موضوع اصلی این گزارش یک مشکل مهم و حیاتی برای همه ما است، مشکلی که بیش از ۷۰ میلیون جمعیت در کشور با آن مواجه هستند. مشکلی که نیاز ضروری است، فرض کنید یک مسافر و یا گردشگر خارجی در هیاهوی خیابانهای شلوغ کلانشهرها و یا در جاده های کشور نیاز به استفاده از این سرویسها را داشته باشد و سطح این موضوع هم به میزان اورژانسی برسد، بسیار بعید است با وجود این شرایط بتواند روسفید بیرون بیاید!
*نویسنده : علی البرزی
بذارید ازهمین ابتدای گزارش با هم بدون تعارف صحبت کنیم، موضوع اصلی این گزارش یک مشکل مهم و حیاتی برای همه ما است، مشکلی که بیش از ۷۰ میلیون جمعیت در کشور با آن مواجه هستند. مشکلی که نیاز ضروری است، اما در بیشتر موارد امکانات رفع این نیاز وجود ندارد و یا اگر هم وجود داشته باشد، از نظر تعداد و شیوه رسیدگی در حد و اندازه مطلوب و قابل قبولی نیست!
این مشکل و موضوع مهم بحث همیشگی و قدیمی وضعیت سرویس های بهداشتی و یا به قول فرهنگستان زبان و ادب و فارسی «آبریزگاههای عمومی»در شهرها و جاده های بین راهی است، موضوعی که سال هاست درباره آن اظهار نظر می شود، طرح های گوناگون ارائه می شود، رسانه های می نویسند، اما هنوز مشکلات سرویس های بهداشتی عمومی از نظر تعداد و وضعیت بهداشت در شهرها چندان مطلوب نیست.
موضوعی که مدیران سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هم به آن اذعان دارند و در تلاش هستند تا به ارائه راهکارهای مدیریت شده از برخی مشکلات این حوزه بکاهند.
*موضوع ساده نیست!
شاید بررسی این موضوع به باور بسیاری ازافراد ساده و پیش پا افتاده باشد اما اگر خودتان را جای رانندگان جاده ای، زحمتکشان نیروهای امدادی و انتظامی و افرادی که دائم در حال سفر هستند تصورکنید، موضوع آنچنان ساده و پیش پا افتاده نخواهد بود.
از سوی دیگر اگر یک مسافر و یا گردشگر خارجی در هیاهوی خیابانهای شلوغ کلانشهرها و یا در جاده های کشور نیاز به استفاده از این سرویسها را داشته باشد و سطح این موضوع هم به میزان اورژانسی برسد، بسیار بعید است با وجود این شرایط بتواند روسفید بیرون بیاید!
البته اگر هم تعدادی از سرویس های بهداشتی قابلیت استفاده هم داشته باشند، همگی چند ویژگی دارند: « دارای حداقل امکانات بهداشتی هستند، بوی ناخوشایند آنها را نمیتوان تاب آورد و با بیشترین بیتوجهی نگهداری میشوند!»
*اقدام ابتکاری در نمایشگاه «مشارکت ملی گردشگری»
این در حالی است که فرصت مغتنم نمایشگاه «مشارکت ملی گردشگری» و برگزاری ۴ روزه این نمایشگاه در «بوستان مشاهیر» زمینه ساز ارائه تعداد زیادی از طرح ها، ایده ها و فعالیت های عمومی که توسط جوانان و علاقه مندان به حوزه گردشگری در کشور در حال اجرا است، به مردم، مدیران و صاحبت نظران این حوزه شد.
بر همین اساس اهمیت این موضوع و ضرروت بیان مشکلات سفر و گردشگران به ویژه بحث سرویس های بهداشتی باعث شد تا تعدادی از جوانان اهل سفر و فعال در حوزه گردشگری در یک اقدام ابتکاری کمپینی را راه اندازی کنند که به کمپین «درد دل» شهرت دارد. این کمپین که برای اولین بار در«نمایشگاه مشارکت ملی گردشگری» رونمایی شد، با هدف رفع بحران سرویس بهداشتی در صنعت توریسم کشور، فعالیت خود را آغاز کرده است.
