- خبرنگار اجتماعی - https://socialreporter.ir -

طلوع مردم بوسنی با خبر، غروب مردم با گزارش!

گفت و گو : علی البرزی

اشاره:

«امیر حاجی کادونیچ»، سفیر کشوری است که تا به امروز حوادث و رویداد های زیادی را تجربه کرده است، تغییرات گوناگون در حوزه سیاست ، جنگ ها و جریانات داخلی، بوسنی را به یکی از کشورهای پر حاشیه در منطقه تبدیل کرده است. در حال حاضر « امیر حاجی کادونیچ »، یکی از جوان ترین سفرای مقیم ایران است که سکان هدایت سفارت این کشور را بر عهده دارد.

سفیر بوسنی [1]

سفیر بوسنی

سفیر کشور بوسنی و هرزگوین معتقد است که رسانه در یک کشور باید آزادانه فعالیت کند، اما حیطه فعالیتش نباید به گونه ای باشد که باعث ترویج بی اخلاقی در جامعه شود. وی بر این باوراست که اگر رسانه ای با انتشار مطالب غیر واقع باعث توهین به شخص و یا گروهی شود و درحقیقت عامل گسترش بد اخلاقی در جامعه است و باید با آن رسانه طبق قانون برخورد کرد، چرا که اینگونه رسانه ها ابزاری برای مسئولان یک کشور برای تهمت زنی و رواج بد اخلاقی هستند.

البته این سفیر خوش صحبت بوسنی، اطلاعات جالبی را هم درباره مطالعه مطبوعات در کشورش بیان کرد. به گفته وی، مردم بوسنی دو نوبت در روز را به مطالعه روزنامه اختصاص می دهند، صبح خود را با سر تیتر خبرهای روزنامه های آنلاین در فضای مجازی آغاز می کنند و شب ها هم روز خود را با مطالعه گزارش ها و مقاله های روزنامه های سنتی به پایان می رسانند. در حقیقت طلوع مردم بوسنی با خبر آغاز و غروب مردم هم با گزارش به پایان می رسد.

گپ و گفت ما «امیر حاجی کادونیچ» سفیر کشور بوسنی و هرزگوین را می توانید در شماره  ۳۹ ماهنامه مدیریت ارتباطات مطالعه فرمایید. بخش های کوتاهی از این گفت و گوی هم اینک پیش روی شماست.

*****************************

*آقای «حاجی کادونیچ!» سیاست های رسانه ای در کشور بوسنی بر چه اساسی شکل گرفته و رسانه ها بر چه مبنایی فعالیت می کنند؟

درکشور بوسنی سیاست حاکمیت بر مبنای آزادی مطبوعات و رسانه ها و فضایی منتقدانه متمرکز شده است. در کشور ما آژانسی مستقل از دولت، اما تحت نظارت دولت بر فعالیت رسانه ها به ویژه رسانه های مکتوب فعالیت می کند. این آژانس بر تمام فعالیت های رسانه ها، رادیو، تلویزیون و مطبوعات نظارت دارد و چنانچه شکایتی از سوی مسئولان و مقامات کشور بوسنی از یک رسانه انجام شود، این آژانس به شکایات رسیدگی کرده و برای رسانه متخلف حکم صادر می کند.

*این آژانس به کدام یکی از سازمان های دولتی بوسنی وابسته است؟

این آژانس نقش وزارت ارشاد در ایران را اجرا می کند، البته بالاتر از این آژانس مجموعه فرهنگی دولت بر فعالیت آژانس نظارت دارد، اما طبق سیاست های حاکمیتی مبنی برآزادی رسانه ها و بوسنی این آژانس به جز وارد خاص مستقل فعالیت می کند.

علی البرزی و سفیر کشور بوسنی در ایران [2]

علی البرزی و سفیر کشور بوسنی در ایران

*چه زمانی آژانس نظارتی بر رسانه ها وارد عمل می شود، آیا از نظر این آژانس خط قرمزی هم برای رسانه ها وجود دارد؟

خط قرمز رسانه ها در کشور بوسنی و هرزگوین توهین، تهمت و بی اخلاق مسئولان به یکدیگر، مسئولان به مردم و یا مدیران سازمان ها به حیطه فعالیت های یکدیگر است. برای مثال اگر یک مسئول در کشور بوسنی در قالب سخنرانی و یا مصاحبه با رسانه ها مطلبی را علیه یکی دیگر از مسئولان این کشور بیان کند، نه تنها با مسئول متخلف برخورد می شود بلکه با رسانه ای هم که عامل انتشار سخنان توهین آمیز مسئول متخلف است ، هم برخورد قانونی می شود.

در بحث تلویزیون اگر ازطریق شبکه ای توهین، افترا و یا بی اخلاقی به مردم و یا گروه و طیف خاصی انجام شود، از طریق قوانین آژانس نظارتی با رسانه متخلف برخورد و فرکانس های شبکه تلویزیون قطع خواهد شد.

* حیطه بی اخلاقی مسئولان و انتشار مطالب آنها توسط رسانه ها چگونه تعریف شده است؟

برای مثال، اگر شخص حقیقی و حقوقی از طریق رسانه ای مطلبی را بیان کند و به هر یک از شهروندان بوسنیایی تهمت فاشیست بودن، یهودی بودن، فساد اخلاقی و یا فساد مالی و امثال این موارد را بزند و شکایتی انجام شود، مدیران رسانه اعم از تصویری و مکتوب و مسئولان مربوطه به آژانس نظارتی فراخوانده می شوند و در صورتی که توضیحات قانع کننده ای ارائه نشود، جریمه نقدی، توقیف رسانه و موارد دیگر اعمال می شود، خط قرمز ما توهین و بی اخلاقی و ترویج آن با توسل به ابزار رسانه است.

متن کامل این  گفت و گو را  در ماهنامه شماره ۳۹  مدیریت ارتباطات مطالعه فرمایید.

Share [3]