- خبرنگار اجتماعی - https://socialreporter.ir -

اشک ها و لبخند های سال ۹۰

نویسنده : علی البرزی

اشاره :
از قدیم گفتن روزهای آخر سال که از راه می رسه، آدم باید آنچه که گذشته را مرور کند. به قول اهالی سینما با یک فلاش بک به عقب رفته و سابقه رویدادهای تلخ و شیرین را دوباره مرور کند، هر چند که رویدادهای تلخ و شیرین و فراز و فرود های سال ۹۰ را نمی توان در یک مطلب رسانه ای انعکاس داد، اما برداشت هایی کوتاه از رویداد های سالی که گذشت را در این گزارش جمع آوری کرده ایم.

************************

برداشت اول / اندر احوالات رجال
همیشه در گزارش های پایان سال یک بخش ثابت بررسی عملکرد شخصیت ها، رجال و افراد سرشناس یک کشور است. در سال ۹۰ هم هر از چند گاهی برخی چهره های مطرح سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در رسانه ها و در بین افکار عمومی جامعه مطرح شدند و به نوعی خبرساز بودند.

پای هاشمی همیشه لای در است
شاید هیچکس فکرش را هم نمی کرد که پس از انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری در سال ۸۸ صفحات تاریخ به گونه ای رقم بخورد که نوک پیکان حملات به سمت ایت الله هاشمی رفسنجانی نشانه گرفته شود و سردار سازندگی سال های پس از جنگ را به انزوایی تاریخی وادار کند.

هاشمی رفسنجانی یکی از رجال و افراد سرشناس سیاسی است که در سال ۹۰ هم هر از چند گاهی در صدر اخبار رسانه ها قرار گرفت و یا تیرهای انتقاد از کمان های مخالفان به سمت او نشانه رفت. «حالا بماند که چرا این همه انتقاد متوجه اوست»

قضاوت کردن درباره هاشمی از سخت ترین و شاید غیر ممکن ترین کارهاست. پای او همیشه «لای» در است و اجازه بسته شدنش به طور کامل را نمی دهد. هاشمی ازهمین در باز با برخی سخنرانی ها، دیدار ها ، مصاحبه ها و در برخی موارد سفر های خارجی اش ، دغدغه هایش را به جامعه منتقل می کند.

*قلضی القضات قوه قضائیه
اما پس از هاشمی رفسنجانی ، بی شک ایت الله صادق لاریجانی و یا همان قاضی القضات قوه قضائیه چهره خبرساز سال ۹۰ بود، بررسی چند پرونده مهم و جنجالی در حوزه تجاوز به عنف در اصفهان ،تبریز و تهران و صدور قاطعانه حکم اعدام برای متجاوزان، موضع گیری متفاوت در قبال رسانه ها و برقراری ممنوعیت حضور خبرنگاران در دادگاه های جنایی ، هشدار به سران جریان انحرافی و در نهایت دستور رسیدگی فوری به پرونده اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی تنها بخشی از رویداد هایی بود که رئیس دستگاه قضائی به عنوان چهره خبرساز درجریان انها نقش داشت.

*مرد پر ثمره دولت نهم و دهم
سید مجتبی ثمره هاشمی، مشاور ارشد رئیس جمهور از یک طرف چهره خبرساز سال ۹۰ بود و از سوی دیگر چهره بی خبر و آرام دولت. از یک سو در تمامی سفرهای داخلی و خارجی همراه رئیس جمهور بود و درجریان تمام موضوعات سفرها از نزدیک قرار داشت و از طرف دیگر کمتر اهل مصاحبه بود و از خبرنگاران فراری .!
مجتبی ثمره هاشمی یار قدیمی محمد احمدی نژاد است. او در طول سال ۹۰ در تمامی مراسمات در کنار دوست قدیمی خود، در تمامی سفرها همراه او و در مراسمات گوناگون از جشن عروسی گرفته تا ختم و عزا یار گرمابه و گلستان محمود احمدی نژاد بود.

مجتبی ثمره هاشیم+رئیس جمهور+یار قدیمیمصداق بارز این گفتار درگزارش های تصویری که رئیس جمهور در آن حضور دارد، مشخص است. در یک تصویر ثمره هاشمی در کنار محمود احمدی نژاد نشسته، در تصویری دیگر با او در گوشی صحبت می کند و در جای دیگر با هم در مجلس ختم و یا عروسی فرزندان مدیران و مسئولان ارشد نظام شرکت می کنند. بیراه نیست اگر بگوییم او مرد پرثمره دولت نهم و دهم است.

