* ثبت شده در سامانه ساماندهی پایگاه های اینترنتی
  • صفحه اصلی
  • درباره خبرنگار اجتماعی
  • تماس با ما
  • خبرنامه
  • » ماجرای تلخ در بازار داغ عمل‌های زیبایی!
  • » جاماندن فرهنگ از قطار‌های مترو!
  • » خاک شدن بازی سنتی در رقابت با بازی رایانه‌ای!
  • » حافظ ۶۰ سال گنجینه طنز ایران
  • » عکس /ذوق هنری برای اطلاع رسانی
  • » عکس / سقوط مصالح حتمی است
  • » عکس / پیدا شدن گربه چشم آبی!
  • » عکس / محض رضای خدا پارک نکنید !
  • » عکس/ نظرسنجی عجیب درباره مجریان برنامه ۹۰!
  • » ۴ محصول تراریخته را تایید می کنیم
امروز پنج شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۴ - ساعت به وقت تهران : 09:36
  • خبرهای ویژه

      » حمله به عفت افراد با یک شماره «تلفن همراه!»

      » مجوز فعالیت‌های گروهی و صنفی چگونه صادر می‌شود؟

    • آخرین مطالب

    • پربازدیدترین مطالب

    » ماجرای تلخ در بازار داغ عمل‌های زیبایی!

    » جاماندن فرهنگ از قطار‌های مترو!

    » خاک شدن بازی سنتی در رقابت با بازی رایانه‌ای!

    » حافظ ۶۰ سال گنجینه طنز ایران

    » عکس /ذوق هنری برای اطلاع رسانی

    » عکس / سقوط مصالح حتمی است

    » عکس / پیدا شدن گربه چشم آبی!

    » عکس / محض رضای خدا پارک نکنید !

    » عکس/ نظرسنجی عجیب درباره مجریان برنامه ۹۰!

    » ۴ محصول تراریخته را تایید می کنیم

    » حوزه «کودک» متولی مشخص ندارد

    » ناگفته هایی از اجرای طرح «فلج اطفال» در کشور

    » حمله به عفت افراد با یک شماره «تلفن همراه!»

    » چرایی و چگونگی تشکیل ستاد بازسازی عتبات

    » معرفی برگزیدگان سومین جشنواره رسانه های شهری

    » مجوز فعالیت‌های گروهی و صنفی چگونه صادر می‌شود؟

    » مواظب دست به یقه شدن «مجریان» باشید!

    » تور مجازی شارلاتان ها برای هتک حیثیت!

    » عکس نوشت/ بازگشت به گذشته

    » عکس نوشت / خسته نباشی دلاور

    » عکس نوشت/ نانوایی مهربانی

    » عکس نوشت/ من سیگاری نیستم

    » ضرورت آشنایی اهالی رسانه با مفاهیم جمعیتی

    » کار داوطلبانه ارزش است

    » همایش «تشریفاتی» با هزینه «نجومی»

    » چه شرایطی در انتظار «دارو» است؟

    » روزهای شلوغ «تعزیرات»

    » «چراغ» پایتخت را روی موج ۹۴ بشنوید

    » کاربر ساده‌انگار، کلاهبردار زیرک!

    » جای خالی «ایثار و شهادت» در فضای مجازی

    » آلودگی هوا با سلامت مردم چه می‌کند؟

    » وقتی تلفن همراه ابزار بی احترامی می شود !

    » روش برخورد با فروشنده بی‌ انصاف

    » نبض رسانه در سرزمین زرافه ها و پنگوئن ها / در آمد ۲ هزار و۵۰۰ دلاری “خبرنگار” در آفریقای جنوبی

    » «نشاط اجتماعی» / شاه کلید فرصت ها پس از لغو تحریم

    » سوا کن، جدا کن میوه با طعم دعوا + صدای مخفی

    » چاله‌ها و چالش‌های جمعیتی/ پای لنگ مشوق‌های فرزندآوری

    » جای خالی “ایثار و شهادت” در شبکه های اجتماعی!+صوت

    » هشدار تاریخی

    » زورمان به فقر نمی‌رسد!

