- خبرنگار اجتماعی - https://socialreporter.ir -

اتلاف وقت در ادارات به سبک آنلاین!

نویسنده : علی البرزی

 این روزها استفاده از بازی‌های فراگیر و استراتژیک آنلاین در بین کارمندان برخی ادارات، شرکت‌های خصوصی و قشر گسترده‌ای از جوانان رواج یافته است. شواهد موجود نشان می‌دهد این بازی‌ها نه‌تنها باعث صرف وقت و هزینه افراد در ادارات و به تأخیر افتادن کار ارباب رجوع می‌شود، بلکه به باورکارشناسان انتقال وجه و خرید امتیاز برای قدرت گرفتن و از آن مهم‌تر فروش اکانت‌های قدرت در بین کاربران برخی از این بازی‌ها مشکوک به یک «قمار آنلاین اینترنتی» است. شاید شما هم در ماه‌های گذشته در بین همکاران خود با افرادی سر و کار داشته‌اید که در ساعات اداری به جای رسیدگی به امور ارباب رجوع، ساعت‌ها به نمایشگر رایانه خود خیره شده‌اند و مشغول انجام یک بازی آنلاین هستند.

صفحه اصلی بازی آنلاین
بیشتر افرادی که در ادارات و شرکت‌ها به این بازی گرایش پیدا می‌کنند، به دنبال روزنه‌ای برای فرار از کار و سرگرم شدن هستند. جالب اینجاست که تعدادی از کارمندان آنقدر غرق در بازی‌های آنلاین می‌شوند که ساعت‌ها پشت رایانه ادارات به بهانه انجام امور اداری ژست کاری می‌گیرند اما مشغول بازی هستند، در این بین تنها قربانی وقت‌‌گذرانی کارمندان، ارباب رجوع است که کارش بر زمین می‌ماند.

اتلاف وقت در ادارت(عکس تزئینی است، برگرفته از سایت دیار باران) [1]

(عکس تزئینی است، برگرفته از سایت دیار باران)

بازی‌هایی به سبک استراتژیک
اما بازی‌های آنلاین به این صورت طراحی شده که در مرحله اول برای شروع بازی کاربران باید در سایت ویژه بازی با ارائه یک نام کاربری و رمزعبور ثبت‌نام کنند و بعد از فعال شدن اکانت کاربری توسط سازندگان بازی، وارد بازی می‌شوند. در مرحله دوم زمانی که کاربر وارد بازی می‌شود یک دهکده به عنوان محل اصلی بازی در اختیارش قرار می‌گیرد که کاربر در این دهکده می‌تواند با استفاده از کاراکترهای گوناگون در چند مرحله امتیاز و سطح بازی خود را افزایش دهد. در این بازی‌ها برای مثال کاراکترهای اصلی مانند گندم، چوب، آهن و خشت به عنوان ابزار کمکی کاربر طراحی شده است که با استفاده از آنها می‌تواند منابع بیشتری را در مراحل بازی و در دهکده به دست آورد.

شیوه بازی براساس غارت و قدرت گرفتن از رقبا
شیوه این بازی‌های آنلاین اینترنتی که بیشتر آنها از خارج از کشور هدایت و راهبری می‌شوند، به این صورت است که کاربر برای افزایش امتیاز در دهکده بازی باید تا می‌تواند انبار تولید کند و برای پرکردن انبارهای خود دائم به دنبال غارت، چپاول و قدرت گرفتن از رقبا باشد. پروسه این بازی در شرایطی انجام می‌شود که همزمان تعداد زیادی از کاربران در فضای بازی آنلاین هستند و هر لحظه به تعداد آنها افزوده می‌شود. در حال حاضر فرمولی که طی مراحل بازی به کاربر آموزش داده می‌شود، براساس یکسری قواعد است که با به‌کارگیری آنها در بازی بهترین سود را نصیب خود می‌کند.

آن روی خطرناک «بازی‌های آنلاین»
اما شاید برای شما این پرسش به وجود ‌آید که پروسه‌ای که به آن اشاره شد چه ایرادی دارد و اینگونه بازی‌ها چه تهدیدی برای کاربر دارد؟ برای پاسخ به این پرسش باید به فاز خطرناک و مشکوک تعدادی از این بازی‌ها که بیشتر به یک جا به ‌جایی مالی و قمارآنلاین اینترنتی شباهت دارد، اشاره کرد. مراحل این بازی به این صورت طراحی شده که کاربر به‌تدریج در یک پروسه حساس جذب بازی شده و اشتیاق امتیازگیری با غارت انبار کاربران دیگر شخص بازی‌کننده را تحریک می‌کند تا دائم آنلاین شده و وارد بازی شود.

