- خبرنگار اجتماعی - https://socialreporter.ir -

ریشه اخلاق در آتش قلیان ها می سوزد!

علی البرزی/

درشرایطی که بحث راه اندازی اماکنی به نام قلیان سراهای ویژه زنان نقل محافل و رسانه های گوناگون است و مسئولان دو وزارتخانه بهداشت و نیروی انتظامی مخالفت خود را با راه اندازی این اماکن اعلام کرده اند، موضوع مهمی نه تنها ازنگاه متولیان امورجوانان مغفول مانده بلکه رشد نا به هنجاری به نام«خود تخریبی درکافی شاپ ها» به تدریج در حال شکستن کمر اعتقادات جوانان است و در حقیقت ریشه اخلاق جوانان در آتش قلیان ها می سوزد!

درماه های گذشته گذراندن وقت درکافی شاپ ها به عنوان یک ژست در قالب پزهای «بچه پول داری» و یا «روشنفکری» شناخته شده است و جوانان ازهرطبقه جامعه تلاش می کنند تا درکافی شاپ گردی های گروهی خود را با حال و هوای این اماکن هماهنگ کنند تا به زعم خود دربین هم سن و سالان خود کم نیاورند.

جوانان [1]*کافی شاپ گردی با طعم قلیان

این درحالی است که جوانان برای گذراندن وقت و دراصطلاح دورهم بودن با قرارگذاشتن های گروهی، دوستان خود را به کشیدن قلیان و یا یک پک سیگار میهمان می کنند و کافی شاپ ها هم پس از قلیان سراها و قهوه خانه ها به محلی برای استعمال مواد دخانی و پاتوقی برای آشنایی و ارتباط دختران و پسران تبدیل شده اند.ارتباطی که فرجامی جز تباهی زندگی دختر و پسردارد.

بسیاری از این اماکن در کلانشهرها میزبان صحنه ها، رفتارها و دیالوگ هایی است که نه تنها با قواعد شکل گیری و راه اندازی یک کافی شاپ تناسبی ندارد بلکه استقبال جوانان از این اماکن و استعمال دخاینات نشاندهنده رشد پدیده ای به نام «خود تخریبی» است. پدیده ای که سرانجام آن با دو آسیب خطرناک «استعمال مواد دخانی و ارتباط با جنس مخالف» همراه است.

فاز خطرناک ماجرا

اما شرکت جوانان درکافی شاپ گردی های گروهی پایان ماجرا نیست و فاز خطرناک این ماجرا زمانی آغازمی شود که جوانان با دعوت از جنس مخالف برای حضور درکافی شاپ پس از استعمال سیگار روی میزهای موجود در کافی شاپ جملاتی را به یادگار نوشته و با این کار به همدیگر ابراز علاقه می کنند.

سیگار بکش، چت کن!

نکته قابل توجه زمانی مشخص می شود که درماه های گذشته بسیاری از کافی شاپ ها سیستم رایانه ای خود را به اینترنت پر سرعت مجهز کرده اند و جوانان به راحتی و به دور ازخانواده می توانند هم سیگار خود را کشیده و هم با دوستان خود درکافی شاپ های دیگر چت کنند. شواهد موجود نشان می دهد که روند استقبال جوانان از این اماکن رو به افزایش است.

زنان [2]جالب اینجاست که اینگونه ازنابه هنجاری ها درشرایطی شکل گرفته است که ازیک سو جوانان بسیاری به دلیل مشکلات گوناگون ازجمله بیکاری، نداشتن هدف ونبود مهارت برای ارتباط موثر با اعضای خانواده دچار سردرگمی شده اند و از طرف دیگر متولیان امر این روزها سرگرم تبادل نظردرباره راه اندازی قلیان سراهای ویژه زنان هستند، قلیان سراهایی که مشخص نیست پیشنهاد اولیه آن از کجا آمده است و سرانجام این پیشنهاد پر حاشیه چه می شود؟!

Share [3]