*برداشت دوم / همه نام های سال ۹۰
در سال ۹۰ هم همانند سال های گذشته از ابتدای سال نام ها ی گوناگونی بر سر زبان ها افتاد و تا پایان سال بر سر زبان ها بود. بی تردید نام محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران چهره سالی است که امروز و فردا به پایان نمی رسد، نامی که روزهای بسیاری در سال ۹۰ باز هم با موضع گیری ها و سخنانش، نه تنها ایران بلکه جهان را تحت تاثیر قرار داد. نام محمود احمدی نژاد در سالی که گذشت بارها به دلیل دفاع از طرح هدفمندی یارانه ها، موضع گیری علیه مخالفان جریان انحرافی و مواردی از این دست در صدر اخبار رسانه های گوناگون و بر سر زبان ها بود.
در عرصه بین المللی و درآن سوی مرزها سید حسن نصرالله همچنان برای ملت لبنان و ایران عزیز است و به عنوان اسطوره مقاوت شناخته شده است. نام سید حسن نصرالله در سال ۹۰ هم با سخنرانی های طوفانی خود در مناسبت ها همواره بر سر زبان ها بود.
محمد باقر قالیباف همان مدیر خوش تیپ هم برای پشت کار، ساخت و بهره برداری از چند بوستان، بزرگراه و ایستگاه مترو و در نهایت توسعه فضای سبز کلان شهر تهران اولین نام برای پایتخت نشین ها در سال ۹۰ بود.
همانطور که اکبر عبدی به دلیل سخنان زیبا و جنجالی اش در اختتامیه جشنواره فیلم فجر مرد اول سینمای ایران از نگاه سینما دوستان است، مهران مدیری هم با قهوه تلخش کام طرفداران کارهای طنز را در سال ۹۰ شیرین کرد. البته شیرین تر از قهوه تلخ مهران مدیری ، شجاعت و خلاقیت کاپیتان شهبازی کام مسافران یک هواپیما را شیرین کرد و امید و ارزو را برای بیش از ۱۰۰ مسافر یک هواپیما دوباره در رگ های آنها جاری کرد. آری «زندگی جاریست»
البته سال ۹۰ را بدون تردید می توان سال مردم نامید و جایزه بهترین چهره سال را به میلیون ها ایرانی تقدیم کرد. میلیون ها ایرانی که در سال ۹۰ با حضور خود در عرصه های گوناگون و مناسب ها ثابت کرد که ایران را دوست دارند و خواهند داشت. «سربلند باشی ایران من»

***************************

*برداشت سوم / همه واژه های سال ۹۰
در طول سالی که گذشت، همانند سال های گذشته معانی تازه و کلمات و اصطلاحاتی به دایره لغات مردم این سرزمین افزوده شد، لغاتی که بسیاری از آنها به دلیل وقایع و رویداد های جاری سال بر سر زبان ها افتاد و به تدریج ماندگار شد.

قهوه تلخ : نام سریال مهران مدیری یکی از اولین کلماتی بود که از ابتدای سال بر سر زبان ها افتاد، ماجرایی که بر سر چگونگی پخش و توزیع سریال مهران مدیری به وجود آمد، باعث شد تا نام «قهوه تلخ» بیش از گذشته بر سر زبان ها باشد. در آن زمان رسانه های گوناگون با این نام به نوعی بازی می کردند و در تیترهای حرفه ای و رسانه ای خود از مطالب فرهنگی گرفته تا سیاسی دو کلمه «قهوه تلخ»جای ویژه ای باز کرده بود. البته برخی تیرهای سیاسی مانند « قهوه تلخ نمایندگان برای دولت» برای مدتی حاشیه ساز شد.

فاز اجرایی: تعجب نکنید، این دو کلمه یکی از کاربردی ترین واژه ها و کلماتی بود که در سال ۹۰ بارها نقل محافل و رسانه ها شد. مسئولان و مدیران در سخنرانی های خود از بارها این دو کلمه استفاده می کردند، رسانه ها هم در تیتر و گزارش های خود همواره از فاز اجرایی یاد می کردند.

