* ثبت شده در سامانه ساماندهی پایگاه های اینترنتی
  • صفحه اصلی
  • درباره خبرنگار اجتماعی
  • تماس با ما
  • خبرنامه
  • » ماجرای تلخ در بازار داغ عمل‌های زیبایی!
  • » جاماندن فرهنگ از قطار‌های مترو!
  • » خاک شدن بازی سنتی در رقابت با بازی رایانه‌ای!
  • » حافظ ۶۰ سال گنجینه طنز ایران
  • » عکس /ذوق هنری برای اطلاع رسانی
  • » عکس / سقوط مصالح حتمی است
  • » عکس / پیدا شدن گربه چشم آبی!
  • » عکس / محض رضای خدا پارک نکنید !
  • » عکس/ نظرسنجی عجیب درباره مجریان برنامه ۹۰!
  • » ۴ محصول تراریخته را تایید می کنیم
امروز یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ساعت به وقت تهران : 16:59
  • خبرهای ویژه

      » حمله به عفت افراد با یک شماره «تلفن همراه!»

      » مجوز فعالیت‌های گروهی و صنفی چگونه صادر می‌شود؟

    • آخرین مطالب

    • پربازدیدترین مطالب

    » ماجرای تلخ در بازار داغ عمل‌های زیبایی!

    » جاماندن فرهنگ از قطار‌های مترو!

    » خاک شدن بازی سنتی در رقابت با بازی رایانه‌ای!

    » حافظ ۶۰ سال گنجینه طنز ایران

    » عکس /ذوق هنری برای اطلاع رسانی

    » عکس / سقوط مصالح حتمی است

    » عکس / پیدا شدن گربه چشم آبی!

    » عکس / محض رضای خدا پارک نکنید !

    » عکس/ نظرسنجی عجیب درباره مجریان برنامه ۹۰!

    » ۴ محصول تراریخته را تایید می کنیم

    » حوزه «کودک» متولی مشخص ندارد

    » ناگفته هایی از اجرای طرح «فلج اطفال» در کشور

    » حمله به عفت افراد با یک شماره «تلفن همراه!»

    » چرایی و چگونگی تشکیل ستاد بازسازی عتبات

    » معرفی برگزیدگان سومین جشنواره رسانه های شهری

    » مجوز فعالیت‌های گروهی و صنفی چگونه صادر می‌شود؟

    » مواظب دست به یقه شدن «مجریان» باشید!

    » تور مجازی شارلاتان ها برای هتک حیثیت!

    » عکس نوشت/ بازگشت به گذشته

    » عکس نوشت / خسته نباشی دلاور

    » عکس نوشت/ نانوایی مهربانی

    » عکس نوشت/ من سیگاری نیستم

    » ضرورت آشنایی اهالی رسانه با مفاهیم جمعیتی

    » کار داوطلبانه ارزش است

    » همایش «تشریفاتی» با هزینه «نجومی»

    » چه شرایطی در انتظار «دارو» است؟

    » روزهای شلوغ «تعزیرات»

    » «چراغ» پایتخت را روی موج ۹۴ بشنوید

    » کاربر ساده‌انگار، کلاهبردار زیرک!

    » جای خالی «ایثار و شهادت» در فضای مجازی

    » آلودگی هوا با سلامت مردم چه می‌کند؟

    » وقتی تلفن همراه ابزار بی احترامی می شود !

    » روش برخورد با فروشنده بی‌ انصاف

    » نبض رسانه در سرزمین زرافه ها و پنگوئن ها / در آمد ۲ هزار و۵۰۰ دلاری “خبرنگار” در آفریقای جنوبی

    » «نشاط اجتماعی» / شاه کلید فرصت ها پس از لغو تحریم

    » سوا کن، جدا کن میوه با طعم دعوا + صدای مخفی

    » چاله‌ها و چالش‌های جمعیتی/ پای لنگ مشوق‌های فرزندآوری

    » جای خالی “ایثار و شهادت” در شبکه های اجتماعی!+صوت

    » هشدار تاریخی

    » زورمان به فقر نمی‌رسد!

