- خبرنگار اجتماعی - https://socialreporter.ir -

چراغ کلاس های «اخلاق» خاموش نشود!

گفت و گو: علی البرزی
این روزها نتیجه کمرنگ شدن اخلاق را در حوزه سیاسی، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی مشاهده می کنیم، به همین دلیل حاج آقا مجتبی تهرانی همواره زمان زیادی از درس خارج از فقه و اصولشان مربوط به درس اخلاق بود، یعنی اگردراثر بیکاری و کهولت سن درس خارج از فقه حاج آقا تعطیل
محسن اسماعیلی چهره شناخته شده ای است، به دلیل حضور چند ساله به عنوان عضو حقوقدان شورای نگهبان برای اهالی سیاست و به دلیل نزدیکی به استاد اخلاق و عالم ربانی حاج آقا مجتبی تهرانی برای مردم و شاگردان این عالم ربانی. اسماعیلی در حال حاضر در کنار فعالیت در حوزه سیاست، ساعاتی از روز را هم سرگرم جمع آوری خاطرات و سخنان ارزشمند حاج آقا مجتبی تهرانی است. وی که آشنایی دیرینه با این استاد اخلاق دارد، این روزها بیش از گذشته دغدغه از بین رفتن اخلاق در جامعه را دنبال می کند و خواستار ادامه برگزاری کلاس های اخلاق در جامعه است. گپ و گفت کوتاه ما با این یار قدیمی حاج آقا مجتبی تهرانی هم اینک پیش روی شماست.

*********

*آقای اسماعیلی! به نظر شما چه اتفاقی افتاده که درسال‌های گذشته در جامعه ایران شاهد برخی از بی‌اخلاقی ها هم در بین مردم وهم در بین مسئولان بوده ایم؟

من پاسخ این پرسش شما را با توجه به نظرات و دیدگاه های حاج آقا مجتبی تهرانی استاد اخلاق بیان می کنم. حاج آقا حدود سی و چهار سال قبل در اولین جلسه ای که برگزار کردند به این نکته پرداختند که برای اصلاح فرد و جامعه هیچ چیز بهتر از اخلاق نیست نه اینکه عقاید مهم نیست، نه اینکه احکام شرعی مهم نیستند، اما مسئله اخلاق موضوعی است که روی آینده زندگی انسان اثرگذار است.به این موضوع در آیات و روایات قرآنی و اسلامی هم اشاره شده است و پیامبراسلام (ص) هم بارها در صدر اسلام در جمع مسلمانان آن زمان فرموده اند که اگرقرار باشد من برای یک موضوع آمده باشم، آن موضوع مهم اخلاق است.

محسن اسماعیلی [1]

محسن اسماعیلی

*پس چه شد که ما در حال حاضر از مکارم اخلاق فاصله گرفته ایم؟

متاسفانه در سال های گذشته به آموزش های اخلاقی کم توجهی کردیم، یک مقدار در اثر فراز و نشیب های جامعه و تمرکز بیش از اندازه برمسائل سیاسی، مسائل تربیتی و اخلاقی را کمرنگ کردیم و خوب نتیجه اش وضعیت امروز جامعه در بحث اخلاق شد.

این روزها نتیجه کمرنگ شدن اخلاق را در حوزه سیاسی، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی مشاهده می کنیم، به همین دلیل حاج آقا مجتبی تهرانی همواره زمان زیادی از درس خارج از فقه و اصولشان مربوط به درس اخلاق بود، یعنی اگردراثر بیماری و کهولت سن درس خارج از فقه حاج آقا تعطیل
می‌شد، کلاس اخلاق پا برجا بود و تعطیلی نداشت. حاج آقا مجتبی همواره تاکید داشتند که این درس اخلاق برای خود من و برای مخاطبان مؤثرتر و مفیدتراز چیزهای دیگر است و برای این موضوع وقت می گذاشتند. یکبار خاطرم است که حاج آقا به من گفتند جامعه به مباحث اخلاقی بیشتر از مباحث دیگر در شرایط کنونی نیاز دارد.

آیا شما هم با این موضوع موافق هستید که کلاس های اخلاق پس از رحلت عالمان بزرگی مانند حاج مجتبی تهرانی و آیت الله خوشوقت کمرنگ شده است و این روزها کمتر شاهد برگزاری اینگونه کلاس ها هستیم؟

 بسیار کم تر از گذشته شده است. من به شخصه از بزرگانی که این توانایی را دارند، خواهش می کنم، کلاس های اخلاق و منبرهای اخلاقی دست کم شرمنده نشود و چراغ این کلاس ها همواره در جامعه اسلامی روشن باشد. فراموش نکنیم، حاج آقا مجتبی تهرانی، علیرغم اینکه مرجع تقلید بودند و درس خارج فقه و اصول می دادند و شاگردهای مجتهدی تربیت می کردند، با این حال هیچ وقت اجازه ندادند که درس اخلاق در زمان حیاتشان تعطیل شود.

منبع: هفته نامه شما

Share [2]