فاز اجرایی هدفمندی یارانه ها، فاز اجرایی بزرگراه امام علی (ع) ، فاز اجرایی پروژه تونل امیر کبیر، فاز اجرایی خط ۳ مترو، فاز اجرایی آزاد راه تهران – شمال و بی نهایت فاز اجرایی که نه تنها مدیران بخش های گوناگون از این دو کلمه در مکالمات، گفت و گوها و سخنرانی های خود استفاده می کردند، بلکه پس از مدتی این واژه درصحبت های عامیانه مردم هم نقل محافل شد و سر از لطیفه ها و پیامک های خنده دار درآورد. مانند «فاز اجرایی برنامه های مادر زن کلید خورد» و یا «فاز دوم بی پولی مرد خانه آغاز شد.»
البته در این بین واژه ها و کلماتی مانند، اختلاس، جهاد اقتصادی، تحریم، هدفمندی یارانه ها، ریزگرد، انتخابات ، الگوی مصرف، معاون اول و وزارت ورزش و جوانان هم بر سر زبان ها بود.

×××××××××××××××××××××××

برداشت چهارم / اشک ها و لبخند های سال ۹۰
به جرات می توان گفت که سال ۹۰ از نظر آمار وقوع حوادث طبیعی ، کمترین سال در چند سال گذشته به حساب می آید، چرا که خوشبختانه به جز چند مورد حادثه طبیعی مانند زلزله و یا سیل در برخی استان ها مانند سیستان و بلوچستان و مازندران ، حادثه دیگری وجود نداشته است. به امید اینکه این روند و آمار پایین حوادث در سال ۹۱ هم ادامه داشته باشد.

*******************************

برداشت پنجم/ تسخیر زمین و آسمان با فناوری بومی در سال ۹۰
قطار پیشرفت ایران در عرصه های علم و فناوری و به ویژه در حوزه پزشکی و سلامت در سال ۹۰ سرعت باور نکردنی گرفت. سرعتی که باعث تسخیر زمین و اسمان توسط دانشمندان ایرانی با ساتفاده از ابزار مهمی به نام فناوری بومی شد.
رویداد های علمی و فناوری سال ۹۰ آنقدر زیاد است که نه تنها در این گزارش بلکه انتشارچندین هفته نامه و ماهنامه هم نمی تواند تمامی این رویداد ها را انعکاس دهد. در این بخش تنها به این نکته بسنده می کنیم که روندی که در سال ۹۰ در حوزه علم و فناوری آغاز شد ، نتایج درخشان و پربار آن در سال ۹۱ به بار خواهد نشست و شاهد تحول عظیم در حوزه فناوری بومی در حوزه انرژی هسته ای، پزشکی و دارویی، فناوری نانو و بسیاری موارد دیگر خواهیم بود.

××××××××××××××××××××××××

برداشت ششم/ حوزه داغ فرهنگی
اما در سال ۹۰ یکی از پرحاشیه ترین حوزه های خبری حوزه فرهنگی بود، حوزه ای که بیشترین خبرها و رویداد ها را در سال ۹۰ به خود اختصاص داد. در این گزارش به اختصار و تیتر آور به چند رویداد خبرساز اشاره می کنیم.
ماجرای جنجالی گلشیفته فراهانی، ادامه داستان دنبال دار جدایی نادر از سیمین در چند جشواره خارجی و جایزه گرفتن اصغر فرهادی در گلدن گلوپ ، دستگیری مستند ساز بی بی سی در ایران، اظهارات تند و انتقادی فرج الله سلحشور درباره فساد در سینمای ایران، بسته شدن خانه سینما و مسلمان شدن استون فرزند کارگردان آمریکایی تنها بخشی از رویداد های حوزه فرهنگی و سینما است.

××××××××××××××××××××××

برداشت هفتم /همه انهایی که رفتند
در این بین نباید از درگذشتگان سال ۹۰ هم غافل شد، اگر دفترچه تلفن داشته باشی، به خوبی متوجه این موضوع می شوی، دفترچه تلفنت را که باز می کنی، از همان ابتدا کلی شماره تلفن هست که اگر با شماره ها تماس بگیری یا کسی پاسخت را نمی دهند و یا یکی از اقوام درگذشتگان پاسخ تلفن را می دهد. خداییشان رحمت کند تمامی درگذشتگان سال ۹۰ را که همواره نامشان بر زبان ها و یاددشان در دل ها است./ انتهای مطلب

منبع: هفته نامه هاتف

Share [1]