شاید زمانی که ناصرالدین شاه قاجار پس از بازگشت از فرنگ در یکی از روزهای دی ماه ۱۲۶۷برای اولین بارمسیر تهران تا شهر ری را با ماشین دودی طی کرد، در تخلیش هم نمی گنجید که روزی این وسیله در گوشه ای از یکی از ایستگا ه های مترودر حال نابودی باشد، این روزها از آن ماشین دودی و خاطراتش تنها تلی از آهن قراضه باقی مانده است ….
علی البرزی
شاید زمانی که ناصرالدین شاه قاجار پس از بازگشت از فرنگ در یکی از روزهای دی ماه ۱۲۶۷برای اولین بارمسیر تهران تا شهر ری را با ماشین دودی طی کرد در تخلیش هم نمی گنجید که روزی این وسیله در گوشه ای از یکی از ایستگا ه های مترو در حال نابودی باشد، این روزها از آن ماشین دودی و خاطراتش تنها تلی از آهن قراضه باقی مانده است که آن هم در زیر باران و نور آفتاب در حال نابودی است و به محلی برای نوشتن یادگاری ها و بازی کودکان تبدیل شده است.
*ماشین دودی و آغاز یک راه پر پیچ و خم
شاید بتوان ورود ماشین دودی به ایران را سر آغاز یک راه پر پیچ و خم برای گسترش صنعت حمل و نقل در کشور دانست ،ماشین دودی دوایستگاه داشت، که از خیابان دروازه خراسان حرکت و مسافران راتا حرم حضرت شاه عبدلعظیم منتقل می کرد،در آن زمان مردم به ایستگاه های ماشین دودی “گار” می گفتند که در زبان فرانسوی به این نام مطرح شده است.
در روزهای اول ورود این قطار به تهران در هر بار به راه افتادن، بچهها سنگ و خس و خاشاک زیادی به ماشین دودی میزدند. این وسیله جدید مورد پذیرش مردم تهران واقع نشد در مدت کوتاهی با ورشکست شدن این شرکت بلژیکی، تراموا در تهران به بایگانی تاریخ سپرده شد.
در حال حاضر علاوه بر این ماشین دودی که در ایستگاه شهری در حال نابودی است دو ماشین دودی از بقایای این وسیله آهنی در پارک ملت و میدان قیام قرار گرفته است و متاسفانه به دلیل عدم توجه مسئولین به این وسیله تاریخی هر سه این وسایل در حال نابودی است یکی در میدان قیام تهران دود ماشین ها رامی خورد و یکی هم در ایستگاه شهرری به محلی برای نقاشی های کودکانه تبدیل شده و دیگری در گوشه ای از پارک به دنبال تعدادی بازدید کننده است.
* هفت میلیون تومان برای بازسازی یا جوسازی
ماشین دودی مستقر در مترو شهرری که بر اثر عوامل محیطی و جوی آسیب دیده است، توسط اداره زیباسازی شهرداری منطقه ۲۰ مرمت میشود.”این خبری بود که چندی پیش در اعتراض به از بین رفتن اثر تاریخی و ماندگار ماشین دودی توسط مدیران شهری اعلام شد.
در بخش هایی ازاین خبرآمده است که بازسازی لوکوموتیو ، واگن و جلای این وسیله با استفاده از روغن مخصوص، نصب سایبان و تابلوی شناسایی با صرف هفت میلیون تومان هزینه از جمله اقدامات این اداره برای مرمت ماشین دودی قدیمی شهرری است.
اما پس از گذشت قریب به یک سال از اعلام این خبر در حال حاضر مشاهده می شود که نه تنها از بازسازی لوکوموتیو خبری نیست، بلکه ماشین دودی مستقر در ایستگاه شهر ری هم به مرور زمان و در اثر باران و تابش نور خورشید در حال زنگ زدن و نابودی است .
*میراث فرهنگی و حقایق پیداو پنهان
میراث فرهنگی و آثار تاریخی به نوعی بازگو کننده حقایق پیداو پنهانی از گذشته برای ما انسان ها است و از طرف دیگر حفظ و نگهداری از این آثارمی تواند در جهت انتفال مفاهیم و تاریخ گذشته به نسل های بعدی مفید و موثر باشد .
ماشین دودی جدای از ارزشهای یک اثر منحصر به فرد تاریخی در واقع نمادی از صنعت و علاقه مردم ایران به استفاده از تکنولوژی جدید حمل و نقل است حفظ و حراست از این وسیله تاریخی علاوه انتقال تاریخ گذشته ایران به نسل های آینده می تواند نقش بسزایی در ارتقاء فرهنگ اصیل ایرانی و حفاظت از آن داشته باشد . پس نگذاریم که پدر بزرگ مترو این روزها در گوشه ای کلانشهر تهران به تلی از خاک تبدیل شود!/ انتهای مطلب
منبع: روزنامه جوان
هم سوژ ت قشنگه م مطلبت. جالب بود. موفق باشی
ممنون دوست عزیز
سلام و خسته نباشید
مطلب جالبی بود با تشکر
سلام ممنون از شما