- خبرنگار اجتماعی - https://socialreporter.ir -

آیا چادر رنگی تنوع معقولی برای پوشش است؟

درآستانه فصل تابستان و در شرایطی که هجمه‌های فرهنگی و اجتماعی علیه مقوله حجاب به ویژه استفاده از چادر در سایت‌ها و رسانه‌های غربی خود‌نمایی می‌کند، شواهد موجود در سطح شهر از اقبال بانوان ایرانی به چادر‌های رنگی خبر می‌دهد.

چادراین روز‌ها تنها کافی است برای چند دقیقه درسطح شهر به ویژه در مناطق پر‌جمعیت حضور داشته باشید، بانوان و دخترانی را مشاهده می‌کنید که از پوشش کامل چادر استفاده کرده‌اند، اما پوشش آن‌ها با چادر‌های قبلی کمی متفاوت است، متفاوت از نظر رنگ چادری که بر سر کرده‌اند.

این گروه از بانوان از چادر‌هایی استفاده می‌کنند که به «چادر‌های رنگی» شهرت دارد. چادر‌هایی که از نظراندازه و نوع دوخت همانند چادر‌های ایرانی است، اما برای دوخت آن از پار‌چه‌های رنگی استفاده شده است.

*توصیه وزارت کشور: چادر رنگی بپوشید

مدتی پیش در چهل و چهار‌مین جلسه شورای اجتماعی کشور، استفاده و ترویج چادر‌های رنگی توسط بانوان و الگو‌های نو در پوشش اسلامی مورد تأکید قرار گرفت و در مصوبه‌ای به تصویب رسید. در آن زمان با انتشار خبر این مصوبه در رسانه‌ها، نظرات موافق و مخالف از تریبون‌های گوناگون به گوش ‌رسید.

در ابتدا کفه ترازوی نظرات به سمت نظرات مخالف سنگین‌تر بود و موجی از مخالفت‌ها از سوی بخش‌های گوناگون کشور، برخی مدیران و کار‌شناسان نسبت به استفاده از چادر‌های رنگی به راه افتاد.

پس از مدتی درست زمانی که تب و تاب مخالفت‌ها درباره چادر رنگی در حال فروکش کردن بود، استفاده یکی از مجریان زن رسانه ملی از چادر رنگی بار دیگر این موضوع را به برخی کار‌شناسان منتقد یادآوری کرد که ترویج استفاده بانوان از چادر رنگی یکی از سیاست‌های اصلی نظام است و برای اجرایی شدن آن ساعت‌ها کار کار‌شناسی انجام شده است.

این روز‌ها هم شواهد موجود در سطح شهر نشان‌دهنده اقبال بانوان ایران به استفاده از چادر‌های رنگی است، چادر‌هایی که استفاده از آن در ابتدا با مخالفت‌هایی همراه بود، اما پس از مدتی مورد رضایت و استقبال قرار گرفت.

*چرا چادر رنگی؟!

با وجود همه تبلیغاتی که برای اثر‌بخش بودن استفاده از چادر‌های رنگی در مقوله حجاب در جامعه انجام شده است، باز هم با مشاهده بانوانی با چادر‌های رنگی در سطح شهر و در برنامه‌های رسانه ملی انتقاداتی از سوی برخی از کار‌شناسان مطرح می‌شود، انتقاداتی که به نظر می‌رسد عجولانه و غیر‌کار‌شناسی است.

محمد بهرامی، استاد دانشگاه و کار‌شناس اجتماعی درباره استفاده بانوان از چادر‌های رنگی و تأثیرات مثبت آن می‌گوید: در حال حاضر سوی جریان سازمان‌یافته رسانه‌های غربی تبلیغات منفی علیه مقوله حجاب و شادی در جامعه ایران انجام می‌شود، که با تبلیغ و استفاده از چادر‌های رنگی در جامعه، زمینه برای سوء تبلیغ مبنی بر مخالف بودن اسلام با شادی از بین‌رفته و توطئه رسانه‌های غربی برای هجمه علیه مقوله حجاب خنثی می‌شود.

این استاد دانشگاه می‌افزاید: تنها راه ترویج فرهنگ حجاب در استفاده از چادر‌های رنگی خلاصه نمی‌شود و در آستانه تابستان باید برای اصلاح وضعیت نامناسب حجاب که مفاسد اجتماعی را به دنبال دارد منوط به یک تصمیم عملی و تأثیر‌گذار از سوی سازمان‌ها و دستگاه‌های مسئول است.

در کشور ما مسئله اشتباه تعریف شده است، در نتیجه به راهکار‌ها و راه‌حل‌های نادرست منتهی شده است. مسئلهٔ پوشش در جامعهٔ ما، چادر نیست؛ پوشیده بودن است، شایسته و درخورِ روحِ متعالی لباس پوشیدن است – چه در مورد زنان و چه در مورد مردان- مسئله اصلی عفت است و حیا./ انتهای مطلب

منبع: سایت مشرق

*این مطلب سال ۹۱ در سایت مشرق منتشر شده است.

Share [1]