- خبرنگار اجتماعی - https://socialreporter.ir -

ناگهان پرده برانداخته ای یعنی چه؟

گفت و گو : علی البرزی

این روزها نظرات گوناگون و متفاوتی درباره ترویج فرهنگ حجاب و عفاف درجامعه مطرح می‌شود و مهم‌ترین دیدگاه موجود هم حول محور چگونگی اجرای طرح‌های مرتبط با حجاب و عفاف درجامعه متمرکز شده است. تعدادی از کارشناسان، مدیران و اهالی فرهنگ و هنر با تأکید بر اهمیت ترویج فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه، راهکارهای عملی و نظری گسترش فرهنگ عفاف و حجاب را تبیین کردند. این افراد در بین اظهارات خود همگی به یک موضوع واحد اشاره داشته‌اند و آن ترویج فرهنگ حجاب و عفاف همراه با صمیمیت، آگاه‌سازی و آموزش است. تعدادی ازصاحب نظران وارد شدن نیروی انتظامی به این مقوله مهم و برخورد انتظامی و قضایی را قبول ندارند و با حضورنیروی انتظامی مخالف هستند، اما درمقابل این دیدگاه، تعداد دیگری از جامعه‌شناسان و اساتید دانشگاه و مراجع تقلید با توجه به فراگیر شدن بد حجابی درجامعه، استفاده از قوه زور و اجبار را درشرایط کنونی مؤثر می‌دانند.

جالب اینجاست که ابتکارعمل نیروی انتظامی درمرحله جدید طرح امنیت اخلاقی و اهدای شاخه گل به بانوان با حجاب و ابلاغ تذکر به افراد بد حجاب هم نتواسته نظرمخالفان این طرح راجلب کند و این دسته از صاحب‌نظران همچنان نسبت به استفاده از ابزار زور و برخورد انتظامی انتقاد دارند! اما دراین بین به نظر می‌رسد یک موضوع مهم نه تنها از نگاه مسئولان و مدیران سازمان‌های دست‌اندرکارمغفول مانده، بلکه کارشناسان و اساتید دانشگاه هم از اهمیت این موضوع غافل شده‌اند. این موضوع بااهمیت، ترسیم همان راهکارهای عملی و نظری است که تعدادی ازصاحب نظران و اهالی فرهنگ و هنر در گفت و گو با«جوان» نسبت به اهمیت و ضرورت آن تأکید کردند.

حجاب [1]

دکتر قمشه‌ای: ناگهان پرده برانداخته‌ای یعنی چه؟

مهدیه الهی قمشه‌ای، شاعر، مولوی‌شناس و محقق ادبیات با ذکر این بیت که «ناگهان پرده برانداخته‌ای یعنی چه ؟» به «جوان» می‌گوید: اولین راهکار برای ترویج فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه کنونی این است که دختران جوان به این آگاهی برسند که حجاب برای سعادت و سلامتشان و حتی در انتخاب همسر آینده‌شان نقش بسزایی دارد. به گفته این محقق ادبیات، درحال حاضر یکی ازدلایلی که جوان‌ها رغبت کمتری به مقوله ازدواج نشان می‌دهند، بی‌توجهی جنس مخالف و دخترها به حجاب و عفاف است چراکه در فرهنگ مردمان ایران زمین از سالیان گذشته همیشه زنانی مورد توجه بوده‌اند که در پوشیدگی کامل قرار داشته‌اند و زیبایی‌های خود را از نامحرمان پنهان می‌کردند.

بنابراظهارت الهی قمشه‌ای، به موضوع حجاب و عفاف در ادبیات کهن ایرانی هم اشاره‌ای شده است، زنی که پوشیده باشد و حجاب و عفاف و پاکی و نجابت و حجب و حیای خود را حفظ کند، همواره به عنوان الگوی یک زن کامل ایرانی معرفی شده است. به تصریح وی، تنها راه ممکن برای ترویج فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه، آگاه کردن دختران جوان نسبت به اهمیت حجاب در زندگی آنهاست.

آیت‌‌الله خاتمی: بهترین راهکار، هماهنگی کارفرهنگی با کاراجرایی است

اما آیت‌‌الله سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران و عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، بهترین راهکارترویج فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه را هماهنگی کار فرهنگی با کار اجرایی می‌داند. خاتمی با بیان این مطلب به «جوان» می‌گوید: مصداق بارزاین موضوع حدیث امام صادق(ع) است که می‌فرمایند: «خداوند قرار نداده است این چنین که زبان باز باشد و دست بسته باشد، زبان نماد کار فرهنگی و دست نماد کاراجرایی است و باید این دو با هم باز و بسته و در حقیقت با هم هماهنگ باشند.»