    » شیشه عمر «اخلاق» در جامعه ترک خورد! ( تعداد بازدید : 9903 )

    » مجازات سخت برای توهین ارباب رجوع به کارمندان! ( تعداد بازدید : 9094 )

    » دور دنیا در 80 روز با فولکس واگن! ( تعداد بازدید : 8728 )

    » رئیس جمهور آمریکا با این هواپیما پرواز می کند ( تعداد بازدید : 4971 )

    » سربازی و دکتر های کله کچل ( تعداد بازدید : 3038 )

    » ریشه اخلاق در آتش قلیان ها می سوزد! ( تعداد بازدید : 2937 )

    » تصویری متفاوت از قالیباف ( تعداد بازدید : 2708 )

    » آقایان محترم! لطفا فاصله بگیرید ( تعداد بازدید : 2289 )

    » تب خرید خدمت سربازی بالا گرفت ( تعداد بازدید : 2237 )

    » حجاب درونی و بد حجابی بیرونی! ( تعداد بازدید : 2177 )


  • ماجرای نصب اطلاعیه های تازه در ادارات چیست؟

    » مجازات سخت برای توهین ارباب رجوع به کارمندان!

    ۱۷ بهمن ۱۳۹۱

    برخی از ادارات دولتی و بانک ها با نصب اطلاعیه‌ای بر سر در اتاق های کارکنان هشدار می دهند که «هرگونه اهانت به کارمند در حین انجام خدمت سه تا ۶ ماه حبس به دنبال خواهد داشت». این اقدام از طرف تعدادی از مدیران دولتی و برخی شعب بانک ها در شرایطی صورت می گیرد که این روزها کارشناسان اجتماعی نسبت به اپیدمی شدن فرهنگ بی اخلاقی ، توهین و بی پروایی در جامعه ….

    به تازگی برخی از ادارات دولتی و بانک ها با نصب اطلاعیه‌ای بر سر در اتاق های کارکنان هشدار می دهند که «هرگونه اهانت به کارمند این سازمان از سوی ارباب رجوع در حین انجام خدمت سه تا ۶ ماه حبس به دنبال خواهد داشت».

    این اقدام از طرف تعدادی از مدیران سازمان ها و ادارات دولتی و برخی شعب بانک ها در شرایطی انجام شده است که این روزها کارشناسان اجتماعی نسبت به اپیدمی شدن فرهنگ بی اخلاقی ، توهین و بی پروایی در جامعه هشدار می دهند.

    *جولان مباحث جدید در میدان بروکراسی اداری

    این روزها در مباحث پیرامون روابط ارباب رجوع و کارمندان مسائل مختلفی مشاهده می شود که شاید تا چند سال پیش کمتر مورد توجه بوده و یا برداشت هاى دیگرى از آنها وجود داشته است.

    ارباببی‌توجهی به مسئولیت‌های محوله، اهمال درانجام وظایف و تاخیر حضوردر محل کار ازجمله مواردی است که همواره مورد اعتراض ارباب رجوع در ادارات بوده است، اما برخوردهای فیزیکی پیش آمده در چند ماه گذشته آن هم در محیط هایی که آرامش لازمه کارآیی بهتراست باعث شد تا بار دیگر مباحث پیرامون روابط ارباب رجوع و کارمندان در صدراخبار رسانه های مختلف قرار گیرد، اینبار نه تنها برای توهین ها و دعواهای لفظی بلکه به علت ضرب و شتم و درگیری فیزیکی بین طرفین!