شکل‌گیری چرخه مشکوک قمار آنلاین در بازی
طراحان و گردانندگان این بازی‌ها از این اشتیاق کاذب سوءاستفاده کرده و از طریق فروش اکانت‌های قدرت برای خود منبع کسب درآمد ایجاد کرده‌اند. کاربران بازی هم به دلیل اشتیاق زیاد برای چیره شدن بر دیگر رقبا و غارت انبارهای آنها در دهکده بازی اقدام به خرید این اکانت‌ها می‌کنند.

قیمت اکانت‌های به‌اصطلاح طلا به صورت اینترنتی و از طریق شبکه بانکی به حساب طراحان بازی واریز می‌شود. اما این تمام ماجرا نیست و زمانی که کاربران به‌شخصه برای فروش اکانت قدرت خود اقدام می‌کنند، چرخه مشکوکی از قمار اینترنتی شکل می‌گیرد که در این چرخه کاربران و طراحان بازی درحال جا به ‌جایی مبالغ هنگفت هستند.

هر چند با اقدامات بموقع سازمان‌ها و دستگاه‌های مسؤول در زمینه نظارت بر فضای مجازی تعدادی از این بازی‌ها فیلتر و از دسترس کاربران خارج شده است اما شواهد موجود نشان می‌دهد که برخی کاربران با استفاده از نرم‌افزارهای فیلترشکن به‌راحتی وارد بازی شده و همان چرخه گذشته بازی را ادامه می‌دهند.

کسب درآمد برخی کارمندان از بازی‌های آنلاین
محمد سهرابی، کارشناس رایانه در این باره می‌گوید: درچند سال گذشته با گسترش ارتباطات و شبکه‌های مجازی بازی‌های آنلاین هم به‌تدریج رواج یافت اما تفاوت اصلی این بازی‌ها با بازی‌های قدیمی رایانه‌ای کسب درآمد ۲ طرف است. به باور سهرابی، بازی‌های آنلاین یک پروسه دو سر برد است. به صورتی که هردو طرف، هم سازندگان این بازی‌ها و هم کاربران از بازی کسب درآمد می‌کنند و در حقیقت یک منبع درآمد آنلاین است. بنابر اظهارات وی دراین نوع از بازی‌ها، سازندگان و سرشاخه‌ها از اشتیاق افراد به سود خود استفاده و کاربران هم از این بازی‌ها برای کسب درآمد استفاده می‌کنند. سهرابی می‌افزاید: یکی از ویژگی‌های بازی‌های آنلاین داشتن سرعت بالای اینترنت است که درحال حاضر هم در بسیاری از ادارات اینترنت‌هایی با سرعت بالا وجود دارد و این موضوع فرصت خوبی را برای برخی کارمندان برای بازی در ساعات کاری به وجود آورده است.

چرا کارمندان این بازی‌ها را دوست دارند؟
اما درباره اینکه چرا کارمندان در برخی ادارات و شرکت‌ها به این بازی‌ها گرایش پیدا کرده‌اند و بیشتر وقت کاری خود را صرف بازی می‌کنند، محمد ایمانی، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه با بیان اینکه فرار کارمندان از کار در محیط‌های ادرای یک موضوع قدیمی و آفت شغل کارمندی است، می‌گوید: از مدت‌ها پیش این آفت در ادارات وجود داشته که کارمندان به دلایل گوناگون از زیر بار مسؤولیت شانه خالی می‌کردند اما در حال حاضر نه‌تنها بازی‌های رایانه‌ای به وسیله‌ای برای فرار کارمندان از کار تبدیل شده است، بلکه ثابت ماندن یک کارمند در یک پست اداری باعث جلوگیری از چرخش کار در ادارات شده است.

به باور وی، زمانی که کارمند در پروسه فرسودگی شغلی قرار گیرد به بهانه‌های گوناگون از زیر بار مسؤولیت شانه خالی کرده و به دنبال روزنه‌ای برای فرار از کار است که این روزنه می‌تواند گرایش به یک بازی رایانه‌ای باشد./ انتهای مطلب

منبع: وطن امروز

نکته مهم: هرگونه برداشت و سوء استفاده از این مطلب و انتشار در سایت ها و رسانه های دیگر بدون ذکر منبع و نام نویسنده از نظر شرعی و قانونی مجاز نبوده و در صورت مشاهده پیگرد قانونی دارد.

Share [2]