    » شیشه عمر «اخلاق» در جامعه ترک خورد! ( تعداد بازدید : 9904 )

    » مجازات سخت برای توهین ارباب رجوع به کارمندان! ( تعداد بازدید : 9094 )

    » دور دنیا در 80 روز با فولکس واگن! ( تعداد بازدید : 8728 )

    » رئیس جمهور آمریکا با این هواپیما پرواز می کند ( تعداد بازدید : 4971 )

    » سربازی و دکتر های کله کچل ( تعداد بازدید : 3039 )

    » ریشه اخلاق در آتش قلیان ها می سوزد! ( تعداد بازدید : 2937 )

    » تصویری متفاوت از قالیباف ( تعداد بازدید : 2709 )

    » آقایان محترم! لطفا فاصله بگیرید ( تعداد بازدید : 2289 )

    » تب خرید خدمت سربازی بالا گرفت ( تعداد بازدید : 2237 )

    » حجاب درونی و بد حجابی بیرونی! ( تعداد بازدید : 2177 )


  • نگاه روز /

    » جاماندن فرهنگ از قطار‌های مترو!

    ۱۶ آذر ۱۳۹۸

    دهه ۶۰ زمانی که مرحوم «هاشمی رفسنجانی» در سخنانی در نماز جمعه که به خطبه مترو مشهوراست، درباره ازسرگیری دوباره طرح توسعه مترو و ضرورت بهره‌برداری از قطار شهری با توجه به تجربیات و مشاهده‌های خود درسفرهای خارجی سخن گفت, برخی نمایندگان و مدیران آن زمان نسبت به توسعه مترو نظر مخالف داشتند و آن را از اولویت‌ها نمی‌دانستند!

    نویسنده: علی البرزی

    این روزها کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که به کارآیی، ایمنی و سرعت مترو به‌ عنوان یک وسیله حمل‌ و نقل پاک باور نداشته باشد. شاید گذشت سال‌ها و تغییر در تفکرات اقشار گوناگون جامعه از مدیران گرفته تا مردم کوچه و بازار بهترین مصداق این موضوع باشد.

    دهه ۶۰ زمانی که مرحوم «هاشمی رفسنجانی» در سخنانی در نماز جمعه که به خطبه مترو مشهوراست، درباره ازسرگیری دوباره طرح توسعه مترو و ضرورت بهره‌برداری از قطار شهری با توجه به تجربیات و مشاهده‌های خود درسفرهای خارجی سخن گفت, برخی نمایندگان و مدیران آن زمان نسبت به توسعه مترو نظر مخالف داشتند و آن را از اولویت‌ها نمی‌دانستند!

    در آن سال‌ها بعضی‌ها مترو و توسعه آن را یک وسیله تجملاتی با بهره کم توصیف می‌کردند اما این تفکر دوام چندانی نداشت. زمانی که توسعه مترو آغاز و این وسیله خوب حمل‌ و نقل روی ریل حرکت خود قرار گرفت، به‌ تدریج این تفکرات رنگ و بوی دیگری به خود گرفت و همگان نه ‌تنها بر کارآیی بالای این وسیله اذعان داشتند، بلکه به فکر برنامه‌ ریزی برای احداث مترو در شهر و دیار خود هم افتادند. این روزها هم رقابت سنگین و نفسگیری برای توسعه مترو در شهرهای بزرگ و کلانشهرها در جریان است.

    درست است که گسترش مترو در چند کلانشهر مانند تهران و چند شهر دیگر به اتمام رسیده و تمامی خطوط به طور تقریبی فعال شده اند و یا در مراحل آخر تکمیل هستند، اما به باور کارشناسان آنچیزی که هنوز آنطور که باید فعال نشده «فرهنگ صحیح» استفاده از این وسیله حمل و نقل پاک است. در حقیقت فرهنگ این روزها از قطارهای مترو جا مانده است! برای مثال در ادامه به چند مورد اشاره شده است.

