاسی و امنیتی  پایتخت، درباره طرح تقسیم  تهران به ۱۱  فرمانداری می‌گوید: طرح تقسیم تهران به ۱۱ فرمانداری سابقه طولانی دارد. از دولت گذشته این طرح مطرح شد، اما شاهد اجرایی شدن آن نبودیم تا اینکه با مصوبه شواری عالی امنیت ملی در سال ۸۸ باز هم در دستور کار دولت قرار گرفت، اما اجرای آن پس از گذشت چند سال همچنان در ابهام باقی مانده است.

و اما ۴ دلیل دولت

به گفته براتلو، درحال حاضر پایتخت با این ساختاری که دارد، هم دربحث مسائل امنیتی و هم در مسائل اجتماعی و امداد‌ رسانی با مشکلات گوناگونی مواجه است، مسائلی که در برخی موارد پایتخت را تا مرز بحران تهدید می‌کند. بنابر اظهارات معاون سیاسی استاندار پایتخت، دولت با توجه به چهار دلیل اصلی به این نتیجه رسید که این طرح در پایتخت اجرایی شود؛ «مسائل امنیتی، سیاسی، اجتماعی و خدمات رسانی».

وی ضمن تشریح چهار دلیلی اصلی، می‌افزاید: یکی از دلایل اصلی این موضوع مباحث جمعیتی و اجتماعی است. زمانی که جمعیت در یک کلانشهر افزایش داشته باشد، متعاقب آن باید گستره فعالیت‌ها بر یک موضوع واحد تمرکز یابد تا خدمت‌رسانی بهتر به شهروندان انجام شود. این خدمت‌رسانی می‌تواند در بحث خدمات شهری باشد یا خدمات رفاهی و تفریحی.

به تصریح معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار تهران، امداد رسانی بهتر با استفاده مؤثر از نیروهای سازماندهی شده در فرمانداری‌ها در زمان وقوع حوادث غیرمترقبه همانند زلزله که تهران را تهدید می‌کند، یکی دیگر ازدلایل تقسیم تهران به ۱۱ فرمانداری است.

انتخابات و طرح ۱۱ فرمانداری

اما براتلو، در ادامه اظهارات خود به نکته مهمی هم اشاره کرد. به گفته وی مسئله برگزاری انتخابات در پایتخت موضوعی است که باید سازو کار لازم برای برگزاری آن با چینش مناسب نیروها و دست اندرکاران فراهم شود. در حال حاضر برای برگزاری انتخابات در پایتخت از نیروهای آموزش و پرورش استفاده می‌شود، اما چنانچه سازو کار لازم با تمرکز نیروها در ۱۱ فرمانداری و استفاده از نیروهای سازماندهی شده فراهم شود، بدون شک هم در وقت و هزینه و هم در استفاده از نیروهای مازاد صرفه جویی خواهد شد.

لازم به ذکر است طرح تقسیم پایتخت به ۱۱ فرمانداری پس از مطرح شدن موافقان و مخالفانی داشت، به طوری که مخالفان که اغلب در خیابان بهشت ساکن هستند، عدم مدیریت یکپارچه و مشکلاتی که به تبع آن برای ساکنان پایتخت را فراهم می آورد به عنوان مهم ترین دلیل در مقابل نظر مردان استانداری تهران بیان می کنند./ انتهای مطلب

منبع: هفته نامه شما

*این مطلب سال ۹۱ در هفته نامه شما منتشر شده است.

Share [2]