    *مجازات کارمندان متخلف و اهانت کننده چیست؟

    در ماده ۶۰۹ قانون مجازات اسلامی به صراحت اعلام شده است که هرگونه توهین و یا تهدید کارمندان در محیط کاری سه تا شش ماه حبس را شامل می شود. هر چند که وجود این ماده قانونی این حق را به مدیران و کارمندان ادارت می دهد تا با نصب اطلاعیه هایی از هر گونه اعتراض نابجای ارباب رجوع جلوگیری کنند، اما آیا این ماده قانونی در رابطه با کارمندانی که به روش های مختلف برای فرار از انجام وظایف اقدام می کنند هم صادق است و ماده قانونی در این رابطه وجود دارد؟

    ارباب رجوع به عنوان مشترى کالا و خدمات شناخته می شود و بدون شک شایسته احترام است. کارمندى هم که پشت میز خود نشسته و مشغول انجام کار ادارى روزمره است، به همین احترام متقابل نیاز دارد. اخلاق خوش داشتن و تلاش براى حفظ معیار هاى این اخلاق خوش نکته اى است که بر میزان رضایت دو طرف تأثیر مى گذارد.

    زمانی که سخن از تکریم ارباب رجوع به میان می آید، توجه به رفتارهایى اهمیت پیدا می کند که قرار است از سوى کارکنان یک مجموعه صورت گیرد، به این معنى که این افراد باید در حین مواجهه با مخاطبان خود مى بایست چه رفتارهایى داشته باشند، تا رضایت مراجعه کنندگان را در پی داشته باشد؟

    اما واقعیت این است که بخشی از ناهنجاری های رفتاری در روابط کارمندان و ارباب رجوع ناشی از بد رفتاری مراجعه کنندگان به یک اداره برای انجام امور شخصی است.

    توهیندر چند سال گذشته به ویژه از زمان ابلاغ طرح تکریم ارباب رجوع از طرف معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، توجه به حقوق شهرندان ومراجعه کنندگان به ادارت دو چندان افزایش یافته و به دلیل استفاده مکرر از واژه تکریم ارباب رجوع ، حقوق کارمندان یک اداره به نوعی دچار فراموشی شده است ! در چنین شرایطی ، کارمند دچار نوعی سردرگمی خواهد شد و نمی‌تواند به گونه‌ای رفتار کند که هر دو گروه راضی باشند.

    این درحالی است که کارایی یک سیستم اداری منوط به دو شاخصه اصلی میزان رضایتمندی کارمندان و ارباب رجوع است.

    *کارمندانی قیم مردم و شهروندانی ارباب کارمندان!

    «در حال حاضر در روابط بین مردم و کارمندان یک سازمان دو نوع رفتار شخصیتی وجود دارد؛ یک نوع کارمندانی که خود را قیم مردم می دانند و دیگری شهروندانی که خود را اربابان کارمندان می دانند.»

    رستمی استاد ارتباطات و روابط عمومی در  این باره می گوید: در سال های گذشته دولت ها همواره  به دنبال این بوده اند که فرهنگ تکریم ارباب رجوع را در ادارات دولتی و خصوصی حاکم کنند که با توجه به اقدامات انجام شده به نظر می رسد هنوز هم در رابطه متقابل یک کارمند و یک ارباب رجوع دارای مشکلات متعددی است.

    این استاد ارتباطات بر این باوراست که ضوابط قانونی در روابط دو قشر از جامعه همواره باید لازم اجرا باشد و در صورتی که اطلاعیه رعایت حقوق کارمندان هم در ادارت نصب نشود ، حقوق شهروندی این افراد باید توسط ارباب رجوع رعایت شود.

    به اعتقاد رستمی در شرایط کنونی نمی توان گفت که در کدام یک از سازمان ها روابط بین کارمندان و مراجعه کنندگان بهتر است ،اما در تعدادی از سازمان های دولتی نوعی تندروی از طرف کارمندان وجود دارد و این افراد خود را قیم مردم می دانند، در صورتی که طبق تحقیقات به عمل آمده روابط اداری و بروکراسی مشتری مداری در شرکت های خصوصی بهتر از ادارات دولتی است چرا که مبنای فعالیت این شرکت ها بر اساس اصل مشتری مداری و حرکت به سمت توسعه است.

