* ثبت شده در سامانه ساماندهی پایگاه های اینترنتی
  • صفحه اصلی
  • درباره خبرنگار اجتماعی
  • تماس با ما
  • خبرنامه
  • » ماجرای تلخ در بازار داغ عمل‌های زیبایی!
  • » جاماندن فرهنگ از قطار‌های مترو!
  • » خاک شدن بازی سنتی در رقابت با بازی رایانه‌ای!
  • » حافظ ۶۰ سال گنجینه طنز ایران
  • » عکس /ذوق هنری برای اطلاع رسانی
  • » عکس / سقوط مصالح حتمی است
  • » عکس / پیدا شدن گربه چشم آبی!
  • » عکس / محض رضای خدا پارک نکنید !
  • » عکس/ نظرسنجی عجیب درباره مجریان برنامه ۹۰!
  • » ۴ محصول تراریخته را تایید می کنیم
امروز شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ساعت به وقت تهران : 17:27
  • خبرهای ویژه

      » حمله به عفت افراد با یک شماره «تلفن همراه!»

      » مجوز فعالیت‌های گروهی و صنفی چگونه صادر می‌شود؟

    • آخرین مطالب

    • پربازدیدترین مطالب

    » ماجرای تلخ در بازار داغ عمل‌های زیبایی!

    » جاماندن فرهنگ از قطار‌های مترو!

    » خاک شدن بازی سنتی در رقابت با بازی رایانه‌ای!

    » حافظ ۶۰ سال گنجینه طنز ایران

    » عکس /ذوق هنری برای اطلاع رسانی

    » عکس / سقوط مصالح حتمی است

    » عکس / پیدا شدن گربه چشم آبی!

    » عکس / محض رضای خدا پارک نکنید !

    » عکس/ نظرسنجی عجیب درباره مجریان برنامه ۹۰!

    » ۴ محصول تراریخته را تایید می کنیم

    » حوزه «کودک» متولی مشخص ندارد

    » ناگفته هایی از اجرای طرح «فلج اطفال» در کشور

    » حمله به عفت افراد با یک شماره «تلفن همراه!»

    » چرایی و چگونگی تشکیل ستاد بازسازی عتبات

    » معرفی برگزیدگان سومین جشنواره رسانه های شهری

    » مجوز فعالیت‌های گروهی و صنفی چگونه صادر می‌شود؟

    » مواظب دست به یقه شدن «مجریان» باشید!

    » تور مجازی شارلاتان ها برای هتک حیثیت!

    » عکس نوشت/ بازگشت به گذشته

    » عکس نوشت / خسته نباشی دلاور

    » عکس نوشت/ نانوایی مهربانی

    » عکس نوشت/ من سیگاری نیستم

    » ضرورت آشنایی اهالی رسانه با مفاهیم جمعیتی

    » کار داوطلبانه ارزش است

    » همایش «تشریفاتی» با هزینه «نجومی»

    » چه شرایطی در انتظار «دارو» است؟

    » روزهای شلوغ «تعزیرات»

    » «چراغ» پایتخت را روی موج ۹۴ بشنوید

    » کاربر ساده‌انگار، کلاهبردار زیرک!

    » جای خالی «ایثار و شهادت» در فضای مجازی

    » آلودگی هوا با سلامت مردم چه می‌کند؟

    » وقتی تلفن همراه ابزار بی احترامی می شود !

    » روش برخورد با فروشنده بی‌ انصاف

    » نبض رسانه در سرزمین زرافه ها و پنگوئن ها / در آمد ۲ هزار و۵۰۰ دلاری “خبرنگار” در آفریقای جنوبی

    » «نشاط اجتماعی» / شاه کلید فرصت ها پس از لغو تحریم

    » سوا کن، جدا کن میوه با طعم دعوا + صدای مخفی

    » چاله‌ها و چالش‌های جمعیتی/ پای لنگ مشوق‌های فرزندآوری

    » جای خالی “ایثار و شهادت” در شبکه های اجتماعی!+صوت

    » هشدار تاریخی

    » زورمان به فقر نمی‌رسد!

    » شیشه عمر «اخلاق» در جامعه ترک خورد! ( تعداد بازدید : 9902 )

    » مجازات سخت برای توهین ارباب رجوع به کارمندان! ( تعداد بازدید : 9093 )

    » دور دنیا در 80 روز با فولکس واگن! ( تعداد بازدید : 8727 )

    » رئیس جمهور آمریکا با این هواپیما پرواز می کند ( تعداد بازدید : 4970 )

    » سربازی و دکتر های کله کچل ( تعداد بازدید : 3036 )

    » ریشه اخلاق در آتش قلیان ها می سوزد! ( تعداد بازدید : 2936 )

    » تصویری متفاوت از قالیباف ( تعداد بازدید : 2706 )

    » آقایان محترم! لطفا فاصله بگیرید ( تعداد بازدید : 2287 )

    » تب خرید خدمت سربازی بالا گرفت ( تعداد بازدید : 2236 )

    » حجاب درونی و بد حجابی بیرونی! ( تعداد بازدید : 2175 )


  • یکی دیگر از آثار تاریخی نفس های آخرش را می کشد

    » پدر بزرگ مترو در بستر بیماری!

    ۲۳ آذر ۱۳۹۱

    شاید زمانی که ناصرالدین شاه قاجار پس از بازگشت از فرنگ در یکی از روزهای دی ماه ۱۲۶۷برای اولین بارمسیر تهران تا شهر ری را با ماشین دودی طی کرد، در تخلیش هم نمی گنجید که روزی این وسیله در گوشه ای از یکی از ایستگا ه های مترودر حال نابودی باشد، این روزها از آن ماشین دودی و خاطراتش تنها تلی از آهن قراضه باقی مانده است ….