به گفته خانم ” آخوندان” مسئول این طرح، این کمپین تلاش می کند با به تصویر کشیدن وضعیت نا مطلوب سرویس های بهداشتی بین راهی مدیران امر را نسبت به اقدام عاجل برای حل این وضعیت ترغیب کنند.
*درد دل های سفری خود را بیان کنید
به گفته مسئول کمپین «درددل» همه آنهایی که به موضوعات مرتبط به سفر و گردشگری علاقه دارند، برای مشارکت در این طرح می توانند مشکلات سفر خود را در حوزه سرویس های بهداشتی، غذا، رستوران و امنیت در ۳۰ ثانیه بصورت فایل صوتی و یا فیلم بازگو و آن را در آدرس اینترنتی www.dardedell.com آپلود نمایند و یا به آدرس ایمیل info@dardedell.com ارسال کنند.
بنابر اظهارات آخوندان، این کمپین در طرح کلی تمامی مشکلات سفر مانند وضعیت غذا، رستوران ها و امنیت را مورد نقد و بررسی قرار می دهد اما نگاه ویژه طرح «درد دل» به وضعیت سرویس های بهداشتی و ارتباط مستقیم آن با صنعت توریستی و گردشگری کشور است. در حقیقت این کمپین راه اندازی شده تا مشکلات و دغدغه های سفر را بیان کند.
*تفاوت سرویس های بهداشتی از زمین تا آسمان
وی در ادامه با بیان تفاوت سرویس های بهداشتی در یکی از کشورهای خارجی با داخل کشور خاطر نشان کرد: زمانی که به برخی کشورهای دیگر سفر می کنیم، متوجه می شویم که آنها توجه ویژه ای به سرویس های بهداشتی دارند و حتی در مواردی گردشگران و افرادی که بهداشت و اصول سلامت را در زمان استفاده از سرویس های بهداشتی رعایت می کنند را مورد تشویق قرار می دهند.
*تاکید اسلام به رعایت بهداشت عمومی
فراموش نکنیم، تأکید اسلام به رعایت بهداشت عمومی از یک سو و همچنین توجه به پاکیزگی و داشتن فرهنگی که از زیبایی، زدودن آلودگیها و زلال شدن استقبال میکند از طرف دیگر خود گواهی بر ضرروت توجه به این موضوع و اهمیت رسیدگی به سرویسهای بهداشتی درسطح شهراست.
باید توجه داشت که موضوع سرویسهای بهداشتی تنها به مدیران یک نهاد، سازمان و ارگان مرتبط نمیشود، همه سازمان های مرتبط با موضوع گردشگری، باید امکانات و تسهیلات لازم را با احداث سرویسهای بهداشتی گوناگون با استفاده از آخرین تکنولوژیهای ساخت فراهم کنند و مسافران هم در استفاده صحیح و نگهداری مناسب از این امکانات کوشا باشند.
منبع: خبرگزاری میراث آریا
نکته مهم: هرگونه برداشت و سوء استفاده از این مطلب و انتشار در سایت ها و رسانه های دیگر بدون ذکر منبع و نام نویسنده از نظر شرعی و قانونی مجاز نبوده و در صورت مشاهده پیگرد قانونی دارد.
سلام دوست عزیز
شما که اینقدر زحمت می کشید یک گزارشی هم در باره آب دهان انداختن روی زمین بگیرید. من که دیگه خسته شدم . اصلا نمیتونم روی زمین رو نگاه کنم. صبح با هزار امید و شادی میای بیرون یک دفعه یک آب دهان گنده سبز می بینی که حالت به هم می خوره. یک کاری بکنید . جریمه ای نصیحتی چیزی
سلام ///// با تشکر از حسن نظر شما دوست گرامی آقای علیزاده//// موضوع خوبی را اشاره داشتید، حتما انشاالله در قالب مطلبی پیگیری می شود.// موفق باشید
با سلام ، این موضوع واقعا درست انتخاب شده و خیلی روان به بیان مشکل پرداخته با تشکر
با سلام و تشکر از حسن نظر شما دوست گرامی جناب آقای مهدی تاج آبادی /// موفق باشید
سلام و سپاس فراوان ایشالله که همه مشکلات حل بشه
با تشکر از حسن نظر شما