به باور عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان، اجرای این دو یعنی کار فرهنگی حساب شده و کار اجرایی بهترین راهکار ترویج فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه است. به تصریح خاتمی، بهترین کار اجرایی اجرای مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی درباره وظایف دستگاه‌ها و سازمان‌های اجرایی در کشور است.

جهانگیر الماسی: حذف نگاه ابزاری به زن چاره کار است

اهالی فرهنگ و هنر و به ویژه هنرمندان هم ازجمله افرادی هستند که همواره درباره ترویج حجاب و عفاف درجامعه دغدغه داشته و دارند. درهمین باره جهانگیرالماسی بازیگرسینما و تلویزیون به «جوان»، می‌گوید: تا زمانی که نگاه به زن درجامعه یک نگاه ابزاری باشد و فرهنگ توجه به شعور، حجاب و انسانیت زن وجود نداشته باشد، برای ترویج فرهنگ حجاب و عفاف با مشکل مواجه هستیم.

به باور الماسی، درحال حاضرنگاه الهی و دینی به زن در جامعه وجود ندارد و تنها به جسم و ظاهر زن نگاه می‌شود، با وجود این شرایط نه تنها حجاب و عفاف گسترش پیدا نمی‌کند، بلکه روز به روز فرهنگ برهنگی گسترش می‌یابد. این بازیگر سینما و تلویزیون بهترین راهکار ترویج فرهنگ حجاب و عفاف درجامعه را توجه به مقوله شعور، جایگاه و ارزش‌های یک زن می‌داند و نگاه ابزاری امروز جامعه را بد‌ترین آفت حجاب و عفاف عنوان می‌کند.

سیما فردوسی: ارائه الگوهای حجاب و عفاف در کنار آموزش

 سیما فردوسی روان‌شناس، درپاسخ به پرسش ما مبنی بر بهترین راهکار ترویج فرهنگ حجاب و عفاف می‌گوید: در حال حاضر ارائه الگوهای حجاب و عفاف در کنار آموزش بهترین راهکارترویج فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه است. به گفته فردوسی، سه برنامه اصلی باید در دستور کارسازمان‌های مسئل قرارگیرد، یکی ارائه الگو‌های مناسب برای حجاب، دوم آموزش از دوران کودکی و درنهایت اطلاع رسانی به خانواده بهترین راهکار ترویج فرهنگ حجاب و عفاف درجامعه است.

نماینده مجلس: فقط اجرای جدی و دقیق قانون

«تنها راهکار موجود برای ترویج فرهنگ حجاب و عفاف در کشور اجرای صحیح، دقیق و جدی طرح توسعه حجاب و عفاف مصوب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است.» جواد آرین‌منش، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان این مطلب به «جوان» می‌گوید: در شرایطی که طرح توسعه قانون حجاب و عفاف مصوب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در کشور وجود دارد، دیگر نیازی به ارائه طرح و برنامه تازه‌ای نیست، چراکه برای تدوین این طرح ساعت‌ها مطالعه کارشناسی انجام شده و اجرای دقیق آن، جوابگوی تمامی نیازهای حجاب و عفاف در جامعه است.

سردار نقدی: فقط با صمیمیت کارها پیش می رود 
اما سردارمحمد رضا نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین هم درباره راهکارهای ترویج فرهنگ حجاب و عفاف معتقد است که باید افراد هرجایی که هستند نزدیکان و اطرافیان خود را نسبت به داشتن حجاب صمیمانه توجیه کنند، به آنها تذکر دهند و از آنها داشتن حجاب را بخواهند. چراکه تنها یک بخش کوچکی از امر به معروف و نهی از منکر به شکل قهرآمیز است و این روش برای کسی است که به هیچ وجه حجاب را قبول نمی کند و می خواهد به ارزش های جامعه تعرض کند و با هیچ زبانی هم به راه نمی آید.
به گفته نقدی، بهترین کار این است که همه ما به حجاب به عنوان عامل ایجاد امنیت و حفظ قداست کانون خانواده و جامعه نگاه کنیم و در این راستا سازمان بسیج مستضعفین هم آماده همکاری همه جانبه برای ترویج فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه است.

منبع: باز نشر از جوان

این مطلب سال ۹۰ در روزنامه جوان منتشر شده است.

Share [2]