- خبرنگار اجتماعی - https://socialreporter.ir -

«لایی کشی» کارفرمایان ازاتوبان قانون!

[1]علی البرزی
«دستگاه‌ها افراد فاقد بیمه را معرفی کنند» این خبری بود که چندی پیش از سوی مدیران سازمان تامین اجتماعی اعلام شد، مدیران این سازمان از دستگاه‌های متولی هریک ازصنوف درخواست کردند نسبت به ارائه لیست افراد شاغل فاقد پوشش بیمه‌ای اقدام کنند.

اعلام این خبر شاید دروهله اول برای بسیاری ازکارگران، کارمندان و اقشارگوناگون جامعه شیرین و با اهمیت باشد، اما سابقه اینگونه درخواست‌ها یا ابلاغیه‌های سازمانی برای تعیین تکلیف وضعیت بیمه کارگران و کارمندان نشان می‌دهد که بسیاری از کارفرمایان با ترفندهای گوناگون از زیر بار واریز حق بیمه کارگران و افرادی که تحت پوشش آنها هستند، شانه خالی می‌کنند و حتی درمواردی با ابزارهای تهدید و ارعاب همانند اخراج و پرداخت نکردن حقوق و مزایا از اعلام شکایت علیه کارفرما توسط کارگر جلوگیری می‌کنند.

این موارد در بعضی از صنوف و مشاغل به ویژه مهدهای کودک، شرکت‌های خصوصی و کارگاه‌های زیرزمینی بیشتر است و بسیاری ازکارگران و نیروهای شاغل دراین صنوف با مشکلات گوناگونی دربحث بیمه مواجه هستند. موضوعی که مدیران سازمان تامین اجتماعی هم به آن واقف هستند و هرازچند گاهی دراظهارات خود به آن اشاره دارند.

جالب اینجاست که سازمان تأمین اجتماعی درحال حاضرتمامی شرایط لازم را برای مراجعه کارفرمایان واریزحق بیمه کارگران فراهم کرده است و دیگرنیازی به مراجعه حضوری کارفرمایان صنوف کم‌درآمد به ادارات تامین‌ اجتماعی نیست و لیست افراد فاقد پوشش بیمه‌ای تنها باید از طریق دستگاه‌های مربوطه دراختیار تأمین اجتماعی قرارمی گیرد.

هرچند که شرایط برای برطرف شدن مشکلات بیمه‌ای نیروهای شاغل درصنوف گوناگون مهیا شده است، اما به نظر می‌رسد در این میان موضوعی مغفول مانده که شایسته است مدیران سازمان تامین اجتماعی و وزارت کار و رفاه اجتماعی بیشتر به آن توجه داشته باشند.

این روزها در روابط کارگر و کارفرما و مقررات حاکم بر این روابط، نقاط ضعف و کاستی بسیاری وجود دارد. نبود سازو کار نظارتی دقیق برعملکرد کارفرمایان و شناسایی نشدن ترفندهای برخی ازکارفرمایان برای فرار از پرداخت حق بیمه ازجمله نکاتی است که باید بیشتر مورد توجه مدیران سازمان‌های مسئول قرارگیرد.

از سوی دیگر بسیاری از کارگران از ترس از دست دادن کار و مزایای کاری خود از طرح شکایت علیه کارفرما خودداری می‌کنند که این موضوع هم مشکلات را دو‌چندان کرده است. به نظر می‌رسد تدوین سازو‌کاری برای نظارت بر عملکرد کارفرمایان و همچنین فراهم آوردن شرایطی برای بیان مشکلات کارگران بدون هیچ دغدغه می‌تواند در راستای حل مشکلات اقشارگوناگون جامعه در بحث بیمه مؤثر باشد. درحقیقت این روزها بسیاری از کارفرمایان در اتوبان قانون برای فرار از پرداخت حق بیمه کارگران لایی کشی می کنند./ انتهای پیام

منبع: باز نشر از جوان

این مطلب سال ۹۱ در روزنامه جوان منتشر شده است.

Share [2]