- خبرنگار اجتماعی - https://socialreporter.ir -

ضرورت راه اندازی شبکه ملی «اطلاعات جوانان»

علی البرزی جوان برتر جشنواره ملی حضرت علی‌اکبر (ع) براین باور است که در سال‌های گذشته، همواره نداشتن ارتباط متقابل جوانان با دولتمردان به عنوان یک دغدغه مهم مطرح بود. ارتباطی دو سویه که موجب شناخت نیازهای دو طرف می‌شد.

علی البرزی [1]

علی البرزی

وی  که در حوزه خبر و گزارش خبری موفق به کسب رتبه برتر شده است، می‌افزاید: «ارتباط دوسویه، موجب می‌شود دولتمردان با نیازها، دغدغه‌‌ها، افکار و همچنین مطالبات به روز نسل جوان آشنا شوند و از سوی دیگر، مدیران مرتبط با حوزه مسائل جوانان در کشور می‌توانند برای بازدهی بهتر، طرح‌ها و برنامه‌های خود را بطور مستمر به جوانان  ارائه دهند.»
به گفته این جوان که فعالیت‌های مطبوعاتی نیز در پرونده اوست، این ارتباط متأسفانه در دولت گذشته مغفول ماند، حتی جوانان و نمایندگان دولت نیز در سال‌های گذشته برای پیگیری این مهم اقدام شایسته‌ای انجام
ندادند.
به اعتقاد البرزی ، راه‌اندازی و تشکیل سازوکاری مناسب برای ارتباط بهتر، نزدیکتر و بیشتر جوانان با مسئولان، می‌تواند بسیار مؤثر باشد؛ چرا که اگر در سال‌های گذشته شبکه‌ای با عنوان شبکه «اطلاعات جوانان» برای ارتباط دوسویه بین دولت‌ها و جوانان راه‌اندازی شده بود، این روزها قشر عظیم جوان، به راحتی می‌توانستند بدون هرگونه درگیری اداری و پیچ و خم‌های بوروکراسی، خواسته‌های خود را به دولتمردان منتقل کنند.

البته وی معتقد است که گاهی، حرکت‌هایی از سوی سمن‌ها و انجمن‌های مردم‌نهاد در حوزه جوانان صورت می‌گیرد اما هیچگاه بازخورد لازم را ندارد و مقطعی و زودگذر است و عملیاتی نشده است.

این فعال رسانه ای ،  راه‌اندازی شبکه اطلاعات جوانان را برای نسل جوان مفید می‌داند و می‌گوید: «جوانان می‌توانند به وسیله این شبکه، طرح‌ها، ایده‌ها و پیشنهادهای خود را برای مسئولان بازگو کنند و از طرفی مسئولان نیز می‌توانند با داشتن یک بانک اطلاعاتی جامع از جوانان، به راحتی به طرح‌های پژوهشی، نیازسنجی‌ها و نتایج تحقیقات مرتبط با امور جوانان کشور دسترسی داشته باشند.

جوانان حتی می‌توانند از طریق این شبکه دولت را نقد یا دغدغه‌های خود را در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی مطرح کنند. همچنین حاکمیت می‌تواند نتایج میزان رضایتمندی یا نارضایتی جوانان از طرح‌های مرتبط با آن‌ها را در قالب نظرسنجی‌های عمومی از این سامانه دریافت کند.»

علی البرزی به جشنواره حضرت علی اکبر(ع) که هر ساله برگزار می‌شود اشاره می‌کند و یادآور می‌شود: «این‌که در یک کشور، جشنواره‌ای برای شناسایی، معرفی و تقدیر از جوانان برتر برگزار شود، حرکتی پسندیده است اما متأسفانه پرونده همه جشنواره‌های حضرت علی‌اکبر(ع) پس از پایان مراسم با اهدای جوایز بسته می‌شود تا سال دیگر.»
به گفته این جوان، آیا تنها معرفی و اهدای لوح تقدیر می‌تواند برای معرفی جوانان کافی باشد؟ به نظر می‌رسد باید سازوکار مناسبی برای ارائه تسهیلات به جوانان برگزیده و برای ترغیب آنان فراهم شود تا جوانان دیگر نیز به میدان آیند و فعالیت کنند.

استفاده از نام «جوان» در این جشنواره که گاهی با نام جشنواره «جوان ایرانی» نیز گره می‌خورد، از قدرت کشش فوق‌العاده‌ای برخوردار است که این امر موجب می‌شود تا کانون توجه بسیاری از قشرهای گوناگون جامعه باشد.

منبع: روزنامه ایران

Share [2]