    دویدن روی پله‌های برقی
    برخی مسافران برای رسیدن به قطار روی پله‌های برقی می‌دوند که هم باعث خرابی پله‌ها و هم آزار و اذیت مسافران دیگر می‌شود.

    نگه داشتن درب قطار با پا
    بسیار مشاهده می‌شود که مسافران با قرار دادن پای خود در بین درب‌ها از بسته شدن آن خودداری می‌کنند که این خود باعث آسیب جدی به بازوهای درب‌ها می‌شود.

    رعایت احوال دیگران
    مسافران ممکن است در زمان ازدحام جمعیت در واگن‌ها جلوی خروج برخی از مسافران را بگیرند و آنها مجبور باشند در ایستگاه‌های بعد پیاده شده و با قطار دیگری به ایستگاه قبل بازگردند. باید تلاش کنیم تا در جامعه نگاه خودخواهانه برای رسیدن به مقاصد خود نداشته باشیم. چه بسا زمانی که مراعات حال دیگران را می‌کنیم خداوند نیز در جای دیگر برای مراعات حال ما گره گشایی می‌کند.

    برخی از مسافران قبل از اینکه مسافران داخل قطار به طور کامل خارج شوند اقدام به سوار شدن می‌کنند تا شاید یک صندلی خالی برای نشستن پیدا کنند اما غافل از آنکه با این کار علاوه بر ایجاد اختلال در روند سوار و پیاده شدن مسافران، ممکن است جلوی خروج برخی از مسافران را بگیرند و آنها مجبور باشند در ایستگاه‌های بعد پیاده شده و با قطار دیگری به ایستگاه قبل باز گردند.

    حرکت از سمت راست
    نکته دیگر اینکه هنگام تردد در راهروهای مترو باید از سمت راست حرکت کرد تا از برخوردهای نابجا و ایجاد ترافیک انسانی جلوگیری شود. در این حالت راه برای خود و دیگران باز می‌کنیم. با رعایت برخی موضوعات که شاید ساده و پیش پا افتاده باشد اجازه می‌دهیم همه همشهریان و هموطنان در محیطی امن و به دور از فشارهای روانی به مقصد خود برسند.

    احترم به سالمندان و افراد کم توان
    از دیگر مواردی که هنگام سوار یا پیاده شدن مترو باید رعایت شود رعایت حال سالمندان ، افراد کم توان و معلولان است. این افراد به دلیل کهولت سن و یا شرایط فیزیکی قادر نیستند مانند افراد دیگر به سرعت وارد یا خارج شوند بنابراین درهنگام تردد مراقب این قشر از جامعه باشیم. همچنین وقتی سالمندان یا معلولان داخل قطار هستند با دادن جای خود به آنان علاوه بر جلب رضایت الهی تلاش کنیم حس انسان دوستی را در جامعه تقویت کنیم.

    البته موارد مرتبط با فرهنگ استفاده از قطارهای شهری تنها به این چند مورد خلاصه نمی‌شود اما بی شک گسترش فرهنگ استفاده از مترو همت و عزم جدی همه ما به عنوان شهروندان و استفاده کنندگان از این وسیله را می‌طلبد.

    منبع: مردم سالاری

    هشدار : برداشت و نقل مطالب سایت” خبرنگار اجتماعی ” بدون ذکر منبع مجاز نیست و در صورت مشاهده نه تنها پیگرد قانونی دارد ، بلکه از طریق شبکه های اجتماعی هم به مخاطبان اطلاع رسانی می شود ( از اینکه این موضوع را رعایت می کنید متشکریم)

    Share
    دسته بندی : تازه ها | یادداشت

    برچسب : توسعه قطار شهری توسعه،قطار، شهری خبرنگار اجتماعی علی البرزی فرهنگ مترو مردم هاشمی رفسنجانی


    نسخه چاپی نسخه چاپی

    نظر بدهید

    خبرنگار اجتماعی حق نشر 2025 تمامی حقوق محفوظ است. طراحی شده توسط جواد حاجی امینی ( بیک ماک سیستم )