- خبرنگار اجتماعی - https://socialreporter.ir -

حرام خوران جامعه امروزی چه کسانی هستند؟

تهیه و تنظیم : علی البرزی

حجت السلام والمسلمین سید مهدی طباطبایی استاد اخلاق و عضو جامعه وعاظ تهران از جمله افرادی است که همواره با حساسیت ویژه ای در سخنان و اظهارات خود به مقوله حلال و حرام در جامعه اسلامی و ضروت رعایت آن در بخش های گوناگون تاکید داشته و دارد. سید مهدی طباطبایی با نگارش یادداشتی، به بررسی شرایط این روزهای جامعه در حوزه کسب و کار و توجه مردم به رزق و روزی پاک و حلال پرداخته است. این استاد اخلاق در بخشی از این یادداشت به سه گروه از مردم در جامعه امروزی که حرام می خورند و به حرام خواری می افتند اشاره کرده است. متن یادداشت هم اینک پیش روی شماست.

*****************

رزق آدمی همانند آبی است که پای درخت ریخته می شود اگر آب مناسب باشد، درخت رشد می کند و گل می دهد و اگر آب نامناسب باشد درخت را خشک می کند. بسیاری از خانواده ها که بدبخت و بیچاره و گرفتار مشکلات می شوند، به خاطر مال حرامی است که در زندگی آنها به روش ها و شیوه های گوناگون و حرام وارد شده است.

در دین اسلام دستور داده شده است که مردم به کسب حلال روی آورند و افرادی که زحمت می کشند تا لقمه نان حلالی برای فرزندانش تهیه کنند، مانند افرادی هستند که در راه خدا شمشیر می زنند و جهاد می کنند.

جمعیت [1]

مطمئن باشید در صورت توجه نداشتن به این مقوله مهم تمامی افراد نتیجه اش را در زندگی خود مشاهده خواهند کرد. اگر بد عمل کند و حرام جمع کند، کم بفروشد، اجحاف و یا احتکار کند، تمامی این موارد باعث می شود که فرزندانش گرفتار خوراک حرام و مال حرام شوند و در نهایت سرانجام انسانی که می تواند سازنده و کمک کننده و خیر خواه باشد آدم شری از این لقمه حرام ساخته می شود که دائم نه تنها مایه نفرین برای پدر و مادر است بلکه هر جا کار کند مردم می گویند خدا پدر و مادرت رو نیامرزد که این بچه را اینگونه گذاشتی رفتی یا حتی همسرش در خانه لعنت می فرستد بر پدر و مادرش که این فرد را اینگونه بار آورده است.

متاسفانه این روزها هم هستند افرادی که دوست ندارند برای به دست آوردن پول زحمت بکشند و دوست دارند که از جایی مفت و مجانی گیرشان بیاید.

رسول اکرم (ص) می فرماید: « تا می توانید بروید مال حلال فراهم کنید، حتی شخصی که می تواند برود زحمت بکشد و با مشقت پولی را فراهم کند» خداوند متعال می فرمایند:« بنده من تو را کمک می کنم در راه به دست آوردن روزی حلال».

و در جای دیگری خداوند متعال تاکید می کند، شخصی که دائم بخواهد بخوابد و نخواهد تن به کار دهد آخر به حرام خواهد افتد آخر به گناه می افتد، وقتی به گناه افتاد دیگر نمی تواند نان حلال بخورد و حتی در برخی موارد آنقدر بد بخت می شود که همان نان حلالم که به این شخص بدهی حرامش می کند.

یک روایت مشهور تاریخی است که زمانی امیر المومنین اسبشان را سپردند به یکی از اعراب و خودشان به مسجد برای اقامه نماز رفتند، راوی نقل می کند که حضرت شش درهم پول را در دستان مبارک گرفتند تا در زمان بازگشت به شخصی بدهند که اسبشان را نگه داشته است. اما زمانی که حضرت از مسجد بیرون آمدند، مشاهده کردند نه از اسب خبری است و نه از آن شخص محافظ! حضرت نگاه کردند اسب کمی آن طرف تر ایستاده اما دهنه ای ندارد!

در همان لحظه امام علی (ع) رو به همراهانشان کردند و فرمودند: این پول را آماده کرده بودم تا به شخصی بدهم که دهنه اسبم را گرفته و ساعتی نگه داشته بود، اما این شخص عجول بود و صبر نکرد تا من از مسجد بیاییم و حقش را بدهم و وی هم رزق حلال به دست آورد.ای کاش صبر می کرد به جای پول «حرام» پول «حلال» خداوند نصیبش می کرد.

از این روایت می توان نتیجه گرفت که تعدادی از مردم در جامعه برای اینکه صبرشان برای به دست آوردن روزی حلال کم است و به دلیل اینکه پول حلال دیرتر می رسد، صبر نمی کنند و خود را به حرام آلوده می کنند. یادتان نرود هر که مال حرام بگیرد به همان اندازه خدا از حلالش کم می کند.

فراموش نکنیم، سه گروه در جامعه امروزی، همیشه حرام خورده اند و می خورند، یکی آدم هایی که تنبل هستند و به سراغ کار و تلاش برای کسب روزی حلال نمی روند و می خواهند مفتی پول در بیاورند و بخورند! گروه دوم آدم هایی هستند که طمع دارند و همیشه می خواهند زیادتر بگیرند و گروه سوم آدم هایی هستند که چشم طمع به مال مردم دارند. این سه گروه همواره حرام می خورند.

منبع: خبرگزاری شهر

Share [2]