    علی البرزی

    شاید زمانی که ناصرالدین شاه قاجار پس از بازگشت از فرنگ در یکی از روزهای دی ماه ۱۲۶۷برای اولین بارمسیر تهران تا شهر ری را با ماشین دودی طی کرد در تخلیش هم نمی گنجید که روزی این وسیله در گوشه ای از یکی از ایستگا ه های مترو در حال نابودی باشد، این روزها از آن ماشین دودی و خاطراتش تنها تلی از آهن قراضه باقی مانده است که آن هم در زیر باران و نور آفتاب در حال نابودی است و به محلی برای نوشتن یادگاری ها و بازی کودکان تبدیل شده است.

    *ماشین دودی و آغاز یک راه پر پیچ و خم

    شاید بتوان ورود ماشین دودی به ایران را سر آغاز یک راه پر پیچ و خم برای گسترش صنعت حمل و نقل در کشور دانست ،ماشین دودی دوایستگاه داشت، که از خیابان دروازه خراسان حرکت و مسافران راتا حرم حضرت شاه عبدلعظیم منتقل می کرد،در آن زمان مردم به ایستگاه های ماشین دودی “گار” می گفتند که در زبان فرانسوی به این نام مطرح شده است.

    دودی

    در روزهای اول ورود این قطار به تهران در هر بار به راه افتادن، بچه‌ها سنگ و خس و خاشاک زیادی به ماشین دودی می‌زدند. این وسیله جدید مورد پذیرش مردم تهران واقع نشد در مدت کوتاهی با ورشکست شدن این شرکت بلژیکی، تراموا در تهران به بایگانی تاریخ سپرده شد.

    در حال حاضر علاوه بر این ماشین دودی که در ایستگاه شهری در حال نابودی است دو ماشین دودی از بقایای این وسیله آهنی در پارک ملت و میدان قیام قرار گرفته است و متاسفانه به دلیل عدم توجه مسئولین به این وسیله تاریخی هر سه این وسایل در حال نابودی است یکی در میدان قیام تهران دود ماشین ها رامی خورد و یکی هم در ایستگاه شهرری به محلی برای نقاشی های کودکانه تبدیل شده و دیگری در گوشه ای از پارک به دنبال تعدادی بازدید کننده است.

    * هفت میلیون تومان برای بازسازی یا جوسازی

    ماشین دودی مستقر در مترو شهرری که بر اثر عوامل محیطی و جوی آسیب دیده است، توسط اداره زیباسازی شهرداری منطقه ۲۰ مرمت می‌شود.”این خبری بود که چندی پیش در اعتراض به از بین رفتن اثر تاریخی و ماندگار ماشین دودی توسط مدیران شهری اعلام شد.

    در بخش هایی ازاین خبرآمده است که بازسازی لوکوموتیو ، واگن و جلای این وسیله با استفاده از روغن مخصوص، نصب سایبان و تابلوی شناسایی با صرف هفت میلیون تومان هزینه از جمله اقدامات این اداره برای مرمت ماشین دودی قدیمی شهرری است.

    اما پس از گذشت قریب به یک سال از اعلام این خبر در حال حاضر مشاهده می شود که نه تنها از بازسازی لوکوموتیو خبری نیست، بلکه ماشین دودی مستقر در ایستگاه شهر ری هم به مرور زمان و در اثر باران و تابش نور خورشید در حال زنگ زدن و نابودی است .

    *میراث فرهنگی و حقایق پیداو پنهان

    میراث فرهنگی و آثار تاریخی به نوعی بازگو کننده حقایق پیداو پنهانی از گذشته برای ما انسان ها است و از طرف دیگر حفظ و نگهداری از این آثارمی تواند در جهت انتفال مفاهیم و تاریخ گذشته به نسل های بعدی مفید و موثر باشد .

    ماشین دودی جدای از ارزش‌های یک اثر منحصر به فرد تاریخی در واقع نمادی از صنعت و علاقه مردم ایران به استفاده از تکنولوژی جدید حمل و نقل است حفظ و حراست از این وسیله تاریخی علاوه انتقال تاریخ گذشته ایران به نسل های آینده می تواند نقش بسزایی در ارتقاء فرهنگ اصیل ایرانی و حفاظت از آن داشته باشد . پس نگذاریم که پدر بزرگ مترو این روزها در گوشه ای کلانشهر تهران به تلی از خاک تبدیل شود!/ انتهای مطلب

    منبع: روزنامه جوان

    Share
    دسته بندی : خانه | گزارش

    برچسب : خبرنگار شهر ری علی البرزی ماشین دودی مترو


    نسخه چاپی نسخه چاپی

    ۴ نظر به “پدر بزرگ مترو در بستر بیماری!”

    1. در 25 آذر 1391 در 10:51 قبل از ظهر1مهدی محمدی

      هم سوژ ت قشنگه م مطلبت. جالب بود. موفق باشی

    2. در 25 آذر 1391 در 5:33 بعد از ظهر2alborzi

      ممنون دوست عزیز

    3. در 25 آذر 1391 در 11:22 بعد از ظهر3ح . ک

      سلام و خسته نباشید
      مطلب جالبی بود با تشکر

    4. در 26 آذر 1391 در 0:02 قبل از ظهر4alborzi

      سلام ممنون از شما

    نظر بدهید

    خبرنگار اجتماعی حق نشر 2025 تمامی حقوق محفوظ است. طراحی شده توسط جواد حاجی امینی ( بیک ماک سیستم )