    *سازمان های دولتی از اهرم قانونی استفاده می کنند

    بنابر اظهارات این استاد دانشگاه سازمان های دولتی و برخی از بانک ها با نصب اینگونه ازاطلاعیه ها به دنبال استفاده از اهرم قانونی برای جلوگیری از جرایم غیرعمد و تداخل درروند کاری خود هستند ، در صورتی با حرکت به سمت حاکم شدن اصول اخلاقی و ارزشی در کنار روابط اجتماعی و تحقق کامل این موضوع بسیاری از مشکلات را برطرف و روابط اداری تسهیل می شود.

    منبع : جوان

    Share
    دسته بندی : خانه | گزارش

    برچسب : ادارات ارباب رجوع اطلاعیه توهین


    نسخه چاپی نسخه چاپی

    ۸ نظر به “مجازات سخت برای توهین ارباب رجوع به کارمندان!”

    1. در 24 بهمن 1391 در 7:17 قبل از ظهر1مجازات سخت برای توهین ارباب رجوع به کارمندان! | پایگاه اطلاع رسانی 72 عارف

      […] » مجازات سخت برای توهین ارباب رجوع به کارمندان! […]

    2. در 24 بهمن 1391 در 9:15 بعد از ظهر2alborzi

      با تشکر از سردبیری سایت ، لطفا منبع این گزارش را «پایگاه اطلاع رسانی و یا سایت خبرنگاراجتماعی ذکر کنید»..

    3. در 25 بهمن 1391 در 10:34 قبل از ظهر3صابر

      سلام
      خسته نباشید آقای البرزی
      از مطلب زیبا و نطق راسخ شما سپاسگزاریم با این مساله در ادرات شهر خود بسیار برخورد کرده ام.
      ممنون از اینکه حق مطلب را به خوبی ادافرمودی

    4. در 25 بهمن 1391 در 12:20 بعد از ظهر4alborzi

      از شما دوست عزیز متشکرم

    5. در 04 بهمن 1393 در 8:15 بعد از ظهر5رضا

      سلام:

      اقا کدوم قانون اینهمه تو ادارات و مراکز دولتی داره تخلف میشه رشوه خاری و ریر میزی گرفته میشه تخلف
      نیست بعد یک کارمند جرء با چندرغاز حقوقی که میگیره به ارباب رجوع توهین میکنه حالا با هر روشی
      بی قانونی نیست ؟

    6. در 09 بهمن 1393 در 11:54 بعد از ظهر6alborzi

      سلام و درود بر شما

      با تشکر از نظرات ارزشمند شما

      توجه داشته باشید که باید هر شخصی در هر جایی است به اینگونه موارد دقت کند و وظیفه اش را به درستی انجام دهد، کارمند در جای خودش، ارباب رجوع در جای خودش و …

      هر کس باید وظیفه ای که بر عهده دارد را به درستی انجام دهد. با تشکر

    7. در 14 آبان 1396 در 1:29 بعد از ظهر7محسن

      من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتته جاهلیه

    8. در 28 آذر 1396 در 6:24 بعد از ظهر8ایرانی

      اتفاقا نصب این مورد کار بسیار خوبیه ولی باید نصب تراکت تکریم ارباب رجوع و نحوه برخورد رو هم کنار اون بزنن. من به عنوان یک فرهنگی در مدرسه مخصوصا بعضی روستاها و حاشیه شهر امنیت ندارم. بچه درس نمیخونه نامه میدی ولی بیاد بعضیا از در مدرسه میان تو با داد و فریاد که چرا بهم نامه دادین طلب کاره و چندین مورد دیگه. ولی با نصب این تراکت طرف کمی آرومتر برخورد میکنه. بنده با تجربه ۳۰ ساله و ۲۸ ساله مدیریت در این مورد با نصب این تراکت صدرصد موافقم.

    نظر بدهید

    خبرنگار اجتماعی حق نشر 2025 تمامی حقوق محفوظ است. طراحی شده توسط جواد حاجی امینی ( بیک ماک سیستم )