- خبرنگار اجتماعی - https://socialreporter.ir -

حسرت شیشه‌ای‌ها پشت شیشه‌های بیمارستان!

علی البرزی

 در چند ماه گذشته بیمارستان‌های وابسته به وزارت بهداشت اعم از دولتی و خصوصی از پذیرش معتادان شیشه خودداری کرده و این افراد برای درمان به مراکز درمانی غیر مجاز و خانه‌های بهبودی مراجعه می‌کنند. طبق قانون، خدمات آموزشی و بهداشتی در مراکز درمانی باید برای همه افراد مساوی و رایگان باشد و عدم اجرای این قانون بدون شک تخطی از قانون رسمی کشور است.

مجلس و نهادهای رسمی کشور بارها به این موضوع و گسترش خدمات بهداشتی و درمانی رایگان در کشور تأکید‌ داشته و سازمان‌های مسئول هم درمقاطع مختلف به اجرای این قانون ملزم شده‌اند، اما هنوز متولی درمان معتادان شیشه در کشور مشخص نیست و به‌رغم صحبت‌های مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر روزانه شاهد افزایش تعداد معتادان شیشه در کشورهستیم!

 *شیشه‌ای‌ها به مراکز غیرمجاز می‌روند

هومان نارنجیها، کارشناس اعتیاد و مسائل اجتماعی با اشاره به عدم پذیرش معتادان شیشه در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مجاز معتقد است که  این موضوع  شده است که معتادان شیشه به مراکزغیر مجاز و خانه‌های بهبودی مراجعه کنند.

اعتیاد(عکس از فارس) [1]

اعتیاد(عکس از فارس)

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی خطرات خانه‌های بهبودی بسیار بیشتر از کمپ‌ها و کلینیک‌های اعتیاد است، می گوید: ‌‌متأسفانه مسئولان در سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت از این موضوع غافل هستند.

 *ابزارهای نظارتی وزارت بهداشت ضعیف است

 اما دکترحمید بوربور، معاون سابق برنامه‌ریزی دارو و مواد مخدر وزارت بهداشت با بیان اینکه «بیمارستان‌ها کمبود سرانه و بودجه و امکانات را بهانه می‌کنند»،می گوید: بیمارستان‌ها طبق قانون موظف به پذیرش معتادان شیشه برای درمان هستند، اما مسئولان بیمارستان به هر دلیل از این موضوع فرار و از ارائه خدمات خودداری می‌کنند.

بوربور بر این باور است که باید از تجربه بیماران ایدز و هپاتیت استفاده کرد چرا که در گذشته هم در مقطع زمانی خاصی بیمارستان‌ها از پذیرش بیماران مبتلا به ایدز خودداری می‌کردند، اما مدتی بعد با پیگیری نمایندگان مجلس و مصوبه دولت، بیمارستان‌ها ملزم به پذیرش این افراد شدند. به گفته وی، معتادان شیشه نسبت به معتادان دیگر به مراتب خطرناک‌تر هستند، چرا که یک شخص معتاد به شیشه و کراک انواع دیگری از اعتیاد را به همراه دارد.

این مقام سابق وزارت بهداشت با انتقاد از وضعیت نظارتی وزارت بهداشت نسبت به عملکرد بیمارستان‌های تحت پوشش تصریح کرد: در بیماران شیشه‌ای خطر انواع بیماری‌های واگیردار وجود دارد و حضور این افراد در کمپ‌ها و مراکز ترک اعتیاد باعث وضعیت بسیار نا‌مطلوبی از لحاظ بهداشتی و درمانی خواهد شد.

* داستان دنباله‌دار درمان اعتیاد در کشور!

 درمان اعتیاد در کشور این روزها به داستان دنباله داری تبدیل شده که سرانجام آن مشخص نیست و شخصیت‌های این داستان یک طرف مسئولان وزارت بهداشت و ستاد مبارزه با موادمخدر و طرف دیگر جمعیت معتادان کشوراست که به نظر می‌رسد یک سوی موضوع همواره در تب و تاب برای ارائه طرح و برنامه و طرف دیگر به دنبال راهکاری برای درمان است./ انتهای مطلب

منبع: جوان

Share [2]